فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۶۵ شهر از ۱۵۶ هزار و ۷۰۰ نفر بیشتر است



وزارت بهداشت در یک رکورد جدید قربانیان ۲۴ ساعت گذشته را ۴۸۶و مبتلایان جدید را بیش از۱۳ هزار و بیماران وخیم را ۵۶۷۷ اعلام کرد

•    مردانی: در اوج کرونا هستیم. وضعیت بسیار بحرانی است. بیمارستان ها جایی برای پذیرش ندارند. باید با حداقل سه هفته تعطیلی در شهرهای بزرگ موافقت شود. پیشنهاد تعطیلی را دو هفته پیش دادیم اما به دلیل مخالفت عده ای، روی میز مانده است
•    دانشگاه علوم پزشکی شیراز: ۳۹ بیمار کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته در فارس فوت شدند و کل قربانیان به ۱۹۸۹ نفر رسید
•    رئیس سازمان نظام پزشکی ایلام: مصوبات ستاد کرونا نمی‌تواند روند صعودی آمارها را کاهش دهد. این مصوبات کاغذی است و ابلاغ نشوند بهتر است. تنها راه پیشگیری از کرونا تعطیلی فوری استان است
•    روحانی بار دیگر از پذیرش فراخوانهای روز افزون مبنی بر تعطیلی دو هفته ای کشور، سرباز زد و در یک بیانیه ۸ ماده ای از اعمال محدودیتهای شدید در شهرهای مختلف کشور خبر داد

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز یکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۴۶۵ شهر از ۱۵۶ هزار و ۷۰۰ نفر گذشت. شمار قربانیان در آذربایجان شرقی به ۵۸۳۲ نفر، در آذربایجان غربی به ۵۲۱۴ نفر، در اردبیل به ۱۷۰۸ نفر، در ایلام به ۱۴۲۰ نفر، در اصفهان به ۸۸۰۵ نفر، در البرز به ۴۲۷۵ نفر، در تهران به ۳۸۲۴۱ نفر، در خراسان رضوی۱۱۵۹۰ نفر، در خراسان جنوبی به ۱۳۸۶ نفر، در زنجان به ۱۴۷۰ نفر، در فارس به ۴۲۷۵ نفر، در قم به ۶۴۷۵ نفر، در کردستان به ۲۸۲۰ نفر، در کرمان به ۲۶۴۸ نفر، در کرمانشاه به ۳۴۲۳ نفر، در لرستان به ۶۶۴۵ نفر، در مازندران به ۶۴۴۲ نفر، در مرکزی به ۲۹۴۰نفر، در همدان به ۴۰۳۵ نفر و در یزد به ۲۷۰۷ نفر رسیده است.

امروز سخنگوی وزارت بهداشت، در یک رکورد جدید شمار قربانیان ۲۴ ساعت گذشته را ۴۸۶ نفر و شمار مبتلایان جدید را ۱۳۰۵۳ نفر و شمار بیماران وخیم را۵۶۷۷ نفر اعلام کرده است که هر سه رقم از ابتدای شیوع کرونا بی سابقه است.

در حالیکه فاجعه کرونا هر روز ابعاد بیشتری به خود میگیرد و برغم فراخوانهای کارشناسان و متخصصان رژیم مبنی بر تعطیلی کامل و فوری دو هفته ای کل کشور و بویژه تهران، روحانی باز هم از پذیرش تعطیلی سرباز زد و روز گذشته در یک بیانیه ۸ ماده ای اعلام کرد «طرح جامع مقابله با کرونا در ستاد ملی کرونا به تصویب رسید که به موجب آن، اعمال محدودیت های شدید در شهرهای مختلف کشور از هفته آینده الزامی می شود».

در همین حال رحمانی فضلی وزیر کشور در نشست با فرمانداران و روسای شبکه بهداشت در یک فرار به جلوی احمقانه گفت: «به هیچ وجه آمارسازی و مخفی کاری نباید داشته باشیم، اینجا بحث جان مردم در میان است. سعید نمکی وزیر بهداشت بر مبنای آمارهای شما تصمیم می گیرد. آمار فوتی ها را کم ندهیم و اگر فوتی ها و مبتلایان زیاد شدو به مواردی نیاز دارید، بگویید.» (ایرنا ۲۶ آبان).

شیخی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس ارتجاع گفت: «باید در ساختار کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا تغییراتی رخ دهد، دلیلش هم این است که ما شاهد افزایش مرگ‌ومیر هستیم و همین کفایت می‌کند برای اینکه شاهد یک بازبینی دقیق عملیاتی باشیم، فارغ از تعصب و افراط و تفریط‌ها باید افرادی عضو این ستاد باشند که قضاوت و پیش‌داوری نکنند و نگاه‌شان علمی باشد» (خبرگزاری حکومتی مهر۲۶ آبان).

مردانی عضو ستاد کرونا گفت:«در حال حاضر در اوج درگیری بیماری کرونا هستیم به شکلی که وضعیت بسیار بحرانی است. بیمارستان هایی که مریض کرونایی بستری می کردند جایی برای پذیرش ندارند. وضعیت امروز اقدامی عاجل می طلبد، برخورد جدی یا تعطیلی عمومی باید صورت گیرد و بهانه های اقتصادی باید جای خود را به بهبود وضعیت سلامت اقشار مختلف جامعه بدهند. بدون رودربایستی باید با حداقل سه هفته تعطیلی در شهرهای بزرگ موافقت شود. پیشنهاد تعطیلی را دو هفته پیش دادیم و چندین بار هم تکرار شده اما متاسفانه پیشنهاد به دلیل مخالفت عده ای، هنوز روی میز مانده است» (سلامت نیوز ۲۶آبان).

در تهران، خداکرمی از شورای شهر گفت: «از ابتدای شیوع کرونا تا امروز ۱۹ هزار و ۲۳۹ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کووید ـ ۱۹ جان خود را در تهران از دست داده اند. وضعیت اقتصادی اکثر متوفیان کرونا متوسط رو به پایین بوده است» (خبرگزاری سپاه پاسداران ۲۶ آبان).

در فارس، «معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به فوت ۳۹ بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته، گفت: آمار کُل قربانیان کرونا در فارس به ۱۹۸۹ نفر رسیده است.اکنون ۱۸۱۳ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های فارس بستری هستند. ۳۵۲ بیمار در بخش‌های ICU بستری و تحت مراقبت‌های ویژه هستند» (ایسنا ۲۶ آبان).
در ایلام، رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: «مصوبات ستاد کرونا نمی‌تواند در کاهش آمار مبتلایان مؤثر باشد و روند صعودی آمارها را کاهش دهد. این مصوبات، مصوبات کاغذی است که نتیجه‌ای برای بیماران ندارد و مصوب و ابلاغ نشوند بهتر است. تنها راه پیشگیری از کرونا تجدیدنظر در سیستم پیشگیری، همکاری مردم و تعطیلی فوری استان است» (خبرگزاری نیروی قدس۲۶آبان).

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۲۶ آبان ۱۳۹۹ (۱۶ نوامبر ۲۰۲۰)