سومین موج کوید ۱۹ در ایران- مصاحبه با یک پزشک در ایران

سایت « نیوزبلیز» استرالیا  مصاحبه‌ای  با یک پزشک در ایران انجام داد. این پزشک به نیوزبلیز گفت: « طی سه چهار ماه گذشته شمار بیماران کرونا درایران بویژه در محلهای کار افزایش یافته است.»

۲ سپتامبر ۲۰۲۰/  ۱۲ شهریور ۱۳۹۹
 سایت «نیوزبلیز» به قلم آلن گری می‌نویسد:
بر طبق گفته این پزشک، «موج دومی» که انتظار آن میرفت و  خیلی ها در رابطه با آن صحبت می کردند  آخرین موج نخواهد بود:‌ «به نظر می رسد که موج دوم کوید۱۹ تمام شده و موج سوم در حال شروع است.»
تعداد افرادی در ایران که طیف گسترده ای از علائم این بیماری را دارند رو به افزایش است. این علائم شامل مشکلات تنفسی، علائم رودوی- معده ای، علائم پوستی، و علائم قلبی عروقی می شود. موارد سکته ناگهانی و حمله قلبی ناگهانی وجود داشته است و بنظر می رسد که این موارد خیلی هم عام هستند.
آمار رسمی ای که دولت ایران از تعداد موارد مبتلا به و موارد مرگ گزارش می کند بسیار کمتر از میزان واقعی است. به این موضوع در گزارشات قبلی ما نیز اشاره شده است که آمار آن از طریق مجاهدین خلق ایران بدست آمده است. هنگامی که در رابطه با گزارشات رسمی از این پزشک سئوال شد، وی گفت:‌‌ «ارقامی که منابع رسمی می دهند را  باید ۳ تا ۵ برابر نمود.»
در ایران شبیه به کشورهای دیگر،  افراد مسن تر بخاطر سیستم ایمنی به مخاطره افتادنشان  احتمال مرگ بیشتر است . «بنظر می رسد که مردان و زنانی که در دهه چهل و پنجاه سالگی هستند بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند. مرگ و میر بسیار بیشتری در بین افراد مسن وجود دارد.»
تفاوتی که اکنون در ایران وجود دارد این است کودکان اکنون بیشتر از قبل تحت تاثیر این ویروس قرار می گیرند. این ممکن است بخاطر وضع بد سلامت عمومیشان باشد زیرا که جمعیت عظیم از فقرا بخاطر سوء مدیریت دولت و تشدید این وضعیت بخاطر تحریمها وجود دارند. دولت فاشیست ایران توجه کمی به مردم عادی مبذول می دارد و برروی سپاه پاسداران و تجارت آن متمرکز است.
این پزشک گفت:‌ «بنظر می رسد که این بیماری اکنون روی کودکان بیشتری تاثیر می گذارد، هم به لحاظ تعداد موارد و هم تعداد فوتیها. برای مثال اخیرا یک دختر هشت ساله بعد از اینکه تشخیص کوید ۱۹ داده شد از آنچه ظاهرا التهاب مغز تشخیص داده شد درگذشت. تعداد این قبیل فوتی‌ها خیلی کمتر از تعداد فوتی‌ها در افراد مسن است.»
ظاهرا داروهایی که در کشورهای دیگر استفاده می‌شوند مانند «هیدروکلروکویین+ آزیترومایسین + روی / ایورمکتین+ دکسی سایکلین + روی /بودسونید + آزیترومایسین + روی» در ایران در دسترس نیستند و اگر هم باشند بسیار گران هستند. این پزشک گفت: «ایران داروهای متفاوت دیگری دارد ولی همه آنها بسیار گران هستند».
ما قبلا گفته بودیم که «کشف و درمان زود هنگام این بیماری برای غلبه بر آن حیاتی است. دکتر ریچارد بارتلت به نیوزبلیز گفت:‌‌ « ویروس کرونا تنها بیماری است که با استفاده از روش کنترل «تست-زمانی» و کشف و درمان زودهنگام قابل مقابله نیست.»
