سنای آمریکا - کنفرانس حمایت از قیام مردم ایران برای آزادی - سخنرانی‌ها


روز چهارشنبه ۱۳ آذر کنفرانسی در سنای ایالات متحده تحت عنوان «قیام مردم ایران برای آزادی» در حمایت از قیام سراسری مردم ایران برگزار شد.

در این کنفرانس سناتور مارتا مک سلی عضو کمیته نیروهای مسلح سنا، ژنرال جیمز جونز، اولین مشاور امنیت ملی اوباما، فرماندار تام ریچ، اولین وزیر امنیت ملی آمریکا و سفیر لینکلن بلومفیلد معاون سابق وزیر خارجه در امور سیاسی، سخنرانی کردند.
در شروع این کنفرانس، مهدی قائمی از سوی سازمان جوامع ایرانیان مقیم امریکا ضمن خوشآمدگویی به حاضران گزارشی از بالا گرفتن قیام مردم ایران درسراسر کشور و نقش کانونهای شورشی و درمقابل واکنشها و سرکوب و کشتار وحشیانه دیکتاتوری آخوندها ارائه کرد.
وی با یادآوری حمایت اعضای برجسته مجلس نمایندگان و سنای امریکا از هردو حزب از قیام مردم ایران خواستار برسمیت شناختن حق مردم ایران برای سرنگونی نظام آخوندی توسط کنگره امریکا شد.
سناتور مارتا مک سلی طی سخنانی در این گردهمایی، با اشاره به این که در مأموریتهایی در خاورمیانه از نزدیک شاهد نقش و اقدامات رژیم ایران به عنوان «بزگترین حامی تروریسم در جهان» بوده است، گفت: «من هرگز از به اصطلاح توافق اتمی با رژیم ایران حمایت نکردم. من فکر کردم این یک معامله ناخوشایند است و همانطور که همه شما می دانید، سرازیر شدن همه درآمدهایی که ناشی از آن معامله بسیار بد بود به آنها اجازه می دهد تا هم‌چنان به تأمین مالی تروریسم و سرکوب مردم ایران ادامه دهند. بنابراین، من به طور کامل از تصمیم پرزیدنت ترامپ برای بیرون کشیدن از آن توافق و کارزار فشار حداکثری حمایت کردم. این فشار باید ادامه یافته و افزایش یابد. و شرکای اروپایی ما باید قدم به جلو بردارند و در کارزار فشار حداکثر علیه رژیم ایران به ما بپیوندند.
سناتور مک سلی با حمایت از قیام ایران و اشاره به کسانی که در آرزوی بدست آوردن آزادی، زندگی خود را به خطر می‌اندازند، افزود: «ما در مبارزه آنها برای آزادی در کنار آنها ایستاده ایم. ما کماکان این رژیم را به خاطر اقداماتی که علیه مردم ایران انجام می دهد، از جمله قتل عام آنها، و همچنین کشتار مردم کشورهای منطقه و حمایت از فعالیت های تروریستی افشا خواهیم کرد. ما باید فشار خود را بر رژیم ادامه دهیم تا سرانجام مردم ایران آزاد شوند».

