بایدن با ۲۷۳ رأی الکترال با حدود ۳۰ هزار رأی بیشتر در پنسیلوانیا بعنوان رئیس جمهور آمریکا اعلام شد

 پس از ۴ روز پرتنش در شمارش آرا، حوالی ساعت ۲۰ به وقت تهران پس از شمارش آرای پنسیلوانیا، رسانه های آمریکا اعلام کردند جو بایدن با ۳۰ هزار رأی بیشتر برنده انتخابات در این ایالت است که دارای ۲۰ رأی الکترال می باشد. از اینرو جمع آرای الکترال بایدن به ۲۷۳ رسیده و رئیس جمهور آمریکا محسوب می شود.

شمارش آرا در ۳ ایالت باقیمانده شامل جورجیا با ۱۶ رأی الکترال، آریزونا با ۱۱ رأی الکترال و نوادا با ۶ رأی الکترال نیز با کمی تفاوت به سود بایدن پیش میرود. بر اساس کل آرای شمارش شده در آمریکا، بایدن دارای ۷۴ میلیون رأی و ترامپ واجد بیش از ۷۰ میلیون رأی است.

جو بایدن، شامگاه جمعه طی سخنانی در ایالت دلور بر این که او و سناتور کاملا هریس در مسیر پیروزی و کسب ریاست جمهوری آمریکا هستند تأکید کرد و گفت: اعداد به ما می گوید نتیجه روشن است و ما قرار است این مسابقه را ببریم.

لحظاتی بعد از اعلام پیروزی بایدن تیم حقوقی ترامپ ترامپ نیز توئیت کرد که با اختلاف زیاد برنده حقیقی انتخابات است.

دونالد ترامپ در تویتتر خود نوشت: در حالیکه پروسه حقوقی ماپیش میرود، پیشتازی اولیه ما احتمالا دوباره برمیگردد. من پیشتازی بزرگی در همه ایالت ها در اواخر شب انتخابات داشتم، فقط باید ناپدید شدن مرموز آمیز این پیشتازی ها را دید هنگامیکه روزها ادامه یافت. شاید در حالیکه پروسه حقوقی ما پیش می رود، این پیشتازی بازگردد. ترامپ افزود:‌ جو بایدن نباید بناحق ادعای ریاست جمهوری کند. من هم می توانم این ادعا را بکنم. پروسه حقوقی تازه شروع شده است.

قبل از اعلام پیروزی بایدن، تیم انتخاباتی ترامپ طی بیانیه‌یی تأکید کرد که این انتخابات به نقطه پایانی خود نرسیده است.

در این بیانیه آمده است: پیش بینی غلط جو بایدن بعنوان پیروز انتخابات بر اساس نتایج در ۴ ایالت جورجیا، پنسیلوانیا، نوادا و آریزوناست که با نهایی شدن فاصله زیادی دارند.

تحول دیگری که در رسانه ها و شبکه اجتماعی تویتر منعکس شده، به کارگیری نرم افزاری است که در ایالت میشیگان هزاران رأی ترامپ را به حساب بایدن ریخته است.فاکس نیوز دریک خبر فوری گفت: این نرم افزار باعث شده است دست کم ۶۰۰۰ آرای دونالد ترامپ به حساب بایدن ریخته شود. این فقط یک منطقه نبوده بلکه در بیش ۴۷ منطقه از ۸۰ منطقه میشیگان از همان نرم افزاری استفاده شده است و احتمالاً با همین مشکل فنی برخورد کرده اند.

در تحولی دیگر، جمعه شب در ایالت پنسیلوانیا که بالاترین آرای الکترال از میان این چهار ایالت باقیمانده را دارد، و در برد و باخت هر کدام می‌تواند تأثیر جدی داشته باشد، قاضی ساموئل آلیتو، قاضی دیوان عالی آمریکا بطور مستقیم وارد اختلافاتی که در شمارش آرا در ایالت پنسیلوانیا رخ داده، شده است. به گزارش فاکس نیوز،قاضی آلیتو دستور داد که تمامی نهادهای انتخاباتی در پنسیلوانیا بطور موقت تمامی آرای دیر ارسال شده را از بقیه جدا کرده و انها را در محل جداگانه‌یی مهر و موم کنند. قاضی آلیتو گفت که او می خواهد تمامی درخواستها به دادگاه ارائه شود و هر دو طرف تا ساعت ۲ بعداز ظهر روز شنبه گزارش خود را تحویل دادگاه بدهند».