آمار قربانیان کرونا در ۳۲۹ شهر از ۵۰ هزار و ۷۰۰ نفر بیشتر است


۱۸۰ بیمار کرونا فقط در بیمارستان مسیح دانشوری در تهران که تا اوایل خرداد ۷۰ بیمار داشت

شمار قربانیان در کاشان از ۹۰۰ نفر بیشتر است
معاون علوم پزشکی اصفهان: تعداد فوتی‌ها در اصفهان ۱۴۸۴ نفر است. در ۲ روز گذشته با بیش از ۴۰۰ مبتلا در اصفهان روبرو بودیم. ۵/۹ در صد مبتلایان در اصفهان جان باختند

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ اعلام کرد، آمار جانگداز قربانیان کرونا در ۳۲۹ شهر ایران از ۵۰ هزار و ۷۰۰ نفر بیشتر شده است. شمار جانباختگان در آذربایجان غربی به ۱۴۰۵ نفر، در ایلام به ۳۲۳ نفر، در چهارمحال و بختیاری به ۳۵۹ نفر، در خوزستان به ۴۰۹۵ نفر، در سیستان و بلوچستان به ۱۸۱۰ نفر، در لرستان به ۱۷۰۵ نفر، در مازندران به ۲۷۸۰ نفر، در مرکزی به ۶۱۵ نفر، در هرمزگان به ۳۲۵ نفر، در همدان به ۱۳۰۵ نفر و در یزد به ۷۱۰ نفر رسیده است.

در حالیکه کرونا هر روز قربانیان بیشتری بجای میگذارد و بیمارستانها در بسیاری نقاط ظرفیت پذیرش بیماران را ندارند، روحانی امروز با شیادی گفت: «به استثنای چند استان به مهار کرونا رسیدیم که البته در این چند استان تلاش مضاعف صورت گرفته تا از وضعیت قرمز خارج شود». وی افزود افزایش بیماران در هفته‌های اخیر به این دلیل است که «امروز تست زیادی انجام می‌گیرد که به طور طبیعی شناسایی بیمار هم بیشتر می‌شود که این جنبه منفی ندارد و مردم نگران نباشند چرا که وقتی زودتر تشخیص می‌دهیم به مرحله بستری نمی‌رسد». وی با لودگی افزود: «در تماس با سران کشورها، برخی از آنها متقاضی هستند که صادرکننده امکانات ضدعفونی و بهداشتی در این زمینه باشیم که البته این کار را داریم انجام می‌دهیم» (ایرنا ۲۱ خرداد).

شب قبل رحمانی فضلی وزیر کشور روحانی گفته بود: «میزان مبتلایان و فوتی‌های ما متأسفانه افزایش یافته است. پیشتر روزی ۳۰ تا ۳۴ فوتی داشتیم اما دوباره به عدد ۶۵ تا ۷۰ رسیده ایم» (ایرنا ۲۰ خرداد).

در تهران طبرسی متخصص بیماری‌های عفونی در بیمارستان مسیح دانشوری گفت: «روند ابتلا و بستری طی یک هفته اخیر در تهران افزایش یافته است... در بیمارستان مسیح دانشوری در دوره‌های پیک اسفند و فروردین معمولاً ۲۵۰ مریض بستری داشتیم که این آمار در اردیبهشت تا اوایل خرداد به ۷۰ بستری رسید و متأسفانه الان مجدداً به حدود ۱۸۰ نفر افزایش یافته است» (ایسنا ۲۱ خرداد).

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید انستیتو پاستور گفت: «به تبع افزایش موارد بستری، انتظار داریم در هفته‌های آینده موارد فوت هم افزایش یابد... اگر نتیجه بازگشایی‌ها افزایش فوتی‌ها باشد درمورد بازگشایی‌ها تجدید نظر شود» (خبر آنلاین ۲۱ خرداد).

در اصفهان، معاون دانشگاه علوم پزشکی از ابعاد گسترده جان باختگان خبر داد و شمار قربانیان در اصفهان به جز منطقه تحت پوشش کاشان را ۱۴۸۴ نفر اعلام کرد و گفت: «طی دو روز گذشته با افزایش بیش از ۴۰۰ مبتلا در اصفهان به جز منطقه کاشان رو به رو بوده‌ایم. ۵/۹ درصد از افراد مبتلا به کرونا در اصفهان جان باختند. در حال حاضر روزانه بین ۵۰ تا ۷۰ بیمار مبتلا به کرونا بستری می‌شوند و در حال حاضر ۴۲۶ بیمار مبتلا نیز بستری هستند» (ایمنا ۲۱ خرداد).

در کاشان و آران‌و بیدگل، که خارج از پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند، شمار جانباختگان قطعاً از ۹۰۰ نفر بیشتر است. آمار بیمارستانهای خصوصی و بیمارستانهای ارتش و سپاه و نیروی انتظامی که تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی نیستند در این محاسبه به حساب نیامده است.

در فارس رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: «آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در استان فارس در ۲۴ ساعت گذشته رشد بیش از ۲ برابری را تجربه کرده و .... اپیدمی نه تنها در مسیر کاهش نیست، بلکه روند افزایشی را طی می‌کند» (خبرگزاری صدا و سیمای رژیم ۲۰ خرداد).

در هرمزگان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت: «هرمزگان امروز با ۳۱۱ مورد ابتلاء طی ۲۴ ساعت گذشته بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را تجربه می‌کند» و «در حال حاضر وضعیت استان بحرانی است و انتظار می‌رود طی هفته آینده بیمارستان شهید محمدی، بار زیادی را متحمل شود» (ایرنا و خبرگزاری سپاه پاسداران ۲۰ خرداد).

در کردستان معاون دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرد: «تعداد مبتلایان در سنندج نسبت به دوره اول شیوع بیماری دو برابر شده و شهر در وضعیت قرمز قرار دارد» (ایرنا ۲۰ خرداد).

در کهکیلویه و بویراحمد فرماندار گچساران گفت: «آمار مبتلایان به کرونا طی ۱۰ روز گذشته یک و نیم برابر افزایش یافته است» (ایرنا ۲۰ خرداد).

شایان یادآوری است که حریرچی معاون وزیر بهداشت رژیم در روز ۱۷ خرداد برای اولین بار گفت تعداد کشته‌های کرونا ممکن است به دویست و سیصدهزار نفر برسد. اردکانی مشاور وزیر بهداشت نیز در ۲۰ خرداد صریحاً گفت: «مردم باید بدانند که یک تا دو سال آینده با اپیدمی کرونا زندگی می‌کنیم».

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۲۱ خرداد ۱۳۹۹ (۱۰ ژوئن ۲۰۲۰)