مایک پمپئو اعدام نوید افکاری توسط رژیم ایران را یک اقدام «خبیثانه و ظالمانه» خواند

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز شنبه ۱۲ سپتامبر، در صفحه‌ی توئیت خود اقدام رژیم ایران در مورد اعدام نوید افکاری را یک اقدام « خبیثانه و ظالمانه » خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

مایک پمپئو در پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر ضمن استفاده از هشتگ فارسی «نویدمان را کشتند» نوشت، «اعدام نوید افکاری توسط رژیم ایران یک اقدام خبیثانه و ظالمانه است.»

Secretary Pompeo
 
@SecPompeo
 
 
US government account
The Iranian regime’s execution of Navid Afkari is a vicious and cruel act.
We condemn it in the strongest terms. It is an outrageous assault on human dignity,
even by the despicable standards of this regime.
The voices of the Iranian people will not be silenced. #نویدمان_را_کشتند
 
 
 
 

وی افزود: «ما آن را به قوی‌ترین شکل محکوم می‌کنیم. آن یک حمله شنیع به کرامت انسانی است، حتی با معیارهای حقیر این رژیم.»
وزیر خارجه آمریکا خاطر نشان کرد که صدای مردم ایران ساکت نخواهد شد و گفت: «امروز ما در کنار خانواده نوید افکاری، و همه ایرانی‌ها، در مرگ او به دست این رژیم بی‌رحم و ظالم به سوگ می‌نشینیم.»
پمپئو در خاتمه تاکید کرد که زندگی و مرگ نوید افکاری فراموش نخواهد شد.
همچنین کلی کرفت نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد نیز در توئیتی با استفاده از هشتگ فارسی «نویدمان را کشتند»، اعدام نوید افکاری توسط رژیم ایران را محکوم کرد.
کلی کرفت ضمن ابراز همدردی با خانواده نوید افکاری نوشت: «ما بی‌اعتنایی مداوم و بی‌شرمانه رژیم ایران به جان انسان را محکوم می‌کنیم.»
وی اضافه کرد: «صداهای مردم ایران ساکت نخواهد شد.»
از سوی دیگر رابرت دسترو، مدیر امور دموکراسی و حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا خشم و ناراحتی خود را از اعدام نوید افکاری پس از شکنجه و اعتراف تلویزیونی اجباری ابراز کرد و در توییتی نوشت: «بی رحمی رژیم ایران حد و مرزی ندارد و باید پاسخگو نگاه داشته شوند.»
نوید افکاری، کشتی گیر ۲۷ ساله ایرانی و یکی از بازداشت شدگان در اعتراضات مردمی در قیام ۹۷ بود که  روز شنبه ۲۲ شهریور، در شیراز اعدام شد.
حکم اعدام نوید افکاری در روزهای گذشته اعتراضات بین المللی را در پی داشت و کارزار اینترنتی گسترده‌ای در اعتراض به حکم او شکل گرفته بود. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز در توئیتی از ایران خواسته بود که این کشتی گیر را اعدام نکند.
با این حال به گفته حسن یونسی، وکیل نوید افکاری، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی «برای اجرای حکم آنقدر عجله» داشته که برخلاف آیین‌نامه مصوب خود مانع دیدار فرد محکوم به اعدام با خانواده‌اش پیش از اجرای حکم شده است.
نوید افکاری که در پی اعتراضات مرداد ۹۷ بازداشت شد، به ۲ بار اعدام، شش سال و نیم حبس، و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.
وحید و حبیب، برادران این کشتی‌گیر، نیز به اتهامات مشابهی به ۵۴ و ۲۷ سال زندان با شلاق محکوم شده‌اند.