قیمت برنج وارداتی، ۱۰۸درصد افزایش یافت

خبرگزاری حکومتی ایسنا در مورد افزایش قیمت برنج نوشت: «روند صعودی قیمت برنج وارداتی در مرداد امسال ادامه داشته و تا بیش از ۱۰۰ درصد نسبت به پارسال گران‌تر شده است. افزایش قیمت این محصول عمدتا تحت تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده و  دپوی آن در گمرک به دلیل مشکلات ارزی است.

این خبرگزاری اضافه می‌کند که تازه‌ترین آمار از تغییر قیمت برنج‌های وارداتی و البته برنج‌های ایرانی نشان می‌دهد که در مرداد ماه سال جاری هر کیلو برنج خارجی به طور متوسط بیش از ۱۸هزار تومان فروش رفته است که این رقم در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته که حدود ۸۶۰۰تومان بوده تا ۱۰۸درصد افزایش قیمت دارد. برنج وارداتی در فاصله تیر تا مرداد ماه نیز نسبت به قیمت ۱۶هزار و ۴۰۰تومانی بیش از ۱۰درصد گران شده است.
با مقایسه قیمت برنج در مرداد ماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته: « وضعیت برنج ایرانی این گونه است که قیمت این کالا در مرداد ماه هر کیلو به طور متوسط حدود ۲۷هزار تومان بوده که در مقایسه با مرداد ماه سال گذشته که هر کیلوگرم ۲۳هزار و ۱۰۰تومان فروش رفته ۱۷درصد افزایش قیمت دارد. این محصول نسبت به تیر امسال نیز حدود دو درصد گران شده است.»
این رسانه‌ی حکومتی در رابطه با افزایش قیمت برنج بر اساس چند نرخی بودن ارز می‌نویسد:  «افزایش قیمت برنج خارجی در حالی اتفاق می‌افتد که در اردیبهشت ماه امسال واردات این محصول با ارز ۴۲۰۰تومانی ممنوع و با ارز نیمایی که حدود ۲۰هزار تومان قیمت دارد وارد می‌شود که این موضوع در افزایش قیمت برنج در بازار تاثیر گذاشته است.»
ایسنا می‌افزاید: «پیش از این مسئولان گمرک اعلام کرده بودند که از ابتدا تا اواخر مرداد ماه سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار تن برنج وارد و ترخیص شد که واردات این کالا برای مدت مشابه سال جاری حدود  ۲۰ درصد کاهش داشت؛ به طوری که تا اواخر مرداد ماه ۴۰۰ هزار تن ترخیص و ۳۰۰ هزار تن دیگر در گمرک باقیمانده بود که با اجرا شدن ممنوعیت فصلی واردات برنج دیگر امکان ترخیص نداشت.»