واشینگتن پست: انفجار در نطنز احتمالاً یک اقدام خرابکاری بوده


واشینگتن پست۷ژوئیه (۱۷تیر۹۹) نوشت: مقامات اطلاعاتی و کارشناسان تسلیحاتی روز دوشنبه گفتند، انفجار و آتش انبوه در یکی از تاسیسات اتمی بسیار حساس رژیم ایران در هفته گذشته احتمالاً یک اقدام خرابکاری بوده

واشینگتن پست می افزاید:‌ فیلم های ماهواره ای منتشر شده در آخر هفته حفره بزرگی را در یک ساختمان بزرگ صنعتی نشان میدهد. این مکانی است که در آنجا تکنسین های رژیم ایران دستگاه هایی را برای غنی سازی اورانیوم غنی مونتاژ می کنند و مقامهای رژیم ایران تایید کردند که خسارت چشمگیری به آن وارد شده است.
واشینگتن پست می افزاید یک مقام امنیتی خاورمیانه ای در مصاحبه ای می گوید انفجاری عظیم ساختمان را «کاملاً نابود» کرده و سایر تحلیلگران و کارشناسان اتمی نیز گفته اند شواهد قویاً حاکی از آن است که در داخل این تاسیسات بمبی منفجر شده و تصاویر منتشره توسط سازمان انرژی اتمی ایران درهایی از جا کنده شده، دیوراهای فروریخته و سقف های پنلی ناپدید شده را نشان میدهد.

در بخش دیگری از گزارش واشینگتن پست آمده است: رژیم ایران تولید اورانیوم غنی شده با غلظت پایین خود را سال گذشته بشدت افزایش داده بود. اقدامی که بطور چشمگیری زمانبندی تئوریک ساخت تسلیحات اتمی را کوتاه می کرد...یک مقام امنیتی خاورمیانه ای گفت این انفجار «یک هشدار بود» که بعد از ماه ها پیشرفتهای تهدید کننده رژیم ایران در برنامه اتمی، قصد آن بازدارندگی این رژیم بود.
دیوید آلبرایت کارشناس تسلیحات اتمی و رئیس موسسه علوم امنیت بین المللی گفت، بدون شک برای رژیم ایران ماه ها بازسازی این تاسیسات زمان می برد که معنای آن تاخیر طولانی در نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و با ظرفیت بسیار بالاست که رژیم ایران در سالهای اخیر ساخته است. این کارخانه مونتاژ نقش گلوگاهی دارد این امر قطعاً رژیم ایران را به تاخیر می اندازد» .