آمار جانگداز قربانیان کرونا در ۴۱۰ شهر کشور از ۹۹ هزار و ۶۰۰ نفر بیشتر است

شورای ملی مقاومت ایران در اطلاعیه خود، امروز یکشنبه ۱۶ شهریور اعلام کرد آمار جانگداز قربانیان کرونا در ۴۱۰  شهر کشور از ۹۹ هزار و  ۶۰۰ نفر بیشتر است.

مخالفت با بازگشایی مدارس بالا می‌گیرد

•    سلیمی معاون نظام پزشکی: پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها در بیشتر مدارس قابل اجرا نیست. طولانی بودن دوره‌ی کمون بیماری باعث می‌شود کودکان در مدت طولانی در معرض خطر همکلاسی‌های مبتلای خود قرار بگیرند و این قابل تشخیص و کنترل نیست
•    محرز: اصلاً زمان مناسبی برای بازکردن مدارس نبود. امروز باید منتظر موج تازه‌ای از بیماری پس از سفرها و مراسمهای اخیرباشیم. اگر این موج با رفتن بچه‌ها به مدارس تقارن پیدا کند اوضاع بسیار خطرناک می شود. با هر مسئولی حرف می زنم، توجیهی برای این اقدام ندارد. خیلی از استان ها از دستور وزیر سرپیچی کرده و مدارس را باز نکردند
•    حاجی وزیر سابق آموزش و پرورش رژیم: اگر خطری بچه ها را تهدید نمی کند، طبیعتاً آقای رئیس جمهور را هم تهدید نمی‌کند، چرا ایشان باید مجازی آغاز سال تحصیلی را اعلام کند، ولی دانش آموزان در صف بایستند و به کلاس درس بروند
•    برزیگر رئیس نظام پزشکی گیلان: مسئولیت ابتلاء و فوت حتی یک دانش‌آموز یاآموزگار به عهده آمران می‌باشد و غیر قابل بخشش است
•    شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس ارتجاع: یک میلیارد یورو تخصیص از صندوق ذخیره ارزی جهت مقابله با کرونا، برداشت‌شده  اما به‌حساب وزارت بهداشت واریز نشده است

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در۴۱۰ شهر ایران از ۹۹ هزار و ۶۰۰ نفر بیشتر است. شمار قربانیان در البرز به ۲۸۳۱ نفر، در اردبیل به ۱۲۱۷ نفر، در اصفهان به ۴۵۲۰ نفر، در بوشهر به ۱۲۳۱ نفر، در خراسان رضوی به ۷۱۳۴ نفر، در خراسان شمالی به ۱۵۸۹ نفر، در زنجان به ۹۵۴ نفر، در فارس به ۲۸۱۱ نفر، در قم به ۴۶۲۵ نفر، در کرمان به ۱۵۹۹ نفر، در کرمانشاه به ۲۳۵۶ نفر، در لرستان به ۴۳۸۰ نفر، در مازندران به ۴۸۲۴ نفر، در مرکزی به ۱۲۹۳ نفر، در هرمزگان به ۱۳۳۹ نفر، در همدان به ۲۵۳۷ نفر و در یزد به ۱۲۱۹نفر رسیده است.

علیرضا سلیمی معاون سازمان نظام پزشکی خواستار تجدید نظر در بازگشایی مدارس شد و گفت: «پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها در بیشتر مدارس نمی‌تواند انجام شود و طولانی بودن دوره‌ی کمون بیماری باعث می‌شود تا قبل از تشخیص کودکان در مدت طولانی در معرض خطر همکلاسی‌های مبتلای خود قرار بگیرند و این چیزی نیست که ما بتوانیم در مدارس تشخیص دهیم و یا کنترل کنیم... باز شدن مدارس یک واقعه مهم اجتماعی محسوب می‌شود و افزایش ترددهای بین شهری را به دنبال خواهد داشت و تبعات بسیار وسیعی دارد» (ایلنا ۱۶ شهریور).

