هشدار سازمان بهداشت جهانی ابتلا به ویروس کرونا در ایران بالاتر از آمار رسمی است


سازمان بهداشت جهانی در یک کنفرانس خبری در ژنو هشدار داد: موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا در ایران احتمالا بالاتر از آمار موجود است.

دکتر مایک رایان گفت: "بیماری کرونا بدون آنکه دیده و تشخیص داده شود وارد ایران شد، به همین دلیل ابعاد آلودگی ممکن است وسیع تر آن باشد که شاهد هستیم."
مدیرکل سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه گفت جهان در یک “نقطه تعیین کننده» قرار دارد و کشورها هنوز میتوانند «در صورت اقدام قاطع همین الان» این اپیدمی را متوقف سازند. او گفت «هیچ کشوری نباید فرض را بر این بگیرد که میتواند این ویروس را نگیرد این میتواند یک اشتباه کشنده باشد. این ویروس مرزها را برسمیت نمیشناسد».

آسوشیتدپرس گزارش داد: متخصصان نگرانند با توجه به گسترش سریع کرونا از ایران به کشورهای خلیج‌فارس، رژیم ایران موارد ابتلا و مرگ و میر را کمتر از آمار واقعی گزارش می کند. شرکت اطلاعات خصوصی استراتفورد در آستین تگزاس گفت: ”کنترل ویروس کرونا در ایران به‌دلیل زیرساخت بهداشتی ضعیف یک چالش خواهد بود“.
این نگرانی از سوی تحلیلگران در گروه اروپا - آسیا تکرار شد. ناتوانی رژیم ایران در تصمیم گیری، توانایی برای مهار گسترش ویروس درایران را مختل کرده است.

مقامهای وزارت بهداشت رژیم ایران روز پنجشنبه گفتند لااقل ۲۴۵ نفر در ایران مبتلا شده و ۲۶ تن نیز فوت کرده‌اند. اما متخصصان بهداشت تخمین می‌زنند تعداد بیماران بسا بالاتر از این رقم و احتمالاً هزاران تن است...

خبرگزاری فرانسه گزارش کرد: کرونا در حال افزایش در نقاط دیگر جهان است و ایران، ایتالیا و کره‌جنوبی تبدیل به مراکز اصلی شیوع ویروس کرونا شده اند.

گسترش کرونا از ایران به سایر کشورهای جهان موجی از نگرانی را برانگیخته است.
نخست وزیر نیوزیلند روز جمعه گفت اولین مورد ابتلا به کرونا در این کشور شناسایی شده است. وزیر بهداشت نیوزیلند گفت فرد ۶۰ ساله مبتلا به کرونا روز چهارشنبه از سفر به ایران بازگشته است.

بلاروس اولین مورد ابتلا به کرونا را روز جمعه گزارش کرد مقامات بهداشت این کشور گفتند فرد مبتلا یک ایرانی است که روز شنبه از باکو آذربایجان وارد این کشور شده است.
یک مرد ۵۰ ساله اهل گرجستان که از ایران آمده است در آزمایشات مبتلا به کرونا تشخیص داده شده است.
 روسیه روز جمعه ورود ایرانیان به این کشور را ممنوع اعلام کرد.

-    وزارت بهداشت انگلستان جمعه تصریح کرد که دو مورد جدید کرونا که در این کشور شناسایی شده، افرادی بوده‌اند که پس از سفر به ایران وارد این کشور شده بودند.
-    جمهوری آذربایجان روز جمعه با تایید شناسایی نخستین مورد کرونا در این کشور اعلام کرد که فرد مبتلا یک شهروند روس است که پس از سفر به ایران وارد آذربایجان شده بود.
-    کانادا به شهروندان خود نسبت به سفر به ایران، ایتالیا و کره جنوبی هشدار دارد.

امارات متحده عربی، کویت، بحرین، لبنان، افغانستان، پاکستان و استونی در شمال اروپا موارد تازه بیماری را در کسانی که از ایران سفر کرده اند ثبت کرده اند. بسیاری از این کشورها مرزها با ایران را بسته اند.