فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۶۵ شهر بیش از ۱۵۰هزار و ۷۰۰ نفر بیشتر است


 رکورد جدید در آمار وزارت بهداشت: ۴۶۲ قربانی و ۱۱۷۰۰ مبتلایای جدید در ۲۴ ساعته گذشته

•    در حالیکه کارگزاران و متخصصان رژیم برای مهار کرونا، خواستار تعطیلی حداقل دوهفته ای کشور هستند، ستاد کرونا به ریاست روحانی با تعطیلی مخالفت میکند
•    حریرچی: ۶۵ نفر از روسای دانشگاههای پزشکی تقاضا دارند کشور ۲ هفته تعطیل شود. در اوج اپیدمی اقدامات کوچک جواب نمیدهد
•    مردانی: تعطیلی باید به شکل کامل اجرا شود پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای از سوی کمیته علمی مطرح شده امیدواریم اجرایی شود
•    کلهر معاون وزیر بهداشت: آنقدر اوضاع وخیم شده که کارشناسان معتقدند باید کل کشور حداقل دو هفته تعطیل شود. اما ستاد کرونا محدودیت‌های ۱۲ ساعته گذاشت که خوب هم اجرا نمیشود
•    محرز: اپیدمی بسیار نگران کننده است. راه حل این است که حداقل یک تا دو هفته تعطیلی کامل اعلام شود. هزینه درمان وحشتناک است، دولت بخشی از این هزینه را به مردم بدهد تا در خانه بمانند
•    عضو هیات علمی دانشگاه شیراز: تنها راهکار مهار شیب تند و صعودی بیماری کرونا، تعطیلی کامل ۲ هفته‌ای است
•    مدیر بهشت زهرا: فوتی های کرونا نسبت به ماههای گذشته حتی به ۱۰ برابر در روز رسیده است. قبلا بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ جسد روزانه وارد می شد اما حالا بطور متوسط ۳۵۰ جسد وارد می شود

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۴۶۵ شهر از ۱۵۰ هزار و ۷۰۰ نفر گذشت. شمار قربانیان در آذربایجان شرقی به ۵۴۸۲ نفر، در آذربایجان غربی به ۴۵۹۴، در البرز به۴۱۶۰ نفر، در اصفهان به ۸۴۴۹ نفر، در ایلام به ۱۲۶۵ نفر، در تهران به ۳۶۶۰۱ نفر، در خراسان رضوی به ۱۱۲۷۰ نفر، در خوزستان به ۸۷۱۰ نفر، در سمنان به ۲۳۳۰ نفر، در فارس به ۴۰۷۰ نفر، در قزوین به ۱۵۴۵ نفر، در کردستان به ۲۷۰۰ نفر، در کرمان به ۲۴۸۰ نفر، در لرستان به ۶۴۷۰ نفر، در مازندران به ۶۳۴۲ نفر، در مرکزی به ۲۷۲۰ نفر و در یزد به ۲۵۶۰ نفر رسیده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در یک رکورد جدید شمار قربانیان ۲۴ ساعت گذشته را ۴۶۲ نفر و مبتلایان جدید را۱۱۷۸۰ نفر اعلام کرد که از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بی سابقه است.

در حالیکه کارگزاران و متخصصان رژیم برای مهار کرونا خواستار تعطیلی حداقل دوهفته ای کشور و بخصوص تهران و شهرهای بزرگ هستند، ستاد کرونا به ریاست روحانی با تعطیلی مخالفت میکند. در همین رابطه حریرچی معاون وزیر بهداشت گفت «۶۵ نفر از روسای دانشگاههای علوم پزشکی نامه ای به وزیر بهداشت نوشتند بعنوان کارشناس ترین افراد و فرماندهان میدانی که اکثریت قابل توجه شان مبتلا شدند. معاونانشان اکثرا گرفتند. الان همه اینها تقاضا دارند که موثرترین اقدام الان تعطیلی قابل توجه حداقل ۲ هفته ای است... در دوره اوج یعنی شرایطی که مرگ چند صدتایی، ابتلاها چند ده هزار نفری است، تا روزیکه بیمارستانها ۳ هزار تا روزانه ورودی دارد تا موقعی که ICU مان ۶ هزار تا تقریبا ۵۰ درصد ICU هایمان با بیمار کرونایی پر است اقدامات کوچک و مقطعی جواب نمیدهد» (تلویزیون رژیم۲۰ آبان).

مردانی از کمیته علمی کرونا گفت: «تعطیلی باید به شکل کامل اجرا شود. پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای از سوی کمیته علمی ستاد کرونا مطرح شده که با موافقان و مخالفانی روبرو شده ولی امیدواریم با جمع‌بندی نهایی این طرح اجرایی شود(وانا نیوز ۲۱ آبان).

