ایران – نمایش انتخابات، شماره ۸



تحریم کامل نمایش انتخابات و سردرگمی و تناقض‌گویی سرکردگان رژیم در اعلام آمارهای مجعول

گزارشهای دریافتی از هزاران حوزه اخذ رأی در ۳۱استان کشور، حاکی از تحریم فراگیر و بی‌اعتنایی کامل مردم ایران به خیمه‌شب‌بازی انتخابات بود به‌نحوی که سرکردگان رژیم در رقم سازی و اعلام آمارهای مجعول و ساختگی دچار تناقض‌گویی و سردرگمی شدند. آخوند علوی، وزیر اطلاعات رژیم، که ۹ساعت بعد از شروع رأی‌گیری از ستاد انتخابات بازدید می‌کرد، گفت:«امیدوارم با حضور مردم در ساعات آخر رآی گیری، آمار شرکت‌کنندگان به نرم قابل قبولی برسد».

جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات رژیم، تعداد شرکت‌کنندگان را تا ساعت ۳بعدازظهر یعنی ۷ساعت پس از شروع رآی گیری با چند برابر کردن، ۱۱میلیون یعنی ۱۹درصد دارندگان حق رآی اعلام کرد. استانداری تهران در اواسط روز تعداد شرکت‌کنندگان در استان تهران را ۵۰۰هزار یعنی ۵درصد واجدان حق رآی اعلام کرده بود. بعدازظهر امروز وقتی از استاندار تهران در مورد میزان شرکت‌کنندگان سؤال شد، پاسخ داد میزان شرکت‌کنندگان به‌طور سراسری و فقط توسط وزیر کشور و فردا اعلام خواهد شد.

ساعت ۱۸ حسین سیستانی، فرماندار اصفهان شمار شرکت‌کنندگان در انتخابات این شهر را ۳۲۰ هزار، یعنی حدود۲۰ درصد، اعلام کرد. بسیاری از حوزه‌ها در گزارشهای خود به وزارت کشور اعلام کردند میزان مشارکت کمتر از نصف ۱۳۹۴ است و اکثریت قریب به اتفاق جوانان مشارکت نکرده‌اند.

از سوی دیگر صحنه‌های تلویزیون رژیم از شعبه‌های اخذ رأی به‌خوبی مبین کسادی بازار انتخابات بود و برای لاپوشانی این تحریم روی حوزه‌هایی متمرکز بود که برای بازدید خبرنگاران خارجی در نظر گرفته شده بودند. اما معدود خبرنگاران خارجی که به همین مراکز از قبل ترتیب داده شده و»پر رونق»برده شده بودند، میزان مشارکت را کمتر از گذشته توصیف کردند. فیلمهای یک تلویزیون خارجی از حسینه ارشاد که همواره برای خبرنگاران خارجی آرایش داده می‌شود، نشان می‌داد که در عرض یک ساعت در این شعبه فقط ۳۳ نفر رأی دادند.

در بسیاری از شهرها پاسداران از عکس برداری و فیلم گرفتن از حوزه‌های رأی جلوگیری می‌کردند تا خالی بودن آنها را پنهان کنند. در بسیاری از شعبه‌ها بسیجیان و پاسداران علناً دو یا سه بار رأی می‌دادند. خرید رآی در حوزه‌ها یک امر کاملاً رایج و عادی بود. قیمت هر رآی بین ۵۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تومان متغیر بود.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
دوم اسفند ۳۹۸ (۲۱ فوریه ۲۰۲۰)