در ایران اغلب مردم هنگامی که علائم ملایم‌تری از این بیماری را دارند به بیمارستان نمی‌روند ولی هنگامی که این علائم تشدید باشد به بیمارستان مراجعه می‌کنند که دیگر خیلی دیر است. این دکتر ایرانی گفت:‌ «هر نوع دارویی که بیمارستانها دارند فقط در هفته‌های اولیه تشخیص بیماری مفید است. در موارد شدید و حاد پاسخ خوبی به درمان اصلا وجود ندارد.»
دستمزدها در ایران بسیار پایین هستند. علاوه بر آن مردم یا شغل ندارند و یا علیه دولتی که همه چیز را کنترل می‌کند در اعتصاب هستند.
«حقوق کارگران حدود ۱۰۰ دلار در ماه است. حقوق یک پزشک عمومی حدود ۳۰۰ دلار در ماه است. رزیدنتها، انترنها و پرستاران حدود ۱۲۰ دلار در ماه حقوق می گیرند. پزشکان متخصص بین ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار در ماه حقوق دارند. هزینه معمول دارو و درمان در بیمارستان برای دو هفته حدود ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ دلار می شود. یک آزمایش پی سی آر برای تست کوید ۱۹، ۳۰۰ دلار است.»
اکثر مردم در ایران نمی توانند چنین هزینه ای را بپردازند بنابراین درمان نمیشوند.
همانطور که در کشورهای دیگر هم دیده شده است، کمبود تجهیزات بهداشتی  در ایران وجود دارد و این، کادر پزشکی را بویژه در رابطه با مبتلا شدن به این بیماری هم بخاطر در دسترس بودن پی پی ای و هم هزینه حفاظتی، آسیب پذیر می کند.
کادر درمانی در ایران از جمله پرستاران و متخصصین درمان در بیمارستانها تنها وقتی تجهیزات پزشکی دارند که خودشان تهیه کرده باشند. این پزشک گفت:  « تجهیزات بهداشتی گران هستند: «کادرهای درمانی باید مراقب باشند که خانواده های خود، بستگان و کودکان خود را بعد ازترک بیمارستان آلوده نکنند.»
برخی اوقات دولت ایران الزامات چینی یا تقلبی با کیفیت پایین را تامین می‌کند ولی حتی این هم بسیار محدود است. هنگامی که کادر درمانی هیچ الزاماتی ندارد می بایست برای یک شیفت ۱۲ تا ۱۸ ساعته ماسکی با کیفیت پایین درست کند.
بخاطر فقر گسترده و سیستماتیک در ایران، دولت ایران کادر درمانی را مجبور می کند که تقریبا بدون هیچ امکاناتی از جمله ماسک صورت و دستکش کار کنند. کمبود شدید تجهیزات بهداشتی و سلامت وجود دارد.
این پزشک که در رابطه با میزان ابتلا و مرگ صحبت می کرد گفت که تخمین می زند که ۹۰ درصد افرادی که ویروس را می‌گیرند از آن بهبود پیدا کنند. پنج درصد مشکلات جدی دارند ولی زنده می مانند و پنج درصد خواهند مرد.
این پزشک گفت:‌ «دولت بدون اینکه طرح و برنامه ای  داشته باشد دنبال مصون ماندن از کوید ۱۹ است و هیچ بودجه‌ای هم برای آن ندارد.»
ایران یا دارو ندارد یا خیلی کم دارد و امکانات بیمارستانی آن نیز کم است. راهی برای درمان بیشتر جمعیت که فقیر هستند هم ندارد. این، دلیل افزایش مرک و میری است که تا بحال شاهد آن بوده‌ایم.
ایران از یک جهت مشابه کشورهای دیگر است- هیچ طرح مشخصی برای برخورد با کوید ۱۹ و یا پیروزی بر آن ندارد.
