اعتصاب کارگران و کارکنان تاسیسات نفت و گاز و پتروشیمی در سیزدهمین روز خود

 
تهدید و تطمیع کارگزاران رژیم و پیمانکاران برای شکستن اعتصاب بی نتیجه ماند

فراخوان خانم مریم رجوی به سازمان بین المللی کار و مدافعان حقوق کارگران به حمایت از اعتصابات کارگران ایران

امروز پنجشنبه ۲۳ مرداد۹۹، اعتصاب دهها هزار کارگر در پالایشگاه‌ها و تاسیسات نفت و پتروشیمی و گاز در ۲۱ شهر از ۱۲استان برای سیزدهمین روز ادامه یافت. این اعتصابها در ۵۱ مرکز در استانهای اصفهان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان، مرکزی و هرمزگان جریان دارد.

کارگران اعتصابی از شرایط طاقت‌فرسا کاری بخصوص در گرمای شدید و از سخت‌ترین شرایط معیشتی رنج می‌برند. آنها امنیت شغلی ندارند. قراردادهایی که به آنها تحمیل شده موقت است، مشمول بیمه درمانی و بازنشستگی نمیشوند. کارفرما هر زمان که بخواهد می‌تواند آنها را اخراج کند. حقوق آنها چند برابر کمتر از خط فقر است و همین حقوق ناچیز هم چند ماه است که به آنها پرداخت نشده است.

کارگزاران رژیم و پیمانکاران که عمدتا وابسته به پاسداران و دیگر ارگانهای حکومتی هستند، در تلاش هستند با اعمال فشار به کارگران و تهدید و تطمیع آنان و یا با دادن وعده های پوچ و پرداخت بخش کمی از حقوق و مطالبات گروهی از اعتصابگران و ایجاد تفرقه در میان آنها اعتصاب را درهم بشکنند، اما اعتصابگران تاکید کرده اند تا تحقق همه خواستهایشان به اعتصاب ادامه خواهند داد.

در همین حال کارگران مجتمع صنعتی نیشکر هفت تپه امروز؛ شصتمین روز اعتصابشان را با تجمع در شهر شوش ادامه داده و اعلام کردند تا رسیدن به مطالباتشان اعتراض و اعتصاب ادامه خواهند یافت.

در یک تحول دیگر کارگران و کارکنان راه آهن نیز در پاره ای ازنقاط کشور دست به اعتصاب و اعتراض زده اند. از روز گذشته کارگران راه آهن و تراورس کرج در اعتراض به عدم پرداخت حقوق چندین ماهه خود دست به اعتصاب زدند. کارگران میگویند خانواده هایمان‌ گرسنه اند و حتی پول خریدن نان هم نداریم. کارگران راه آهن خراسان نیز امروز دست از کار کشیدند. کارگران راه آهن تهران امروز در مقابل دفتر این شرکت تجمع کردند و خواستار پرداخت حقوق و مزایای معوقه شان شدند.

خانم مریم رجوی با درود به پایداری کارگران اعتصابی که برای احقاق حقوق اولیه خود بپا خاسته اند، از عموم مردم بویژه کارگران و جوانان خواست به پشتیبانی از اعتصابگران برخیزند. وی افزود تا نظام قرون وسطایی ولایت فقیه بر سر کار است، فقر و بیکاری و تورم بیشتر و بیشتر میشود، تنها با سرنگونی این رژیم و استقرار دمکراسی و حاکمیت مردم حقوق کارگران و زحمتکشان استیفا میشود.

خانم رجوی سازمان بین المللی کار و عموم اتحادیه های کارگری و مدافعان حقوق کارگران را به محکوم کردن سیاستهای ضد کارگری رژیم آخوندی و حمایت از اعتصابها و اعتراضات کارگران ستمدیده ایران فراخواند.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

  ۲۳ مرداد ۱۳۹۹( ۱۳ اوت ۲۰۲۰)