گزارشهای خبرگزاریهای فرانسه و رویترز از قیام مردم عراق: عزم تظاهرکنندگان برای ادامه اعتراض با وجود سرکوب


خبرگزاری فرانسه گزارش داد: همزمان با حمله موشکی علیه سفارت آمریکا در بغداد که به فضای رعب دامن زده است، تظاهر‌کنندگان عراقی کمپهای آتش‌زده خود توسط شبه‌نظامیان مسلح را از نو ساختند.

تظاهر‌کنندگان ضددولتی در سراسر عراق روز دوشنبه اقدام به بازسازی کمپهای به آتش کشیده خود کردند. آنها تلاش دارند تا شتاب جنبش خود را بعد از حمله موشکی به سفارت آمریکا که یکشنبه شب صورت گرفت، کنند.
آخرین حمله موشکی به این نگرانی دامن زده که ممکن است بغداد به صحنه درگیری میان تهران و واشنگتن تبدیل شد. تظاهر‌کنندگان ضددولتی نگرانند چنین درگیری بزرگترین جنبش مردمی در چند دهه گذشته در عراق را از مسیر خود خارج کند.
تظاهر‌کنندگان از یک هفته قبل به فشار علیه حکومت افزودند و خیابانها را با به آتش کشی ن لاستیکها و موانع آهنی مسدود کردند اما مأموران با مهمات جنگی و گاز اشک‌آور واکنش نشان دادند.

ناصریه:
یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش کرد، بامداد دوشنبه مردان مسلح ناشناس به کمپ تظاهرکنندگان در شهر ناصریه حمله کرده و چادرها را آتش زدند.
منابع پزشکی در ناصریه گفتند، مهاجمان به‌طرف فعالینی که در چادرها خوابیده بودند آتش گشودند و یک نفر را کشته و چهار نفر را زخمی کردند.
ولی ساعاتی بعد تظاهر‌کنندگان مصمم، چادرهای جدیدی برپا کرده و حتی با آوردن بلوکهای سیمانی اقدام به ساختن یک اتاق سیمانی کرده و عزم خود را برای ادامه حضور در محل نشان دادند.
تظاهرکنندگان دو پل اصلی را مسدود کرده و مقامات دولتی در ناصریه گفتند دفاتر دولتی روز دوشنبه تعطیل خواهند بود.

بصره
خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش داد، در شهر بصره در جنوب عراق دانشجویان تظاهر کننده محل استقرار چادر خود را پس از این‌که طی روزهای آخر هفته توسط مقامات برچیده شده بود، دوباره برپا کردند.

نجف
خبرنگار خبرگزاری فرانسه گزارش کرد کمپ اصلی تظاهرات‌کنندگان در شهر نجف شبانه توسط افراد مسلح ناشناس آتش زده شده بود ولی دوشنبه صبح تظاهر‌کنندگان با حضور در جاده‌ها اقدام به آتش‌زدن لاستیکها مسیر را مسدود کردند.
خبرگزاری فرانسه در پایان نوشت: عمده جناحهای حشدالشعبی در عراق دارای روابط نزدیک با رژیم ایران هستند و آمریکا به آنها به‌عنوان زائده خطرناک نفوذ تهران می‌نگرد. واشنگتن جناحهای تندرو حشدالشعبی را مسئول حملات موشکی علیه سفارت آمریکا و نیروهای آمریکایی در ماههای اخیر معرفی کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: همزمان با ادامه ناآرامیهای ضددولتی دو تظاهر کننده عراقی کشته شدند
مردان ناشناس مسلح دو تظاهر کننده را در ناصریه به قتل رساندند.
کشته شدن این دو نفر بعد از این‌که نیروهای امنیتی شروع به سرکوب علیه تظاهراتهای چند ماهه‌یی که علیه حاکمان سیاسی عمدتاً مورد حمایت ایران می‌باشد، انجام شده است.
منابع پلیس و پزشکی گفتند نیروهای امنیتی در ناصریه قصد داشتند شبانه تظاهرات‌کنندگان را از پلهایی موجود در شهر دور کنند. در جریان درگیریها، بیش از 75تظاهر کننده به‌دلیل اصابت گلوله‌های جنگی زخمی شدند.
خبرنگاران رویترز گفتند صبح دوشنبه درگیریها در مرکز بغداد از سر گرفته شد و پلیس به‌طرف تظاهرات‌کنندگان گاز اشک‌آور شلیک کرد.
مقامات امنیتی گفتند در ساعات آخر روز یکشنبه دو تظاهر کننده در ناصریه توسط مردان مسلح کشته شدند.
در ناآرامیهای چندین ماهه عراق در حدود 500نفر کشته شده‌اند.
روز دوشنبه سلسله تظاهرات در بسیاری از شهرهای جنوب عراق ادامه یافت و مقاومت در آنها علیه تلاش مکرر نیروهای امنیتی برای خاتمه دادن به تظاهراتهای استمرار داشت.
پلیس و شاهدان عینی به رویترز گفتند تظاهر‌کنندگان در ناصریه روز دوشنبه یک دفتر پلیس را اشغال کرده و حداقل پنج خودرو پلیس را به آتش کشیده و محل را ترک کردند.
شاهدان عینی رویترز گفتند روز دوشنبه تظاهرات‌کنندگان در ناصریه هم‌چنین شروع به ساختن بناهای غیرموقت با استفاده از آجرها برای جایگزینی چادرهای آتش زده شده کردند.