الیوت آبرامز: براثر سیاست فشار حداکثری صادرات نفت رژیم ایران تا ۹۵ درصد کاهش یافته


الیوت آبرامز، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای ایران به سی.ان.ان گفت: سیاست فشار حداکثری تأثیرات عظیمی روی رژیم ایران داشته است.

وی گفت:‌ اگر به صادرات نفت آنها و تأثیری که روی اقتصاد آنها داشته نگاه کنید،‌ اگر به ارزش ریال نگاه کنید، می‌بینید که ارزش ریال به شدت سقوط کرده است. من فکر نمیکنم که رژیم ایران بتواند چهار سال دیگر مثل این دوام بیاورد و نمیتواند چهار سال دیگر مثل الان ادامه دهد، آنها وارد مذاکره می شوند.
‌ تحریمهای قبلی توسط دولت اوباما لغو شدند که بر اثر آن ۱۵۰ میلیارد دلار به جیب رژیم ایران ریخت. تحریمهای قبلی هیچ شباهتی با تحریمهای کنونی ندارند. این را میتوان در پول ملی ایران و از اقتصاد ایران و توانمندی رژیم ایران برای صادرات نفت که اکنون حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد کاهش یافته دید. لذا هرگز چنین فشاری وجود نداشته است.
آبرامز افزود: تصمیم رعایت تحریمهای آمریکا توسط وزرای خارجه کشورها گرفته نمی شود، بلکه توسط ده هزار یا پنجاه هزار مدیر شرکت، بانکدار، وکلای شرکتها گرفته میشود که میگویند ما حاضر به پذیرش ریسک معامله با رژیم ایران نیستیم. لذا اجازه بدهید بگویم فشار هرگز این چنین نبوده است. ما به این فشار ادامه میدهیم و آن را در روزها وهفته‌های آینده افزایش هم خواهیم داد. ما کاری کرده‌ایم که هیچکس نتواند به تجارت با رژیم ایران بپردازد. ماتوانسته ایم برخی کشتی‌داران یونانی را متقاعد کنیم تا دست از تجارت با رژیم‌های ایران و ونزوئلا بردارند.... میزان بنزینی که رژیم ایران به رژیم مادورو میدهد ناچیز است، مثلا برای سه هفته مصرف ونزوئلا است. فروش بنزین ایران به ونزوئلا که در ازای آن طلا میگیرد، تأثیر چندانی روی اقتصاد این کشور ندارد. لذا بهتر است آنرا بزرگ نکنیم....
چین هم به تازگی از یک توافق ۲۵ ساله به ارزش ۴۲۵ میلیارد دلار با رژیم ایران عقب نشینی کرد. اگر این توافق را پیش میبردند، ده برابر تجارت کنونی‌شان با رژیم ایران میشد. این کاملا غیرواقعی می بود. زیرا رژیم ایران پولی ندارد که تجارت کند. لذا به اعلامیه‌هایشان زیاد توجه نکنید....