عفو بین الملل: ۳۶زندانی در زندانهای ایران بدست نیروهای امنیتی کشته شدند



عفو بین الملل روز پنجشنبه۲۱فروردین اعلام کرد: بیم آن می رود ۳۶ زندانی در ایران بدست نیروهای امنیتی کشته شده باشند.

عفو بین الملل می افزاید: نیروها برای کنترل اعتراضات بر سر نگرانی های ایمنی ناشی از شیوع کرونا، از نیروی مرگبار استفاده کردند. که موجب کشته شدن ۳۵ زندانی و جراحت صدها زندانی دیگر شد. در حداقل یک زندان، نیروهای امنیتی کسانی را که در اعتراضات شرکت کردند مورد ضرب و شتم قرار دادند که احتمالا منجر به مرگ یک زندانی شد.
عفو بین الملل تأکید کرد: «انزجار آور است که بجای پاسخ دادن به درخواستهای مشروع زندانیان برای حفاظت در برابر کرونا، مقامهای رژیم ایران بار دیگر به کشتار مردم برای به سکوت کشاندن نگرانی های آنها روی آورده اند. یک تحقیقات مستقل در مورد شکنجه و مرگ زندانیان برای کشاندن مسئولان این کشتار به پای میز عدالت، فوری و ضروری است. باید نیروهای امنیتی فورا استفاده غیرقانونی از نیروی مرگبار را متوقف کرده و از مجازات زندانیانی که خواستار حق سلامتی خود هستند خودداری کنند».
عفو بین‌الملل افزود: همه کسانی که در اعتراضات دستگیر شده و به زندان افتاده‌اند باید بی‌درنگ و بدون قیدوشرط آزاد شوند. مقامهای رژیم ایران ازآزاد کردن اکثریت وسیع زندانیان عقیدتی خودداری کرده‌اند و صدها نفر از آنان همچنان در زندان مانده‌اند.