فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۶۲ شهر بیش از ۱۴۸ هزار و ۶۰۰ نفر است


وزارت بهداشت در یک رکورد جدید مبتلایان ۲۴ ساعت گذشته را۱۰۴۶۳ و بیماران وخیم را ۵۵۶۱ نفر اعلام کرد

•    وزارت بهداشت رژیم: .شهرستان‌های ایلام، ایوان و چرداول در استان ایلام در وضعیت سیاه یعنی فوق پرخطر قرار دارند
•    دانشگاه پزشکی اصفهان: به جز کاشان و آران و بیدگل ۲۰۵۸ بستری، ۳۸۱ نفر در ICU و ۴۱ فوت در ۲۴ ساعت در سطح استان
•     ستاد کرونا در خراسان جنوبی: با ۱۵ فوتی کرونا در یک روز، میزان فوتی های خراسان جنوبی از شاخص کشوری بیشتر شد
•    دانشگاه پزشکی اهواز: ظرفیتICU بیمارستان سینای کوت عبدالله تکمیل شده و کل خوزستان با کمبود تختICU مواجه است
•    دانشگاه پزشکی کرمان، فوتی‌های کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵ نفر و مجموع جانباختگان ۱۳۴۲ نفر است
•    اعتماد: میزان درگذشتگان در تهران دو برابر پارسال است و فوتیهای کرونایی بیشتر از فوتیهای عادی شده است

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز دوشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۴۶۲ شهر از ۱۴۸ هزار و ۶۰۰ نفر گذشت. شمار قربانیان در آذربایجان شرقی به ۵۳۵۲ نفر، در آذربایجان غربی به ۴۵۳۴ نفر، در البرز به ۴۱۰۵ نفر، در اصفهان به ۸۳۲۹ نفر، در بوشهر به ۱۶۶۹ نفر، در تهران به ۳۶۰۴۱ نفر، در خراسان جنوبی به ۱۲۷۱ نفر، در خراسان رضوی به ۱۱۱۳۳ نفر، در سمنان به ۲۳۰۲ نفر، در سیستان و بلوچستان به ۳۸۱۶ نفر، در فارس به ۳۹۶۹ نفر، در قزوین به ۱۵۲۲ نفر، در کردستان به ۲۶۶۰ نفر، در کرمان به ۲۴۱۷ نفر، در کرمانشاه به ۳۲۵۳ نفر، در لرستان به ۶۳۷۸ نفر، در مازندران به ۶۳۰۲ نفر، در مرکزی به ۲۶۵۷ نفر و در یزد به ۲۴۸۱نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت رژیم در یک رکورد جدید شمار مبتلایان ۲۴ ساعت گذشته را ۱۰۴۶۳ نفر و شمار مبتلایان وخیم را ۵۵۶۱ نفر اعلام کرد که هر دو رقم از ابتدای شیوع کرونا بی سابقه است. ۳۵۷۴ نفر از مبتلایان جدید بستری شده اند. وی افزود: «وضعیت کرونا در ایلام روند صعودی با شیب تند و نگران کننده‌ای در حال امتداد است. شهرستان‌های ایلام، ایوان و چرداول در وضعیت سیاه یعنی فوق پرخطر قرار دارند که ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه‌های دو و سه و چهار در این شهرستان‌ها در حال اعمال است.۳۰ درصد موارد مرگ و میر کرونا در ایلام مربوط به یک ماه و نیم گذشته است. در هفته گذشته میزان مبتلایان استان حدود ۵۳.۵ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر و موارد مرگ و میر ناشی از کرونا حدود ۷۰ نفر در هر یک میلیون جمعیت گزارش شده است که هر دو با اختلاف قابل توجهی بالاتر از میانگین کشوری است» (ایرنا ۱۹ آبان).

