مجله آمریکایی نیوزویک: پزشکان ایران رژیم فاسد را مسبب فاجعه کرونا می‌دانند

گزارش نیوزویک از اظهارات پزشکان در ایران: پزشکان ایران رژیم فاسد را مسبب فاجعه کرونا در ایران می‌دانند. آمار واقعی مرگ و میر روزانه می‌تواند تا پنج برابر آمار رسمی باشد.

نیوزویک طی مصاحبه‌یی با سه پزشک ایرانی در داخل ایران که برای جلوگیری از اقدامات تلافی جویانه رژیم، آنها را با حروف اختصاری B و J و G معرفی میکرد نوشت: برخی از پزشکان در ایران سرزنش را متوجه رژیم فاسدی می دانند که منافع سیاسی خود را مقدم بر سلامت عمومی قرار داده است.
یک پزشک تهرانی که بخاطر نگرانی از مجازات نخواست نامش فاش شود، و تنها با عنوان دکتر B نامیده می شود - به نیوزویک گفت: «کادر پزشکی در ایران بسیار فرسوده شده، تجهیزات پزشکی از دور خارج است و کمبود تجهیزات تخصصی ممکن است منجر به فروپاشی سیستم درمان در ایران شود».
دکتر B گفت کمبود تجهیزات باعث شده که چهار بیمار به یک ونتیلاتور متصل باشند.
دکتر J، پزشکی در شمال ایران که همچنین خواست نامش فاش نشود به نیوزویک گفت: بیمارستانها به اندازه کافی تخت، مواد، دارو و تجهیزات حفاظتی ندارند.
این پزشک افزود همکارانش «تحت فشار شدید بیماری همه گیر؛ متلاشی می شوند حتی اگر در ماه های گذشته با موفقیت دو پیک مهم را از سر گذرانده باشند».
دکتر B گفت: «رژیم در تلاش است تا مردم را مقصر این وضعیت معرفی کند، و هرگونه اعتراض به اقدامات رژیم به شدت سرکوب خواهد شد».
صرف نظر از این، کادر پزشکی دست به اعتراضاتی زده اند ... و خواستار پرداخت حقوقشان هستند و از رژیم به دلیل عدم تأمین تجهیزات حفاظتی مکفی برای کسانی که در خط مقدم با ویروس می جنگند، انتقاد می کنند.
دکتر B افزود: «در برابر ویروس کرونا، رژیم برخلاف منافع مردم، بدنبال منافع و حفظ و بقای خودش است».
پزشک دیگری از تهران که نخواست نامش ذکر شود، اینجا تحت عنوان دکتر G گفت: «رژیم در روزهای ابتدایی شیوع کرونا هیچ کمکی به کادر پزشکی نکرد و کارکنان پزشکی را برای تهیه تجهیزات حفاظتی تنها گذاشت».
وی افزود: «رژیم هیچ اقدامی برای حل مشکلات نکرد. امکانات تقریباً صفر بود، به جز مواردی که از تلویزیون نشان داده شد؛ آنها فقط دروغ می گویند».
دکتر G افزود: «بدون شک در این مورد، سیستم پزشکی ایران مضمحل شده است. کاهش تعداد مرگ و میرها به دلیل فداکاری کادر پزشکی و تجربه آنها است، نه حمایت رژیم».
برخی از ناظران خارجی اظهار داشته اند که آمار واقعی کشته شدگان در ایران بسیار بیشتر است. منتقدان رژیم معتقدند، گزارش بیمارستان ها، محل دفن گسترده و کمبود مواد اولیه پزشکی، همگی نشان دهنده وضعیت وخیم تری از آن است که رژیم اعلام می‌کند.
دکتر B گفت، رژیم «آمار را دستکاری» کرده و مرگ و میرهای ناشی از COVID-۱۹ را به بیماریهای دیگر شامل بیماریهای تنفسی و قلبی نسبت می دهد.
دکتر J رژیم را به حداکثر تلاش برای پنهان کردن حقیقت در هفت ماه گذشته متهم کرد.
وی گفت: «آمار واقعی مرگ و میر روزانه سراسری می تواند پنج برابر آمار رسمی باشد و آمار اعلام شده توسط رژیم دروغ محض است».
دکتر B گفت، مخالفینی که دستگیر و زندانی می‌شوند، در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند. وی گفت: «گزارش شده است که بسیاری از زندانیان به ویروس کرونا آلوده شده اند».
این پزشکان بیش از آنکه مسئولیت را به تحریم واشنگتن بدانند، تقصیر را متوجه رژیم دانستند. دکتر B گفت: «دولت می خواهد عدم صلاحیت خود را به تحریم ها نسبت دهد. این نوعی سرزنش مداوم دیگران است.«وی با اشاره به سیاست خارجی منطقه ای رژیم ایران افزود: «رژیم به جای کمک به مردم، در این شرایط بحرانی به هزینه کردن ماجراجوییهای خود در منطقه می‌پردازد».
رژیم در ایجاد تدابیر برای جلوگیری از شیوع ویروس کند عمل کرد و به گفته دکتر J، «مخالفت کودکانه ای در پذیرش توصیه های متخصصان داشت. هیأت پزشکی دائماً به رژیم توصیه می کرد که قرنطینه، آزمایشهای گسترده و سایر اقدامات لازم را انجام دهد، اما آنها قرنطینه را قرون وسطی نامیدند».
دکتر J افزود: «رژیم همواره مسئولیت را از دوش خود بر میدارد و دشمنان خارجی را مقصر می داند. مقصر اما بی کفایتی و دزدی و اختلاس رژیم است».
وی گفت، جامعه ایران در یک وضعیت انفجاری و مثل باروت قرار دارد.
دکتر G به نیوزویک گفت: «مرگ یک اتفاق بزرگ در ایران است، بزرگتر از ازدواج یا تولد. اکنون در مکالمات بین خانواده ها صحبت حول مرگ و میر است. در و دیوارهای شهرها را با اعلامیه های مرگ پوشانده‌اند».