ژنزال جیمز جونز، اولین مشاور امنیت ملی رئیس جمهور قبلی آمریکا، در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: «ده سال پیش خشمگین شدم وقتی که اولین بار از وجود مکانی به نام قرارگاه اشرف و وجود سازمانی به نام مجاهدین مطلع شدم. من نمی دانم چرا چیزی در مورد آن نمی دانستم، حتی وقتی مشاور امنیت ملی بودم هرگز این موضوع مورد توجه من قرار نگرفت. و واقعاً این اتفاق نیفتاد تا اینکه من در سال ۲۰۱۰ از کاخ سفید خارج شدم و از حمله ارتش یونیفرم پوشهای عراقی به اشرف در روزی که وزیر دفاع ما به عراق سفر کرده بود، آگاه شدم. و آن فیلم ها، آن نوارهایی که من هنوز هم دارم، از وحشیانه ترین کارهایی هستند که فکر می کنم تاکنون در زندگی ام دیده ام.
بعد از آن وضع بدتر هم شد، زیرا من در مورد تاریخچه قرارگاه اشرف و مجاهدین خلق و ساکنان اشرف آموختم و فهمیدم که ایالات متحده در ازای یک برگه کاغذ،۴۰۰۰ تن از ساکنان این قرارگاه را خلع سلاح کرد و تضمین کرد که ایالات متحده قصد دارد امنیت ساکنان اشرف را تامین کند. تا رسیدیم به جایی که در آخر کار رئیس جمهور خروج نیروهای آمریکایی را اعلام کرد و در قبال سؤال کسانی از ما که برای اشرف چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ گفتند "خوب، ما با دولت مالکی صحبت کردیم. آنها می خواهند از آنها مراقبت کنند. اما آنها با حملات وحشیانه، انسانهای بیگناه و غیرمسلح را کشتند و این کابوس برای چندین سال ادامه داشت. افرادی مانند فرماندار تام ریج و سفیر بلومفیلد و وزرای خارجه سابق آمریکا، اعضا و مدیران سابق FBI، رئیس سابق ستاد مشترک، احتمالاً ۷۵ یا ۸۰ نفر در خشمشان علیه این کار همصدا شدند. و با این حال، آمریکا همچنان مجاهدین را به عنوان یک سازمان تروریستی در لیست گذاشته بود. حتی هنگامی که یک دادگاه ایالات متحده به وزارت امور خارجه دستور داد که آنها را از لیست حذف کند یا اینکه ادله خود را برای تداوم این کار نشان دهد، باز هم تعلل می کردند. و این موضوع مدت زیادی به همین منوال ادامه داشت، اما سرانجام، با وجود وعده های عمل نشده در مورد نقل مکان به کمپ لیبرتی و تعلل برای جابجایی ساکنان اشرف به آلبانی، سرانجام پیروز شدیم. اما به قیمت از دست دادن جانهای بسیار و هزینه هایی هولناک.
ژنران جیمز جونز افزود: «در مورد تاریخ اشرف و تاریخچه افراد در آن قرارگاه، من این را شکست در انجام کار درست می دانم. شکست دولت قبلی، شکست افرادی که، از نظر من، از ساکنان اشرف به عنوان گروگان استفاده می کردند، جایی که می خواستند به دفعات و در دوران ریاست جمهوری مختلف، سعی کنند رژیم را سر به راه کنند در حالیکه رژیم أصلا قصد سر به راه شدن نداشت.
و بنابراین، ده سال بعد از آن، من هنوز اینجا هستم و آن شوک را به خاطر می آورم، چیزهایی مانند آن را به خاطر می آورم. من هنوز اینجا هستم، زیرا برای اولین بار امیدواریم. ما امیدواریم که در آینده ای نه چندان دور که رژیم ایران سقوط کند، دموکراسی به ایران خواهد رسید و مردم ایران برای دیدن یک روز روشن تر زندگی می کنند.
ژنرال جیمز جونز در ادامه با اشاره به‌اشتباهات دولتهای قبلی آمریکا در حمله به‌عراق و پیامدهای آن حمله گفت: «ما وقتی به عراق حمله کردیم آن اشتباه را انجام دادیم بدون اینکه برنامه ای برای آینده داشته باشیم. ما نباید در ایران مرتکب همان اشتباه شویم. شورای ملی مقاومت ایران ائتلافی است که به طور دموکراتیک رهبر خود را انتخاب کرده است. آنها اصول دموکراتیک توماس جفرسون را دارند»
ژنرال جیمز جونز در پایان گفت: «به نظر من این برنامه ها باید پخش شوند. فکر می کنم باید برای مردم ایران پخش شود. روز بعد از سقوط رژیم چه خواهد شد؟ فکر می کنم رژیم دوست دارد این را بداند. اما من می دانم که مردم انگیزه زیادی برای ادامه مبارزات پیدا خواهند کرد و ما باید آن برنامه را در سراسر کشورهای دموکراتیک که از شورای ملی مقاومت ایران و رهبر منتخب دموکراتیک آن پشتیبانی می کنند، پخش کنیم. خوب، بله، بعد از بیش از ده سال، امید بزرگ جایگزین خشم شد، و من امیدوارم که یکی از همین روزها همراه شما در تهران باشم».