مینو محرز عضو ستاد کشوری کرونا امروز گفت: «اصلاً زمان مناسبی برای بازکردن مدارس نبود. امروز باید منتظر موج تازه‌ای از بیماری پس از سفرهایی که اخیراً صورت گرفت و مراسم‌هایی‌که بعضی‌ها در آن رعایت کردند و برخی‌ها هم نه، باشیم. اگر این موج محقق شود و با رفتن بچه‌ها به مدارس تقارن پیدا کند اوضاع بسیار خطرناک می‌شود. حداقل می‌گذاشتند این دو هفته هم سپری شود. ممکن است در همین مدت وضعیت برخی نقاط بسیار حاد شود... از دیروز تا امروز با هر مسئولی در این باره حرف می زنم، توجیهی برای این اقدام ندارد. خیلی از استان‌ها قبول نکردند که مدارس را در چنین وضعیتی باز کنند و از دستور وزیر سرپیچی کرده‌اند. این بسیار زشت است که دستوری از بالا داده شود اما قابلیت اجرا پیدا نکند» (سایت جماران ۱۶ شهریور).

مرتضی حاجی وزیر سابق آموزش و پرورش رژیم گفت: «محیط امن در مدرسه برای بچه ها قابل فراهم کردن نیست. این خیلی خوش خیالانه است که فکر کنیم بچه‌ها در این سن به حرف ما گوش می‌دهند و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند. اگر خطری بچه‌ها را تهدید نمی‌کند، طبیعتاً آقای رئیس جمهور را هم تهدید نمی‌کند، چرا ایشان باید مجازی آغاز سال تحصیلی را اعلام کند، ولی دانش آموزان باید در صف بایستند و به کلاس درس بروند. قاعدتاً ایشان باید خودشان هم به مدرسه می آمدند و نشان می دادند که فضا را امن کرده‌اند و مشکلی برای حضور دانش آموزان در مدرسه نیست» (ایلنا ۱۶ شهریور).

برزیگر، رئیس نظام پزشکی گیلان در نامه‌ای به استاندار نوشت: «در صورت ابتلا کودکان، بدلیل عدم وجود ICU اطفال در اکثر شهرهای گیلان و ظرفیت محدود بخش مراقبت‌های ویژه اطفال در مرکز استان، مشکل درمان آنان را مضاعف خواهد کرد. از نظر سازمان نظام پزشکی مسئولیت ابتلاء و فوت حتی یک دانش آموز یا آموزگار در مدارس به عهده آمران آن می باشد و خطایی غیر قابل بخشش است. سازمان نظام پزشکی گیلان عواقب بازگشایی مدارس را بسیار دهشتناک پیش بینی می کند» (سایت حکومتی جاهد نیوز ۱۵ شهریور).

آصفری نماینده مجلس ارتجاع گفت: «امروز مدارس را بازگشایی کردند بدون اینکه اصلاً خیلی از معلمین و دبیران اطلاع داشته باشند و خیلی از مناطق اصلاً در مدارس نیامدند ضد عفونی انجام بدهند، اینطوری نمیشود با سلامت مردم اجازه بدهیم بازی بکنند به وزیر آموزش و پرورش متذکر بشوید بحث کرونا جدی است» (سایت مجلس ارتجاع ۱۶شهریور).

شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس ارتجاع گفت: «طبق بررسی‌های انجام‌شده یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی برداشت‌شده اما به‌حساب وزارت بهداشت واریز نشده است... متأسفانه مشکلات جدی در زمینه تأمین دارو در کشور وجود دارد که اگر ارز موردنیاز تأمین نشود مشکلاتمان بیشتر خواهد شد... رئیس‌جمهور خود را متخصص همه امور می‌داند و تصمیماتی را اتخاذ می‌کند که با بسیاری از این تصمیمات مخالف هستیم. یکی از تصمیمات بازگشایی مدارس است که ما مخالف این تصمیم هستیم... با آغاز فصل پاییز و شیوع مجدد کرونا نگران سلامتی دانش آموزان و خانواده‌هایشان هستیم» (رسالت ۱۶ شهریور).

در البرز، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی گفت :« از ۳۹۳ بیمار کرونایی بستری ۱۰۸ نفر بدحال هستند و در ۲۴ ساعت گذشته هشت نفر جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان استان به ۹۷۵ نفر رسید» (ایسنا ۱۶ شهریور).

در لرستان، استاندار گفت: «ظرف یک هفته اخیر، لرستان با رشد ۳۰ درصدی تعداد مبتلایان مواجه شده است. افزایش تعداد مبتلایان استان موضوع نگران کننده ای است که طبق تجربه ممکن است با افزایش مرگ و میر بر اثر کرونا همراه باشد» (خبرگزاری حکومتی مهر ۱۵ شهریور).



دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۱۶  شهریور ۱۳۹۹ (۶ سپتامبر ۲۰۲۰)