لوموند: لغو تحریم تسلیحاتی ایران یک خطای استراتژیک بزرگ خواهد بود

 شماری از پارلمانترهای اکثریت و اپوزیسیون فرانسه و چندین نخست وزیر و وزیر پیشین امور خارجه و دفاع تأکید می کنند که تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم ایران ابزاری اساسی برای برقراری مجدد یا حفظ صلح و ثبات بین المللی است.

لوموند: تحریم تسلیحاتی رژیم ایران از سوی سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپاروز ۱۸ اکتبر(۲۷مهر) منقضی می شود. شماری از پارلمانترهای اکثریت و اپوزیسیون، و همچنین چندین نخست وزیر و وزیر پیشین امور خارجه و دفاع، مانند برنارد کازنوو، دانیل کهن-بندیت و برنارد کوشنر تأکید می کنند کهتمدید تحریم تسلیحاتی مزبور ابزاری اساسی برای برقراری مجدد یا حفظ صلح و ثبات بین المللی است.....

لغو این تحریم تصمیمی شوم خواهد بود که پیش از هر چیز به خصومت ها در خاور میانه دامن زده، عامل بی ثباتی تازه ای در این منطقه درگیر بحران های خطرناک بوجود خواهد آورد.

لغو تحریم تسلیحاتی رژیم ایران پیامد مهم دومی نیز خواهد داشت که به طور خاص برای امنیت و ثبات منطقه خطرآفرین خواهد بود. چنانچه رژیم ایران اجازه یابد نه تنها آزادانه سلاح بخرد بلکه سلاح بفروشد و در نتیجه صادر کند، این تصمیم به نحوی گریزناپذیر باعث یک مسابقه تسلیحاتی در خاور میانه خواهد شد. گستره ای از شبه نظامیان شیعه که حاکمان تهران آنان را مسلح و تأمین مالی می کنند و آموزش می دهند، سود برنده اصلی چنین تصمیمی خواهند بود. .....

در عراق و سوریه، شبه نظامیان شیعه افغان، عراقی و پاکستانی کشتارهای بسیار در بین مردم غیر نظامی مرتکب شده اند. در یمن، جنگ داخلی که این کشور را در ورطه خود کشانده، به رژیم ایران امکان داده با تحویل موشکهای بالیستیک و پهپادهای تهاجمی به حوثیها، توان آسیب رسانی خود را افزایش دهد.
حزب الله لبنان هوادار رژیم ایران به مثابه دولتی درون دولت با به شکست کشاندن پروسه تشکیل یک دولت مستقل و مجری مأموریت ویژه که می توانست برای این کشور امکان برون رفت ازیک بحران اقتصادی و مالی بی سابقه را فراهم کند، به واقع مردم لبنان را به گروگان گرفته است.

درافغانستان، رژیم ایران بر حمایت خود از شورشیان طالبان از طریق آموزش، ارسال اسلحه و تأمین مالی این بنیادگرایان افزوده است.

شخصیتهای فرانسوی در مقاله خود در لوموند می افزایند : کشورما همچنین ممکن است این بار در قلمرو داخلی خود هزینه لغو تحریم تسلیحاتی رژیم ایران را بپردازد، چرا که رژیم ملایان قویا در حمایت از تروریسم بین الملل دست دارد. قضائیه بلژیک به تازگی گواه تازه ای بر این امر ارائه داد.

اکنون محرز شده که طرح حمله تروریستی که ائتلافی از جنبش های مخالف دیکتاتوری مذهبی رژیم ایران در میتینگی به تاریخ ۹ تیر ۹۷ در ویلپنت را هدف قرار داده بود، به گفته دادستان فدرال بلژیک، "به نام [رژیم] ایران و به تحریک آن طراحی شده بود". طرح سوء قصد مزبور در آخرین لحظات در همان روزی که قرار بوده بمب به فرانسه منتقل شود، خنثی شده بود.

و سرانجام، لغو تحریم تسلیحاتی بشدت به اعتبار موضع اروپا در مسأله تکثیر هسته ای و موشکی بالیستیک لطمه خواهد زد. چنین تصمیمی در شرایطی که آژانس بین المللی انرژی اتمی اخیرا فاش کرده که رژیم ایران یک ذخیره اورانیوم [غنی شده] بیش از ده برابر سقف مجاز در توافق نامه وین ۲۰۱۵ در اختیار دارد، به طور خاص نابهنجار خواهد بود.

فقدان قاطعیت در قبال وجه تسلیحات متعارف رژیم ایران می تواند تیر خلاص را به این توافق نامه بزند. لغو تحریم تسلیحاتی را رژیم بدون تردید به عنوان نوعی اعتراف به ضعف تلقی خواهد کرد و عملا یک چک سفید امضا به تئوکراسی رژیم ایران خواهد داد تا سیاست مداخلات منطقه ای خود را تقویت کند و این رژیم را به ادامه نقض تعهدات خود در وجه اتمی توافق نامه تشویق خواهد کرد.

ما از دولت و رئیس جمهور می خواهیم کلیه تدابیر لازم را برای تمدید تحریم تسلیحاتی رژیم ایران و اینکه رژیم ایران تمام تعهدات بین المللی خود را محترم بشمارد، به عمل آورند.

برخی از امضا کنندگان مقاله عبارتند از:

مانوئل والس – نخست وزیر و نماینده سابق مجلس
برنارد کازنو- نخست وزیر و وزیر کشور سابق- سوسیالیست
برنارد کوشنر- وزیر امور خارجه سابق
فرانسوا لئوتارد- وزیر دفاع سابق
آندره والینی - عضو کمیسیون خارجه سنا – وزیرسابق دادگستری
کریستوف لاگارد – رییس گروه میانه در مجلس
آندره گاتولن – نایب رییس کمسیون خارجه سنا
مایر حبیب– نایب رییس کمیسیون خارجه مجلس ملی- - از گروه میانه  
میشل هربیون- نایب رییس کمیسیون خارجه مجلس ملی
گیوم پلتیه –نایب رییس گروه  جمهوریخواه – کمیسیون فرهنگی مجلس ملی
رشید تمال - عضو کمیسیون خارجه سنا
برتران سور- دبیر مجلس ملی – از گروه اکثریت
خانم اورور برژه- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ملی
اریک سیوتی- از رهبران گروه اپوزیسیون جمهوریخواه در مجلس
دانیل کوهن بندیت – نماینده سابق پارلمان اروپا- ازرهبران سبزها
فیلیپ دالیه- سناتور جمهوریخواه