تحریم نفتی قطع شریان اقتصاد تک پایه‌ای

محمدباقر نوبخت معاون آخوند روحانی روز پنجشنبه ۱۳شهریور اعتراف کرد: «شدیدترین مرحله تحریم، نفت در برابر غذا بود، اما الآن در شرایطی هستیم که این بی‌انصاف‌ها و دژخیمان حتی برای غذا و دارو اجازه فروش یک قطره نفت را نمی‌دهند». وی که رئیس سازمان برنامه و بودجه رژیم است افزود حتی اگر نفت به فروش برسد، «امکان تبادل مالی» وجود ندارد.

نوبخت در یک پوشال‌بافی با اشاره به نامگذاری امسال از سوی خامنه‌ای، به‌عنوان سال «جهش تولید»، مذبوحانه مدعی شد که «بخش تولید ملی را بی‌توجه به تحریم‌ها جهش می‌دهیم.»
این ادعای نوبخت در حالی است که رشد اقتصادی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام برای سومین سال متوالی منفی بوده و بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، سطح تولید ناخالص داخلی کشور در سال جاری نسبت به سال۲۰۱۷ حدود ۱۸درصد کاهش خواهد یافت.
حتی بر اساس برآورد مرکز آمار این رژیم، تولید ناخالص داخلی ایران در بهار سال جاری نسبت به بهار پارسال ۳.۵ درصد کاهش یافته است و مهم‌ترین عامل افت تولید ناخالص داخلی، کاهش تولید نفت عنوان شده است.
آمارهای اوپک نشان می‌دهد که تولید نفت ایران بعد از تحریم‌ها نصف شده و به ۹/۱ میلیون بشکه رسیده است.
طبق آمار شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی کشتی‌های نفتی کپلر، متوسط صادرات نفت رژیم ایران در هشت ماه ابتدایی سال جاری میلادی روزانه ۲۸۷هزار بشکه بوده است. صادرات نفت این رژیم در دوران قبل از تحریم‌های آمریکا دو میلیون و ۵۰۰هزار بشکه بود که تقریباً ۹برابر حجم کنونی صادرات نفت کنونی است.
هم‌چنین اوپک میزان درآمدهای صادرات نفت و محصولات نفتی ایران در سال گذشته میلادی را حدود ۱۸میلیارد دلار برآورد کرده، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۸  بیش از ۶۰میلیارد دلار بود.