فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۶۲ شهر از ۱۴۶ هزار و ۵۰۰ نفر گذشت


وزارت بهداشت در یک رکورد بیسابقه مبتلایان ۲۴ ساعته را ۹۴۵۰ و بیماران وخیم را ۵۵۰۶ نفر اعلام کرد

روحانی با وقاحت گفت مشکل شیوع کرونا در اجتماعات خانوادگی است که در فصل زمستان بیشتر میشود

•    شورای شهر تهران: ۶ هزار بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی پایتخت بستری هستند و ۳ هزار نفر بدحال هستند. روز پنج‌شنبه ۱۷۳ مرگ ناشی از کرونا در بهشت‌زهرا ثبت شد.
•    ستاد کرونا در خراسان رضوی: هشت شهر استان در وضعیت سیاه کرونایی قرار دارند. مبتلایان و فوتیهای در حال افزایش است
•    سخنگوی شورای شهر تهران: همه نگاهها متوجه انتخابات آمریکاست، اما امیدوارم روحانی به آمار پنجشنبه درگذشتگان کرونا در تهران نیم نگاهی بیندازند؛ شاید قانع شود تهران باید تعطیل شود
•    سخنگوی ستاد کرونا از یک طرح سرکوبگرانه تحت عنوان مقابله با کرونا پرده برداشت و گفت از روز دوشنبه بحث محله محور کردن مقابله با کرونا را تحت عنوان بسیج و به کمک بسیج انجام خواهد شد

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۴۶۲ شهر از ۱۴۶ هزار و ۵۰۰ نفر گذشت. شمار قربانیان در آذربایجان شرقی به ۵۲۱۲ نفر، در آذربایجان غربی به ۴۴۴۷ نفر، در البرز به ۴۰۵۵ نفر، در اصفهان به ۸۱۹۹ نفر، در تهران به ۳۵۵۳۱ نفر، در خراسان جنوبی به ۱۲۲۶ نفر، در خراسان رضوی به ۱۰۹۷۳ نفر، در سمنان به ۲۲۸۲ نفر، در سیستان و بلوچستان به ۳۷۶۱ نفر، در فارس به ۳۸۹۳ نفر، در قزوین به ۱۴۹۷ نفر، در کرمان به ۲۳۵۷ نفر، در کرمانشاه به ۳۲۱۸ نفر، در گلستان به ۳۸۷۶ نفر، در لرستان به ۶۲۸۸ نفر، مازندران به ۶۲۷۲ نفر، در مرکزی به ۲۴۷۷ نفر، در همدان به ۳۸۳۵ نفر و در یزد به ۲۴۲۱ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت رژیم امروز در یک رکورد بی سابقه شمار مبتلایان جدید در ۲۴ ساعت گذشته را ۹۴۵۰ و شمار بیماران وخیم را ۵۵۰۶ ذکر کرد و گفت «بیشترین میزان بروز موارد مثبت بستری در هفته گذشته به ترتیب در استان‌های یزد، سمنان، خراسان جنوبی و ایلام گزارش شده که میانگین بروز در استان‌های یاد شده با اختلاف قابل توجه، بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد. میانگین بروز هفتگی موارد مرگ و میر در کشور در هفته گذشته حدود ۳۶ نفر به ازای هر یک میلیون نفر گزارش شده که بیشترین میزان بروز مربوط به استان‌های یزد، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی است» (ایرنا ۱۷ آبان).

در حالیکه فاجعه کرونا سراسر کشور را فرا گرفته است و حتی فریادکارگزاران رژیم درآمده است که چرا تهران و بسیاری دیگر از شهرهای کشور را تعطیل نمیکنید،آخوند روحانی امروز در ستاد کرونا بار دیگر مردم را مقصر شمرد و گفت «مشکلی که با آن مواجه هستیم اجتماعات خانوادگی و دورهمی‌ها است. مخصوصاً فصل زمستان هم در سنت ایرانی معمول‌تر است. شب‌ها طولانی‌تر است و این اجتماعات، اجتماعات بیشتری است و به همین دلیل در این زمینه به قرارگاه گفتیم بررسی‌هایی را این هفته انجام دهد و اگر مقرراتی لازم است برای هفته بعد در این جلسه تصویب کنیم».
علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد کرونا از یک طرح سرکوبگرانه تحت عنوان مقابله با کرونا پرده برداشت و گفت: «در سطح کشور وضعیت مطلوبی نیست و بیماری روبه افزایش است همه استانها تقریباً درگیر هستند.یکی از بحثهای اصلی که ما انشاءالله از روز دوشنبه شروع خواهیم کرد بحث محله محور کردن مقابله با کرونا و در گیر شدن همه مردم به‌ویژه ما خانه‌ها و خانوادها را به‌عنوان کانون اصلی برنامه‌یی داریم تحت عنوان بسیج محله در مقابله با کرونا که طرح بسیار جامعی هست به کمک بسیج انجام خواهد شد» (سایت ایران پرس رژیم ۱۷ آبان).