چهار دهه فشار برروی مردم ایران، فساد رسمی دولت و جنگ،  ایران را در موقعیت بد و ضعیفی قرار داده است.
«دارو،درمان، امکانات بیمارستانی و آزمایشگاههای تشخیصی بسیار گران و خیلی محدود هستند. هر دارویی که در دسترس باشد تنها برای طبقه بالای اجتماع و آنهایی است که با دولت سر و سری دارند. اغلب مردم، دیگر قادر نیستند  پول دارو و یا هزینه بیمارستان را بپردازند.»
اگر افراد فقیر مبتلا به کووید ۱۹ بشوند و وضعیتشان حاد شود انتظارمی‌رود  که احتمالا می‌میرند.
حتی قبل از ویروس کرونا ظرفیت خالی بیمارستانهای ایران و آی سی یو‌های آن محدود بود. اکنون وضع بسیار بدتر است، حتی در تهران، مرکز استانها و شهرهای بزرگ. این پزشک گفت:‌ «در بخشهای محروم کشور اکنون فاجعه انسانی تمام عیار در حال وقوع است.»
تخمین زده می شود که حدود ۳۰٪ جمعیت ایران تا کنون مبتلا به این ویروس شده اند. به ظن این پزشک شاید هم بیشتر ، زیرا که برخی افراد بویژه فقرا گرچه مبتلا شده باشند به بیمارستان نمی روند و برخی که مجدد مبتلا می شوند به بیمارستان نمی روند زیرا که نمی توانند هزینه آنرا بپردازند و اینکه کمک کمی به آنها در آنجا شده است. برخی برآوردها حاکی از آن است که تا ۷۰٪ جمعیت تا پایان سال ۲۰۲۰ به این ویروس مبتلا می شوند.
هنگامی که از این پزشک در رابطه با شیوع کرونا در بین کادر درمانی سئوال شد، وی گفت:‌ «بیش از ۱۵ هزار نفر از آنها ویروس جدید کرونا را گرفته‌اند. حدود ۳۰۰ پزشک و پرستار و کار درمانی در اثر این ویروس فوت کرده‌اند. همچنین تقریبا همین تعداد از بستگان و خانواده هایشان.»
افراد زیادی از جمله بسیاری از زندانیان  سیاسی در زندانهای ایران وجود دارند. این پزشک گفت:‌ «گفته می شود که اگر زندانیان پول یا رشوه زیادی بدهند می توانند دارو و درمان داشته باشند و اگر نه، خواهند مرد. هر اتفاقی هم که در زندانها بیافتد، دولت همیشه آنرا تکذیب می کند.»
مردم ایران چین را نیز بخاطر ویروس کرونا مقصر می‌دانند. آنها به ویروس کرونا «اشغال بیولوژیک توسط چین» می گویند.
هنگامی که از این پزشک سئوال شد که آیا پیامی برای مردم خارج از ایران دارد این پزشک گفت:‌ «بدانید که مردم ایران مردمی صلح طلب و مددکار و متحد هستند. ما تاریخ تمدنی درخشان داشته ایم. ما آرزویمان اینست  که حکومت ملاها را عوض کنیم، آیت الله ها و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. ما خواهان حمایت هستیم ولی نه برای این حکومت. ملت ایران شایسته حکومتی بهتر است . ما خواهان جنگ و یا درگیری با هیچ کشوری نیستیم. ما صلح، دوستی و آرامش می خواهیم. مردم دنبال فرصتی برای تغییر گسترده، رفاه اجتماعی، عدالت اجتماعی و شادی هستند.»
در پایان  این پزشک گفت:‌ «ایران مشکلات متعددی دارد. حکومت همه چیز را کنترل می کند. بحرانهای بزرگی وجود دارند از جمله بحران  اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیط زیستی. وکمبود آب یک موضوع عام است. آلودگی هوا و محیط زیست یک چیز معمول است. جنگ بین مردم و دولت بالا گرفته است.»
 
.