کلهر معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت «آنقدر اوضاع وخیم شده که برخی کارشناسان معتقدند باید کل کشور را حداقل دو هفته تعطیل کرد. حتی شب گذشته، ایرج حریرچی، هم گفت باید دو هفته تمام کشور تعطیل شود، اما ستاد کرونا به جای دو هفته، محدودیت‌های ۱۲ ساعته را برای مراکز استان و شهرهای بزرگ اجرا می‌کند؛ اما گزارش‌ها از توجه به اجرا محدودیت‌ها از ۶ عصر، ناامیدکننده است» (همشهری ۲۱ آبان).

محرز عضو ستاد کرونا گفت: «وضعیت اپیدمی بسیار نگران کننده است. راه حل هم این است که برای مدتی حداقل یک تا دو هفته تعطیلی کامل اعلام شود تا مقداری از شیوع کم شود... هزینه ای که اکنون دولت برای درمان و اداره بیمارستانها می پردازد وحشتناک و بسیار زیاد است، دولت می تواند بخشی از این هزینه گزاف را به مردم بدهد و از مردم بخواهد در خانه بمانند، واقعا روی جان انسانها نمی شود قیمت گذاشت، پایین آوردن هزینه های درمانی و جانی به نفع کشور است» (ایرنا، ۲۱ آبان).

در تهران، سعید خال مدیر بهشت زهرا در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت «روزانه ۳۵۰ جسد وارد می شود، فوتی های کرونا نسبت به ماههای گذشته حتی به ۱۰برابر در روز رسیده است. نه در نیم قرن گذشته نه در موارد زلزله نه حتی دوران جنگ ایران و عراق، تعداد فوتی ها به این میزان بالا نبوده است. در حالیکه قبلا حداکثر بین ۱۵۰ تا ۱۷۰جسد روزانه وارد می شد اما حالا بطور متوسط ۳۵۰ جسد در روز وارد این گورستان می شود» گزارش آسوشیتدپرس می افزاید: «گور کن ها در حال کندن هزاران قبر جدید هستند. در بهشت زهرا با مساحت ۵کیلومتر مربع تاکنون ۱.۶میلیون نفر دفن شده اند و بزرگترین گورستان جهان است. اخیرا ۱۵هزار قبر اضافه شده و در هر قبر ۳ جسد جای داده می شود. روشن نیست در سایر گورستانهای ایران چه می گذرد. در ماه مارس مقامات فردی را در قم که از تعدادی جسد که در کیسه های سیاه پوشانده شده بودند فیلم گرفته بود دستگیر کردند»(آسوشیتدپرس۲۱آبان).

در فارس، عضو هیات علمی دانشگاه شیراز گفت: تنها راهکار مهار شیب تند و صعودی بیماری کرونا، علاوه بر محدودیت‌های تعطیلی کامل ۲ هفته‌ای است (ایسنا، ۲۱ آبان).

در خوزستان به گفته مشاور استاندار گفت «برای قطع زنجیرانتقال کرونا، تعطیلی اصناف غیر ضرور در ۱۰ شهرستان استان به مدت یک ماه مصوب شد» (ایرنا، ۲۱ آبان).

در لرستان، رئیس شبکه بهداشت سلسله گفت: «تعداد مبتلایان به کرونا در این شهرستان از ابتدای شهریورماه تاکنون نسبت به ماه‌های قبل ۶ برابر افزایش یافته است. برای تامین داروی بیماران کرونایی مشکل داریم و سهمیه بیمارستان را به صورت روزانه تحویل می دهند. پنج شهرستان دلفان، الیگودرز، دورود، پلدختر و کوهدشت در وضعیت فوق حاد شیوع کرونا هستند» (ایرنا، ۲۱آبان).

در ایلام استاندار با اشاره به وضعیت سیاه در استان گفت: «گستردگی شیوع این ویروس و افزایش تعجب‌برانگیز مبتلایان، امکانات بیمارستانی را با کمبود شدید روبه‌رو کرده و به همین جهت ایجاد بیمارستان صحرایی در استان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است» (تسنیم ۲۱ آبان). کریمیان رییس دانشگاه پزشکی ایلام گفت: «در شبانه روز گذشته ۱۱ مورد مرگ ناشی از بیماری کرونا در استان رخ داده است که ۱۰ نفر از فوت شدگان متعلق به شهر ایلام است»(ایسنا، ۲۱ آبان).


دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۲۱ آبان ۱۳۹۹ (۱۱ نوامبر ۲۰۲۰)