در تهران، ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: «تهران به هیچ عنوان وضعیت مناسبی به لحاظ آمار کرونا ندارد. ۶ هزار بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی پایتخت بستری هستند و ۳ هزار نفر وضعیت بدحال دارند که نشان می‌دهد طی روزهای آینده با افزایش آمار مرگ و میر مواجه باشیم. روز پنج‌شنبه گذشته ۱۷۳ مرگ ناشی از کرونا در بهشت‌زهرا ثبت شد» (خبرگزاری سپاه پاسداران ۱۷ آبان).
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران گفت: «همه نگاه ها متوجه انتخابات آمریکاست. اما امیدوارم رئیس جمهور و دولتمردان، فرصت کرده باشند به آمار پنجشنبه درگذشتگان کرونا در تهران نیم نگاهی بیندازند؛ شاید قانع شدند تهران باید تعطیل شود. از عدد و آمار حرفی نمی زنم. دوستان حتماً بهتر از ما اطلاع دارند» (خبرگزاری نیروی قدس ۱۷ آبان).

در خراسان رضوی، مسئول اطلاع رسانی ستاد کرونا گفت: «هم اکنون هشت شهرستان این استان در وضعیت سیاه کرونایی قرار دارند. تعداد مبتلایان و فوتیها و بستری های ناشی از کرونا در این شهرستانها در حال افزایش است و بیمارستانهای آنها در شرایط خاصی قرار دارند» (ایرنا ۱۷ آبان).
در فارس، مدیر روابط عمومی دانشگاه پزشکی گفت: «روز گذشته روز تلخی را گذراندیم و ۳۷ هم استانی مان جان خودشان را از دست دادند و کل جانباختگان ناشی از کرونا در فارس به ۱۶۱۲ نفر رسید» (تلویزیون رژیم ۱۶ آبان).

در قزوین، دانشگاه علوم پزشکی قزوین اعلام کرد: «در ۲۴ ساعت گذشته تعداد بیماران بدحال و متصل به دستگاه‌های کمک تنفسی ۴۸ نفر بوده و ۱۱ نفر جان خود را از دست دادند. تعداد کل فوتی‌های قزوین از ابتدای شیوع کرونا به ۸۷۳ نفر رسید» (خبرگزاری سپاه پاسداران ۱۷ آبان).
در مرکزی، رییس نظام پرستاری استان گفت: «کمبود پرستار بسیار شدید است، از تابستان دولت هر بار وعده کرده که اقدام به جذب پرستار می کند، اما عملا اقدامی نشده است. انگیزه کاری در پرستاران کم شده و بیمارستان ها جوابگوی این حجم بیمار نیستند، قبل از شیوع کرونا استان مرکزی با کمبود حدود دو هزار نیروی پرستاری مواجه بود و مسلما در این شرایط که بخشی از پرستاران مبتلا به بیماری شده و بخشی به کل از چرخه کار خارج می شوند، کمبودها حادتر خواهد شد». رییس اداره پرستاری دانشگاه پزشکی اراک نیز گفت: «از ابتدای پاندمی کرونا ۴۱۰ پرستار به این بیماری مبتلا شده و از چرخه درمان خارج شده اند.تعداد کم پرستاران، استرس و اضطراب زیاد، افزایش آمار ابتلا و متوفیان و... همگی در روحیه پرستاران تاثیر بسزایی داشته و بر عملکرد آنان تاثیرگذار است» (ایسنا ۱۷آبان).


دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۱۷ آبان ۱۳۹۹ (۷ نوامبر ۲۰۲۰)