فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۶۵ شهر از ۱۶۹ هزار و ۱۰۰ نفر بیشتر است


فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۶۵ شهر از ۱۶۹ هزار و ۱۰۰ نفر بیشتر است

•    آمار مهندسی شده وزارت بهداشت برای سومین روز متوالی رکورد جدیدی در شمار مبتلایان و بیماران وخیم بجای گذاشت
•    حریرچی: افزایش تعداد بستری و مرگ نگران کننده است. این خیلی دردآور است که در کشور و بسیاری از استان ها اولین عامل مرگ و میر بیماری کرونا است
•    رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ارتجاع:‌ ما میخواستیم ۱۵ تا ۳۰ روز شهرها قرنطینه کامل شود. حالا دیر اتفاق افتاد بعد هم دو هفته. با اینکه یکسوم کارمندها بروند سر کار و بانک ها و پارکها باز هستند، تو خیلی از کلانشهرها و حتی تهران ترافیک خیلی فرق نکرده. کسانی که تصمیم میگیرند آیا در جامعه حضور ندارند؟
•    دانشگاه علوم پزشکی شیراز: ۴۲نفر در ۲۴ ساعت گذشته جان باختند و تعداد جان‌باختگان به ۲۳۱۴نفر رسید.۲۲۹۷ بستری داریم که ۳۸۶نفر در ICU بستری هستند
•    دانشگاه علوم‌پزشکی اردبیل: ظرفیت مراکز درمانی استان تکمیل شده و افزایش بیماران بدحال کرونایی نگران کننده است
•    دانشگاه علوم پزشکی زاهدان: نگرانی ما از پیشی گرفتن موارد بیماری از ظرفیت پذیرش بیمارستانهاست.

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۴۶۵ شهر از ۱۶۹ هزار و ۱۰۰ نفر گذشت. شمار قربانیان در آذربایجان شرقی به ۶۷۳۴ نفر، در آذربایجان غربی به ۶۱۷۰ نفر، در البرز به ۴۵۳۲ نفر، در اردبیل به ۱۹۰۰ نفر، در اصفهان به ۹۵۹۵ نفر، در ایلام به ۱۶۹۵ نفر، در تهران به ۴۱۶۴۱ نفر، در خراسان رضوی به ۱۲۰۱۵ نفر، در خوزستان به ۹۰۹۰ نفر، در سیستان و بلوچستان به ۴۲۷۱ نفر، در فارس به ۴۷۵۲ نفر، در قزوین به ۱۷۲۹ نفر، در قم به ۶۷۸۵ نفر، در کردستان به ۲۹۹۱ نفر، در کرمان به ۳۱۷۴ نفر، در کرمانشاه به ۳۶۴۶ نفر، در کهگیلویه و بویراحمد به ۱۱۸۹ نفر، در گلستان به ۴۲۰۲ نفر، در لرستان به ۶۹۷۵ نفر، در مازندران به ۶۵۹۲ نفر، در مرکزی به ۳۳۰۳ نفر، در هرمزگان به ۱۸۵۰ نفر و در همدان به ۴۲۵۵ نفر رسیده است.

در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت شمار قربانیان در ۲۴ ساعت گذشته را ۴۸۲ نفر ذکر کرد. در همین فاصله ۱۳۹۶۱ بیمار جدید شناسایی و ۵۸۴۹ بیمار در شرایط وخیم بسر می برند. به این ترتیب برای سومین روز متوالی شمار مبتلایان و بیماران وخیم رکورد شکسته و از ابتدای شیوع کرونا بیسابقه است.

حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت رژیم گفت: «افزایش تعداد بستری و مرگ نگران کننده است. این خیلی دردآور است که در کشور و بسیاری از استان ها اولین عامل مرگ و میر بیماری کرونا است» (خبرگزاری نیروی قدس ۶ آذر).

شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ارتجاع در مورد تعطیلی کلانشهرها گفت:‌ «هم خیلی دیر تصمیم گیری شد هم مسائلی که مد نظر ما بود اتفاق نیفتاد ما اعتقاد مان این بود که کامل قرنطینه بشود بین ۱۵ روز تا ۳۰ روز اگر که بخواهیم زنجیره انتقال را قطع کنیم حالا اولا اینکه دیر اتفاق افتاد بعد هم دو هفته گذاشتند بعد هم با اینکه کارمندها یک سوم بروند سر کار و بانک ها کامل باز هستند تقریبا و خیلی پارک ها باز است همه جا باز است. شما هم این روزها تو خیلی از کلانشهرها و حتی تهران می بینید ترافیک خیلی فرق نکرده و همه حضور دارند.یک تصمیماتی بعضی مواقع گرفته میشود که نمیدانیم کسانی که تصمیم میگیرند و تصویب میکنند چه تفکری دارند و آیا در جامعه حضور جدی ندارند» (تلویزیون رژیم ۵ آذر).

در تهران، طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: محدودیت های یک الی دو هفته ای شاید به صورت مسکن عمل کند و فشار را پایین بیاورد، اما اگر شرایط دوباره به چند ماه قبل برگردد، شیوع بیشتر خواهد شد. بیمارستان کماکان پر است، چند روزی خلوت تر شده بود، اما امروز دوباره شلوغ شده است، باید یک هفته بگذرد تا تعداد بیماران کاهش پیدا کند و بعد ببینیم که چه اتفاقی می افتد. هنوز نیروی جدید پرستاری به بیمارستان تزریق نشده و وضعیت وخیم است» (ایلنا ۶ آذر).

در فارس، معاون دانشگاه علوم پزشکی گفت: «۴۲نفر از هم استانیهای عزیزمان را از دست دادیم و تعداد جان‌باختگان به ۲۳۱۴ نفر رسیده امروز هم ۲۲۹۷ بیمار را ما بستری داشتیم که ۳۸۶ نفر در ICU هستند» (تلویزیون رژیم ۵ آذر).

در البرز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ بیمار کرونایی جان خود را از دست داده‌اند و مجموع جان باختگان استان به ۲۲۵۱ نفر رسیده است» (ایسنا ۶ آذر).

در سیستان و بلوچستان، رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با ابراز نگرانی از روند صعودی بیماری در استان و افزایش موارد بستری گفت”نگرانی ما از پیشی گرفتن موارد بیماری فراتر از ظرفیت بیمارستانهاست. در یک ماه گذشته تعداد بیماران بستری افزیش یافته است و این افزایش ناگهانی از آبان ماه است» (جوان ارگان سپاه پاسداران ۵ آذر).

در بوشهر، فرماندار گناوه گفت: «۵۰ درصد نمونه‌گیری‌های کرونا تا هفته گذشته مثبت اعلام شد که نشان می‌دهد تا رسیدن به وضعیت مناسب فاصله داریم. اگر کاهش نیابد محدودیت‌ها ادامه خواهد یافت» (خبرگزاری حکومتی مهر ۶ آذر).

در اردبیل، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی گفت: «ظرفیت مراکز درمانی استان برای پذیرش بیماران کرونایی تکمیل شده است و افزایش تعداد بستری افراد بدحال مبتلا به کرونا در استان نگران کننده است» (ایرنا ۶ آذر).

در قزوین، رییس دانشگاه علوم پزشکی گفت: درحال حاضر ۱۱۴ بیمار کرونایی در ICU هستند که ۵۴ نفر بد حال و به دستگاه تنفسی متصل هستند. تعداد بستری ها بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ در نوسان است» (جوان ارگان سپاه پاسداران ۶ آذر).

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۶آذر ۱۳۹۹ (۲۶ نوامبر ۲۰۲۰)