در تهران، هاشمی رییس شورای شهر گفت: “در تهران روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ انسان به دلیل ابتلا به کرونا و آلودگی هوا کشته می شوند و این میزان تلفات در هیچ شهری در جهان وجود ندارد. اما ظاهرا، مسئولان تصمیم گیرنده جسارت و اراده لازم را برای تعطیل شهر که موجب شکستن زنجیره ابتلا و ایجاد یک فرصت حداقلی برای بازسازی توان سیستم سلامت می شود، را ندارند» (میزان خبرگزاری قوه قضاییه رژیم ۱۸ آبان).
در فارس، معاون دانشگاه پزشکی گفت: «امروز در فارس بدترین روز بیماری را سپری کردیم در ۲۴ ساعت گذشته ۴۶ فوتی داشتیم که از شروع بیماری بی سابقه بوده است. در ۲۴ ساعت ۳۳۵ بیمار بستری کردیم اما ۱۸۸ بیمار ترخیص کردیم. ورودی ما با خروجی مطابقت ندارد و تختهایی که پیش بینی میکردیم بسرعت اشغال شده و با ازدحام مواجه هستیم» (تلویزیون رژیم ۱۸ آبان).
در اصفهان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گفت: «تعداد کل بیماران کرونایی که در استان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند۲۰۵۸ نفر است که ۳۸۱ نفر در ICU در حال دریافت خدمات درمانی هستند. طی ۲۴ ساعت گذشته ۴۱ بیمار فوت کرده اند» (جوان ارگان س‍پاه پاسداران ۱۸ آبان).
در خراسان جنوبی، دبیر ستاد کرونا در خراسان جنوبی گفت: «برای نخستین بار با ثبت رکورد ۱۵ فوتی کرونا در یک روز، میزان فوتی های کرونا در خراسان جنوبی، بالاتر از شاخص کشوری قرار گرفت» (جوان ارگان سپاه پاسداران ۱۹ آبان).
در کرمان، سخنگوی دانشگاه پزشکی «تعداد فوتی‌های کرونا در ۲۴ ساعت گذشته را ۲۵ نفر اعلام کرد و گفت: مجموع جانباختگان از ابتدا تاگنون ۱۳۴۲ نفر است» (فارس خبرگزاری سپاه پاسداران ۱۹ آبان).
در خوزستان، «به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز، بیمارستان سینا در کوت عبدالله به عنوان تنها بیمارستان این شهر، ظرفیت تخت‌های ICU تکمیل شده و کل استان خوزستان هم با کمبود تخت‌های ICU مواجه است. در اهواز پنج بیمارستان و در هر شهر خوزستان هم یک بیمارستان درگیر پذیرش مبتلایان به کرونا هستند» (ایسنا ۱۹ آبان).
یک روزنامه حکومتی با تاکید بر اینکه فوتیهای کرونایی تهران بیش از فوتیهایی عادی شده، نوشت: «مقایسه فوتی‌های کشور با سال‌های گذشته نشان می‌دهد که تعداد فوتی‌های تابستان ۱۳۹۹، حدودا ۳۵ هزار نفر بیش از مرگ و میری است که در غیاب کرونا انتظار می‌رفت. مرگ و میر ناشی از کرونا در تابستان که هوا گرم بود و خطر کرونا کاهش داشت به حدود ۳۷ درصد کل مرگ و میرها رسیده بود. در حالی که این افزایش در فصل بهار حدود ۱۹ درصد بود. اگر اقدامی نشود در فصل پاییز به بالای ۶۰ درصد و در زمستان به رکورد دو برابر خواهیم رسید؛ در تهران تعداد فوتی‌های ۸ ماه اول سال جاری حدود ۴۳ درصد بوده است ولی در ده روز اول ماه آبان، نسبت به سال ۱۳۹۸ بیش از دو برابر شده است، به عبارت دیگر مرگ و میر کرونایی در تهران بیش از مرگ و میرهای عادی است که به احتمال فراوان موجب تسری و اشاعه بیماری به کل کشور خواهد شد و این روند همچنان ادامه خواهد یافت» (اعتماد ۱۹ آبان).

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۱۹ آبان ۱۳۹۹ (۹ نوامبر ۲۰۲۰)