نیویورک تایمز: انفجار در نطنز در محل تولید سانتریفوژهای جدید


به گزارش روزنامه نیویورک تایمز تصاویر منتشر شده از محل انفجار و آتش سوزی در یک سایت حساس اتمی رژیم ایران این ظن شدید را بوجود آورده که این حادثه یک اقدام خرابکارانه عمدی بوده است.

ساختمانی در سایت اصلی تولید سوخت اتمی رژیم ایران در اوایل روز پنجشنبه دچار آتش‌سوزی شد و صدمات شدیدی به یک کارخانه وارد کرد که در آن سانتریفوژهای نسل بعدی تولید می‌شد. سازمان انرژی اتمی رژیم ایران آنرا “حادثه‌ای” در یک سایت صحرایی توصیف کرد، اما آنرا خرابکاری نخواند.
یک مقام اطلاعاتی خاورمیانه به شرط ناشناس ماندن گفت انفجار توسط مواد منفجره کار گذاشته شده در داخل این تأسیسات صورت گرفته است. وی گفت این انفجار عمده بخش روی زمین تأسیسات مزبور را نابود کرده است...
انفجار و آتش سوزی در داخل سایت هسته‌یی نطنز رخ داد، جایی که در اطراف آن در یک منطقه صحرایی سیم‌های خاردار کشیده شده، پدافند ضدهوایی کار گذاشته شده و یک هزارتوی صنعتی در اطراف آن ساخته شده است. ساختمانی که به آن آسیب جدی وارد شده در جوار یک تأسیسات زیرزمینی تولید سوخت اتمی است و حدود ده سال پیش آمریکا و اسرائیل یک حمله سایبری فوق العاده پیچیده و مدرن در تاریخ را با عنوان «بازیهای المپیک» به آن وارد کردند. آن حمله که تأثیرات آن چندین سال ادامه داشت، تمامی رمزهای کامپیوتری و تجهیزات صنعتی رژیم ایران را تخریب کرده و حداقل به هزار سانتریفوژ آسیب رساند و روند اتمی شدن رژیم ایران را یک سال به عقب برگرداند.

نیویورک تایمز افزود: شواهد اولیه در روز پدنجشنبه قویاً حاکی از آن است که صدمات وارده بخاطر خرابکاری بوده است.
زمانبندی مشکوک بود: طی روزهای اخیر سلسله‌یی از آتش‌سوزی‌های مرموز در دیگر تأسیسات مرتبط با برنامه اتمی رژیم ایران رخ داده است.
گروه که خود را “پلنگ‌های وطن” می‌نامد مسئولیت این انفجار را پذیرفته و گفته است گروه‌شان مرکب از مخالفان در دستگاه نظامی و امنیتی رژیم ایران است. آنها گفتند که این حمله بخش‌های بالای سطح زمین را در این تأسیسات هدف قرار داد تا دولت ایران نتواند صدمات آنرا مخفی کند.

وزیرخارجه آمریکا مایک پمپئو گفت، “در اواخر سال گذشته، رژیم ایران اعلام کرد که دانشمندانش در حال کار روی یک سانتریفوژ جدید بنام آی.آر.-۹ هستند که به تهران اجازه خواهد داد اورانیوم را تا ۵۰ بار سریعتر از سانتریفیوژهای آی.آر.-۱ که بر اساس توافق دوره اوباما مجاز هستند، غنی‌سازی کند.”

دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی در واشنگتن در یک مصاحبه گفت چند موضوع اینطور تداعی می‌کند که این انفجار به احتمال زیاد یک عمل خرابکاری بوده است...
آلبرایت گفت بعید است که کارخانه سوار کردن قطعات، مواد بشدت قابل احتراق انبار کند که موجب یک انفجار بزرگ شود...
این یک سایت با ارزش بالا برای رژیم ایران است. این یک ساختمان خیلی مهم است”
رژیم ایران ادعا میکند که فعالیت هسته‌یی آن برای مصارف صلح امیز است، اما تحقیقات دوایر اطلاعاتی آمریکا نشان میدهد که رژیم ایران مشغول تولید سلاح اتمی بوده است.

رویترز نوشت:‌ کارشناسان احتمال خرابکاری در سایت نطنز را مطرح می کنند
نطنز که روز پنجشنبه دچار آتش سوزی شد، یکی از چند سایتی است که زیر مانیتور آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
برخی کارشناسان باتوجه به اهمیت سایت نطنز احتمال خرابکاری را می دهند.
یک مقام سابق اتمی رژیم ایران به رویترز گفت باتوجه به فاصله زمانی بعد از انفجار در پارچین احتمال خرابکاری در نطنز منتفی نیست. نطنز قبلا با ویروس استاکسنت مورد حمله قرارگرفته بود. آژانس بین المللی انرژی اتمی بلافاصله بعد از این خبر اظهارنظری نکرده است.

وال استریت ژورنال نوشت:‌ روز پنجشنبه یک انفجار در تأسیسات اتمی اصلی رژیم ایران و در ساختمانی که کارشناسان آن را کارخانه سوار کردن قطعات سانتریفوژ‌های پیشرفته می‌دانند رخ داد و به آن صدماتی وارد ساخت.
انفجار در نطنز دومین سانحه است که در یک سایت حساس در ایران طی هفته گذشته رخ داده است. یک انفجار روز جمعه در یک تأسیسات وزارت‌دفاع در شرق تهران روی داد...
دیوید آلبرایت، بازرس سابق تسلیحاتی که رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی است گفت: لااقل بخشی از این سایت فعال بوده است. با توجه به اهمیت این سایت در ساخت سانتریفوژهای پیشرفته، این آتش‌سوزی ممکن است خرابکاری بوده باشد.


وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: حادثه نطنز یک بار دیگر یادآوری می کند که چطور رژیم ایران برنامه هسته یی را بر نیازهای مردم ایران ترجیح می دهد. داده‌های گردآوری شده توسط ماهواره اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده حکایت از آن دارد که آتش‌سوزی حدود ساعت ۲ بامداد پنج شنبه ۱۲ تیر به وقت محلی در ضلع شمال‌غربی مجموعه نطنز رخ داده است. نور شعله‌های ناشی از این آتش‌سوزی به قدری زیاد بود که این ماهواره توانست از فضا آن را تشخیص دهد.
سارا برنارد، پژوهشگر مؤسسه علوم و امنیت بین‌‌المللی در شهر واشنگتن گفت بر اساس تصاویری که خود سازمان انرژی اتمی ایران منتشر کرده مشخص است که خسارت زیادی به مرکز مونتاژ سانتریفوژ رژیم ایران وارد آمده است.

به دنبال انفجار در سایت اتمی نطنز رحمت‌الله فیروزی‌پور عضو مجلس ارتجاع از نطنز گفت:‌ درباره شایعات مطرح شده در مورد دست داشتن گروه‌های خرابکاری در این حادثه، مسئولان امنیتی باید تصمیم‌گیری و موضع‌گیری کنند. باید منتظر ماند تا ببینیم مسئولان و دولت چه نتیجه‌گیری در خصوص این موضوع خواهند داشت.