آمار قربانیان کرونا در ۳۴۶ شهر کشور بیش از ۷۱ هزار و ۷۰۰ نفر است



    عضو کمیته اپیدمیولوژی دانشگاه تهران: افزایش موارد ابتلا و مرگ قابل پیشگیری بود. بازگشایی‌های زودهنگام منجر به افزایش بیماری شد
    نمکی: نگران استانهایی مثل مازندران یا خراسان رضوی و تهران هستیم
    دانشگاه علوم پزشکی مازندران: میزان بستری در حال افزایش است، ممکن است تا چند هفته آینده ظرفیت خالی برای پذیرش بیماران وجود نداشته باشد
    معاون ستاد کرونا در تهران: موج دوم از موج اول خیلی سنگین تر بود. سیلی که از موج دوم می خوریم شدیدتر است.

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹ اعلام کرد، آمار جانگداز جانباختگان کرونا در۳۴۶ شهر ایران بیش از ۷۱ هزار و ۷۰۰ نفر است. شمار قربانیان در البرز به ۲۲۶۵ نفر، در تهران به ۱۷۸۵۰ نفر، در فارس به ۱۷۲۵ نفر، در کرمانشاه به ۱۸۲۰ نفر، در لرستان به ۲۶۹۵ نفر، در مازندران به ۳۱۴۵ نفر، در همدان به ۱۸۹۵ نفر رسیده است.

در حالیکه قربانیان کرونا هر روز بیشتر میشود و کارگزاران رژیم خواستار تعطیلی بسیاری از مشاغل و فعالیتها هستند روحانی روز گذشته در ستاد کرونا بار دیگر مسئولیت را متوجه مردم دانست و گفت: «بیش از ایجاد هر گونه محدودیت و یا تعطیلی، رعایت دستورالعمل‌ها و مراقبت‌های بهداشتی راه حل اصلی مقابله با کرونا است و ما برای مقابله مؤثرتر با کرونا ناگزیریم سبک زندگی خود را تغییر دهیم».

این در حالیست که امروز مسعود یونسیان عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید۱۹ دانشگاه پزشکی تهران گفت:«افزایش اخیر موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشور قابل پیش‌بینی و پیشگیری بود. همان‌گونه که پیش ‌از این و بار‌ها تذکر داده و پیش‌بینی کرده بودیم، بازگشایی‌های زودهنگام مشاغل و فعالیت‌هایی که ضرورت نداشتند .... منجر به افزایش انتقال بیماری شد و بخشی از نتیجه آن را مشاهده کردیم و در آینده نیز موارد بیشتری را شاهد خواهیم بود»(روزنامه حکومتی رسالت ۲۶ تیر).

نمکی وزیر بهداشت رژیم گفت: «در استانهایی مثل استان مازندران یا خراسان رضوی و خود تهران و البرز ما جای نگرانی داریم»(تلویزیون شبکه خبر رژیم ۲۵ تیر).

در حالیکه رژیم آخوندی کمترین کمکی به مردم برای مقابله با کرونا نمیکند، ایرج حریرچی معاون وزارت بهداشت گفت:«اگر هر خانوار ایرانی به خاطر کرونا حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، افزایش هزینه داشته باشند، هزینه های کمرشکن سلامت از ۳.۷ درصد به حدود ۸ درصد می رسد. در خانوارهای روستایی این شاخص از ۴.۹ به ۱۲.۹ درصد افزایش می‌یابد»(عصرایران ۲۶ تیر).

در تهران، جلیلی خشنود، معاون ستاد کرونا گفت: «موج دوم از موج اول خیلی سنگین تر بود. بیماران بدحال و فوتی ما بیشتر است و به نوعی سیلی که از موج دوم می خوریم شدیدتر است... شاید درتهران قرنطینه چند روز یا چند هفته بعد ادامه پیدا کند تا بتوانیم این موج دوم را کنترل کنیم. ما با دو مشکل کمبود تخت بستری و کمبود کادر درمان مواجه هستیم. کادر درمان ما اکثراً آلوده می‌شوند یا اقوام درجه یکشان مبتلا می‌شوند که مجبورند از آنها مراقبت کنند.در بیمارستان شهدای تجریش ۱۷۲ نفر از نیروهای خودمان درگیر شدند و خود بنده و معاونتها هم درگیر شدند. من خودم بستری هستم و ریه ام ۴۰ درصد درگیر شده است. معاونت درمان و بهداشت بیمارستان هم بستری هستند» (ایسنا ۲۶ تیر).

در مازندران، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفت:«۶۰ تا ۷۰ درصد شهرستان‌های استان قرمز شده است. میزان بستری همچنان در حال افزایش است، با این روند ممکن است تا چند هفته آینده ظرفیت خالی برای پذیرش بیماران وجود نداشته باشد»(همشهری۲۶ تیر). سخنگوی همین دانشگاه گفت:«هم اکنون یک هزار و ۱۳۰ تخت بیمارستان های دولتی و ۱۸۸ تخت بیمارستان‌های خصوصی برای بیماران کرونایی اختصاص دارد... یک هزار و ۸۴ بیمار مشکوک به ویروس کرونا با مشکل حاد تنفسی در بیمارستان های وابسته به دانشگاه بستری و تحت درمان قرار دارند» (ایرنا ۲۶ تیر).

در آذربایجان شرقی، «معاون دانشگاه علوم پزشکی گفت هر روز مراجعات به بیمارستان‌ها افزایش پیدا می‌کند... از هر هشت بیمار کرونایی یک نفر متصل به دستگاه تنفس بوده و در وضعیت بدحالی قرار دارد، هم اکنون نیز بیش از ۸۵۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند» (ایسنا ۲۵ تیر).

درخوزستان، رئیس بیمارستان کودکان ابوذر اهواز گفت: «حداقل روزانه هشت یا ۱۰ مورد و بعضی اوقات تعداد بیشتری از کودکان مبتلا به کرونا در ICU این بیمارستان بستری می‌شوند» (سایت روزنو ۲۶ تیر).

در فارس، «ظرفیت بیمارستان حضرت علی اصغر و دو بیماستان دیگر که در شیراز برای بیماران کرونایی در نظر گرفته شده تکمیل شده است. معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: «اگر همین شرایط ادامه پیدا کند در دو سه هفته آینده ما با آمار بالاتری در میزان مرگ و میر همراه خواهیم بود» (خبرگزاری سپاه پاسداران ۲۵ تیر) .


دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
 ۲۶ تیر ۱۳۹۹ (۱۶ ژوئیه ۲۰۲۰)