شورش سراسری در زندانها، وحشت در ولایت خامنه ای


روزنامه حکومتی همشهری۱۰فروردین۹۹: هفته فرار زندانیان، ۵ شورش و ۴ فرار در یک هفته‌

روزنامه حکومتی همشهری: «تعداد بالای فراریان در سقز، نگرانی از به آشوب کشیده‌شدن به شهر
آشوب در زندانها و کنترل‌نشدن این وضعیت ممکن است مشکلات بسیاری چون فرار سایر زندانیان را  در پی داشته باشد.

روزنامه حکومتی همشهری ۱۰فروردین ۱۳۹۹: شیوع کرونا در کشور و ‌نگرانی از ورود این بیماری مهلک به زندان‌ها.... انگیزه فرار زندانیان در زندان‌ها شده است. به طوری که با شروع تعطیلات نوروزی تاکنون چهار فرار از زندان در کشور رقم خورده که دو مورد آن ناموفق بود و دو ‌مورد دیگر به فرار ۹۰ نفر و مرگ یک زندانی ختم شده است. آخرین خبر ناآرامی در زندان‌های کشور مربوط به زندان همدان است. ناآرامی و درگیری در این زندان بامداد یکشنبه ۱۰ فروردین رخ داد.

آخرین شورش منجر به فرار مربوط به زندان سقز در استان کردستان است. آخرین فرار موفق تا زمان تنظیم این گزارش، در شامگاه جمعه رخ داد. در یک نقشه فرار ۷۰ نفر زندانی در زندان شهر سقز موفق به فرار از این زندان می‌شوند و از آن زمان اقدامات مختلف در راستای شناسایی و دستگیری افراد فراری ادامه دارد.
کمتر از چند دقیقه از فرار این زندانیان از زندان شهر سقز، فیلمی منتسب به این حادثه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پخش شد که نشان می‌داد زندانیان به‌راحتی موفق به فرار شده و در شهر پراکنده می‌شوند.

محمد جباری دادستان کردستان گفت: حدود ۷۰ زندانی در زندان شهر سقز شامگاه جمعه از این زندان متواری شده‌اند.
تعداد بالای فراریان این زندان و نگرانی از به آشوب کشیده‌شدن آرامش شهر علی آزادی فرمانده انتظامی کردستان را وادار به اظهارنظر دراین‌باره کرد و او گفت: پس از اعلام شورش و فرار تعدادی از زندانیان زندان سقز، تیم‌های عملیاتی برای دستگیری زندانیان فراری تشکیل شد و بلافاصله اقدامات لازم انجام شد.
بر اساس گفته شاهدان عینی زندانیان فراری به محض ورود به معابر عمومی خودروها را از افراد گرفته و از محل متواری شده‌اند.
صادق حسینی، فرمانده سپاه کردستان دلیل این فرار را ترس از کرونا عنوان کرده است.

روز جمعه خبر تلاش برای ایجاد آشوب و فرار از زندان مرکزی تبریز نیز منتشر شد.

با شروع تعطیلات نوروزی دو فرار از زندان دیگر هم رقم خورد که ۲۳ زندانی پارسلیون خرم آباد اقدام به فرار کردند. طبق آخرین اطلاع و گزارش‌ها تعداد ۲۳ زندانی حوالی ساعت ۱۸ روز پنجشنبه ۲۹ اسفند از غفلت نگهبانان زندان پارسیلون استفاده کرده و با طراحی نقشه‌ای موفق به فرار شدند. در حین فرار این افراد یک نفر با تیراندازی مأموران کشته و یک زندانی نیز مجروح می‌شود. یکی از زندانیان فراری تاکنون دستگیر شده است.
تعطیلات نوروزی و مرخصی زندانبانان و ترس از کرونا دست‌به‌دست هم داده‌اند تا آشوب وارد زندان‌ها شود و کنترل‌نشدن این وضعیت و افزایش‌نیافتن ایمنی در زندان‌ها ممکن است همچنان مشکلات بسیاری چون فرار سایر زندانیان را در پی داشته باشد».‌