درگذشت صائب عریقات دبیر کل سازمان آزادیبخش فلسطین-تسلیت خانم مریم رجوی


مبارز بزرگ، صائب عریقات، دبیرکل سازمان آزادیبخش فلسطین از رهبران ملی فلسطین، عضو کمیته مرکزی الفتح و آکادمسین برجسته، یار دیرین مجاهدین و مقاومت ایران در سن ۶۵ سالگی بر اثر کرونا در بیت المقدس درگذشت.

درگذشت صائب عریقات دبیر کل سازمان آزادیبخش فلسطین-تسلیت خانم مریم رجوی

محمود عباس رئیس دولت فلسطین سه روز عزای عمومی اعلام کرد و پرچمهای فلسطین به‌حالت نیمه افراشته درآمد.


خبرگزاری رسمی فلسطین – وفا از رام‌الله گزارش داد:سه‌شنبه محمود عباس رئیس حکومت فلسطین از جانب خود و رهبری و حکومت فلسطین، به مردم فلسطین و امت عربی و اسلامی و دوستانشان در جهان، درگذشت رهبر ملی بزرگ و شهید فلسطین، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و آکادمیسین برجسته، صائب عریقات را تسلیت گفت و تأکید کرد که او زندگی خود را به‌عنوان یک مبارز و مذاکره‌کننده استوار در دفاع از فلسطین و آرمان و مردم و تصمیمات ملی مستقلش طی کرد.

محمود عباس افزود، درگذشت برادر و دوست، مبارز بزرگ دکتر صائب عریقات، ضایعه‌ای بزرگ برای فلسطین و فرزندان مردم‌مان است و ما به‌خاطر فقدانش خصوصاً با توجه به شرایط سختی که آرمان فلسطین با آن مواجه است احساس اندوه عمیقی داریم.

محمود عباس رئیس حکومت فلسطین گفت: امروز فلسطین، این رهبر ملی و مبارز بزرگ که نقشی جدی در بالابردن پرچم فلسطین و دفاع از حقوق مردم‌مان و اصول ملی‌اش در تمام محافل بین‌المللی داشت را از دست داد. او وقتی در کنفرانس صلح مادرید در سال ۱۹۹۱ عضو هیأت فلسطین بود و هم‌چنین وقتی وزیر حکومت محلی بود و در طول کار خستگی‌ناپذیرش به‌عنوان رئیس اداره مذاکرات مربوط به سازمان آزادیبخش و در پروسه عضویتش در شورای قانونگذاری فلسطین در دو دوره متوالی، نقشی برجسته ایفا کرد. این مسئولیتها پس از عهده‌دار شدن منصب دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش و عضویت در آن به اوج رسید.

محمود عباس گفت: مردم ما، فقید بزرگ دکتر صائب عریقات را به‌عنوان فرزند نیکوکار فلسطین که قبل از هر چیز مدافع آرمانهای ملی آن و مردمش در میدانهای کار و مبارزه ملی و در میادین بین‌المللی بود را در خاطر خود ثبت خواهند کرد.

رئیس حکومت فلسطین اعلام کرد به‌مدت سه روز عزای عمومی است و پرچمها نیمه افراشته است.

خانم رجوی درگذشت صائب عریقات را به‌عنوان یار بزرگ و دیرین عرفات و محمود عباس به مردم و رئیس دولت فلسطین و به سازمان آزادیبخش فلسطین و به یاران و بستگان عریقات تسلیت گفت.

خانم رجوی در پیام تسلیت خود افزوده است: سازمان آزادیبخش فلسطین یکی از رهبران ملی و کارآمد خود را از دست داد اما بی‌تردید یاد و راه و آرمان صائب عریقات همیشه در خاطره خلق فلسطین زنده و الهام‌بخش باقی می‌ماند.

مجاهدین و مقاومت ایران با تسلیت به سازمان آزادیبخش و الفتح و عموم فدائیان دیرین فلسطین، به عرفات و عریقات سلام و درود می‌فرستند و سلامت رئیس محمود عباس و بهروزی مردم و یارانش را مسئلت می‌کنند.

یادآوری می‌کنیم که در سال ۹۵ در پی دیدار خانم رجوی با محمود عباس در پاریس، رژیم آخوندی یکبار دیگر زنجیر پاره کرد و به یاوه‌گویی و لجن‌پراکنی علیه محمود عباس روی آورد. در آن زمان صائب عریقات به‌عنوان دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین با محکم‌ترین بیان به رژیم آخوندها پاسخ داد و خواهان عذرخواهی این رژیم شد.

موضع‌گیری دبیرکل کمیتهٴ اجرایی سازمان آزادیبخش ملی فلسطین

در پاسخ به یاوه‌های هیستریک و ترس‌آلود رژیم آخوندی

پس از دیدار رئیس کشور فلسطین پرزیدنت محمود عباس

با رئیس‌جمهور برگزیدهٔ مقاومت ایران خانم مریم رجوی

صائب عریقات:

رژیم ایران بایستی از دولت فلسطین عذرخواهی کند

نمی‌توان اهانت رژیم ایران را به رهبری فلسطین پذیرفت

و رهبری فلسطین در قبال چنین اظهاراتی ساکت نخواهند ماند


پایگاه خبری ۲۴ (امارات) ۲ اوت ۲۰۱۶:
(صائب) عریقات به ۲۴ گفت: (رژیم) ایران بایستی از دولت فلسطین عذرخواهی کند
صائب عریقات دبیرکل کمیتهٴ اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین خاطرنشان ساخت که رهبری فلسطین با نگرانی حملهٔ شدید مسئولان (رژیم) ایران به پرزیدنت محمود عباس را دنبال می‌کند و ریاست فلسطین و سازمان آزادیبخش چنین توهینی را به رهبری خلق فلسطین رد می‌کنند.
صائب عریقات گفت: «نمی‌توان اهانت (رژیم) ایران را به رهبری فلسطین پذیرفت و رهبری فلسطین در قبال چنین اظهاراتی مدت طولانی ساکت نخواهند ماند»؛ او از حکومت ایران خواستار عذرخواهی از پرزیدنت عباس به‌خاطر اظهارات مسئولان (رژیم) ایران شد.
وی افزود که این اولین باری نیست که مسئولان (رژیم) ایران به شخصیتهایی از دولت فلسطین اهانت می‌کنند؛ سازمان آزادیبخش و ریاست (فلسطین) در مقابل چنین اظهاراتی تماشاچی نخواهند بود.
او توجه داد که رهبری فلسطین همواره برای ایجاد روابط خوب با همهٔ نیروهای منطقه‌یی و جهانی و جنبش‌های آزادیبخش در سراسر جهان تلاش می‌کند.
صائب عریقات اشاره کرد که در صورتی‌که رهبری فلسطین عذرخواهی دیپلماتیکی از حکومت ایران دریافت نکند، درصدد اتخاذ موضعی است که فضای بین طرفین را مخدوش خواهد کرد (سایت ۲۴ امارات ۱۲مرداد۹۵).