انعکاس محاکمه دیپلومات تروریست رژیم اسدالله اسدی در رسانه های جهان

فیگارو
محاکمه دیپلومات رژیم ایران در بلژیک
در ارتباط با طرح حمله تروریستی در نزدیکی پاریس
اسدالله اسدی با مجازات حبس ابد روبروست


یک منبع دیپلوماتیک فرانسوی
اسدالله اسدی به طور یقین مأمور اطلاعات رژیم ایران است

جرج هانری بوتیه و ویلیام بوردون وکلای شاکیان:‌
ما با تروریسم اثبات شده دولتی روبرو هستیم


فیگارو: اسدالله اسدی، دیپلمات ۴۸ ساله، در این پرونده که در سال ۲۰۱۸ باعث ایجاد تنش بین فرانسه و ایران شده بود، با مجازات حبس ابد روبرو است. این دیپلومات رژیم ایران به خاطر برنامه ریزی برای حمله تروریستی با بمب به تجمع مخالفان رژیم تهران در نزدیکی پاریس در تابستان ۲۰۱۸ - ۱۳۹۷ روز جمعه ۲۷ نوامبر – ۷آذر در بلژیک در برابر دادگاه قرار گرفت. این پرونده باعث افزایش تنش بین فرانسه و ایران شده است.
این حمله که توسط مقامات بلژیکی خنثی گردید، قرار بود در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۸ – ۹تیر۱۳۹۷ در ویلپنت گردهمایی بزرگ سالانه شورای ملی مقاومت ایران ائتلافی از مخالفان از جمله مجاهدین خلق انجام گیرد. پاریس در اکتبر ۲۰۱۸، وزارت اطلاعات رژیم ایران را به عنوان دستور دهنده این حمله ناموفق متهم کرد، که تهران قاطعانه آن را تکذیب کرد. یک منبع دیپلماتیک فرانسوی تائید کرد، اسدالله اسدی دیپلمات ۴۸ ساله که با مجازات حبس ابد روبرو است و اتهامات را انکار می کند، "به یقین به عنوان یک مأمور اطلاعات رژیم ایران شناسایی شده است".
صبح ۳۰ ژوئن، یک زن و شوهر در آنتورپ توسط پلیس بلژیک در بروکسل با داشتن ۵۰۰ گرم ماده منفجره TATP و یک چاشنی در ماشین خود دستگیر شدند. این دستگیری در آخرین لحظه انجام گرفت و گردهمایی با حضور مدعوین از جمله شخصیت های سیاسی آمریکا، انگلستان و فرانسه، برگزار گردید. حدود بیست نفر از آنها در کنار شورای ملی مقاومت، شاکیان خصوصی در این دادرسی هستند، از جمله اینگرید بتانکور فرانسوی-کلمبیایی و گروگان سابق فارک
روی نیمکت متهمان در برابر دادگاه جنایی آنتورپ، زوج دستگیر شده، نسیمه نعامی، ۳۶ ساله و امیر سعدونی (۴۰ ساله) و اسدالله اسدی و مهرداد عارفانی (۵۷ ساله) همدست دیگرشان قرار دارند. اتهامات هر چهار نفر "تلاش برای قتل از نوع تروریستی" و "مشارکت در فعالیتهای یک گروه تروریستی" است. آنها با مجازات حبس ابد روبرو هستند. اسدالله اسدی، که توسط دادستانی به عنوان هماهنگ کننده پروژه معرفی شده، در آن زمان در سفارت رژیم ایران در وین شاغل بوده است. وی هنگام سفر به آلمان، کشوری که در آن دیگر از مصونیت دیپلماتیک برخوردار نبوده، دستگیر شده است. مهرداد عارفانی، شاعر که از اوایل سال ۲۰۰۰ در بلژیک در تبعید بسر می برده، در فرانسه دستگیر و با حکم بازداشت اروپائی، در سال ۲۰۱۸ به دادگستری بلژیک تحویل داده شد. شاکیان خصوصی او را به عنوان یکی از نزدیکان اسدی معرفی می کنند. رد تماس های متعدد او با اسدی در سیم کارت اتریشی تلفن وی گواه آن است. اما این دو نفر در حضور بازپرسان آشنائی با یکدیگر را انکار کرده اند.
جرج هانری بوتیته، یکی از وکلای بلژیکی مدافع شورای ملی مقاومت و حامیان آن، در کنار ویلیام بوردون فرانسوی، اعلام کردند: "ما با تروریسم اثبات شده دولتی روبرو هستیم". آنها بر این باورند که ماده منفجره بسیار قوی می توانسته باعث کشته شدن تعدادی زیادی از حاضران شود.


سایت تلویزیون کانال ۱ آلمان ARD
دیپلومات در برابر دادگاه:‌ بمبی برای پاریس

پرونده اسدالله اسدی، پرونده تروریسم دولتی است
اسدالله اسدی افسر اطلاعات رژیم ایران بوده است
و عنوان دیپلومات تنها یک پوش بوده است

سایت تلویزیون کانال ۱ آلمان: ‌در بلژیک دادگاه یک دیپلمات رژیم ایران برگزار شده است . وی قصد بمبگذاری علیه مخالفان ایرانی در فرانسه را داشته است. محققان بر این باورند که این مساله به تروریسم دولتی ایران مربوط می شود.
اسدالله اسدی دو سال است که در بلژیک در بازداشت به سر می برد. او یک زندانی معمولی نیست،زیرا که در سفارت رژیم ایران در وین به عنوان دیپلمات اعتبار نامه داشته و اکنون به خاطر تروریسم محاکمه می شود. اسدی ۴۸ ساله بعنوان دبیر سوم در سفارت جمهوری اسلامی ایران در وین اعتبارنامه داشته است. اما به اعتقاد دادستانها این یک پوش بوده است. او یک افسر وزارت اطلاعات رژیم ایران، یعنی سرویس مخفی این کشور است.
دادستان احتمال میدهد که در اینجا تروریسم دولتی ایران عمل کرده باشد
دادستان اسدی را به برنامه ریزی برای حمله با بمب به اعضای مخالف ایرانی در تبعید متهم می کند. بمبگذاری در نشست سالانه شورای ملی مقاومت ایران در ژوئیه ۲۰۱۸ –تیر ۱۳۹۷ در ویلپنت نزدیک پاریس- گردهمایی توسط کسانی که می خواهند رژیم آخوندی را سرنگون کنند. رودی جولیانی، وزیر خارجه سابق فرانسه برنارد کوشنر و نخست وزیر سابق کانادا استفان هارپر در این گردهمایی شرکت داشتند.
بر اساس کیفرخواست، اسدالله اسدی یک بسته انفجاری را به یک زوج بلژیکی تحویل داده تا آنها بتوانند در گردهمایی ویلپنت سوء قصد خود را انجام دهند به همین دلیل همدستان او هم مورد اتهام قرار گرفته اند.
محققان تردیدی ندارند که این عملکرد تروریسم دولتی ایران است.
در یک گزارش سرویس مخفی بلژیک قید شده است که "این سوءقصد پروژه ای بوده که بنام رژیم ایران طراحی و از این رژیم هدایت شده بود. این یک ابتکار خصوصی توسط اسدی نبوده است."
مقامات امنیتی اروپا نیز با علاقه فراوان پروسه دادرسی در آنتورپ را دنبال خواهند کرد. زیرا سالهاست این نگرانی در حال افزایش است که رژیم ایران دوباره جوخه های قتل را به اروپا اعزام کند. تروریسم دولتی ایران سالهاست که تهدیدی واقعی در این قاره بوده است، تعدادی از مخالفین به قتل رسیده اند، حتی برخی از آنها در روز روشن در خیابان کشته شدند.
در دیدار توطئه‌آمیز در لوکزامبورگ، این دیپلمات یک بمب را که از ۵۵۰ گرم تری اکسید تری استون (TATP) شدید الانفجار درست شده، به سعدونی و نعامی تحویل داده است. این ماده در میان تروریست ها در سراسر جهان محبوب است زیرا تولید آن با استفاده از مواد شیمیایی که به راحتی به دست می آید نسبتاً آسان است. در این مورد، ساختار بمب آماتوری نیست. یک کارشناس پلیس بلژیک تصدیق کرد که این بمب ”بسیار حرفه ای“ ساخته شده و از قدرت تخریبی قابل توجهی برخوردار بوده است.
ترسناک تر اما جزئیاتی است که می توان در پرونده های تحقیق در این مورد یافت: سرویس مخفی بلژیک مفروض میگیرد که اسدالله اسدی ابتدا بمب را در لوکزامبورگ مونتاژ نکرده است بلکه آن را از ایران به اتریش و در هواپیمای مسافربری غیرنظامی در یک چمدان دیپلماتیک منتقل کرده است.
آنگونه که بعداً محققان دریافتند، اسدالله اسدی و همدستانش هنگام صحبت در مورد بمب و نقشه حمله از کلمات رمز استفاده می کردند.
گفتته می شود اسدالله اسدی بارها با اشاره به استاتوی دیپلماتیک خود به شدت نسبت به دستگیریش اعتراض کرده است. چیزیکه در آلمان برای او فایده چندانی نداشت، زیرا فقط در اتریش معتبر بود. دولت ایران اعتراض کرد، اما سرانجام دادگستری آلمان با استرداد اسدی در اکتبر ۲۰۱۸ به بلژیک موافقت کرد.


گزارش آژانس خبری روپتلی روسیه
درباره اولین جلسه محاکمه دیپلمات‌تروریست رژیم


وکیل ژرژ هانری بوتیه:
بحث بر سر سوءقصدی در ابعاد مهم است
که رژیم ایران در پشت ان پنهان شده و همین باید محکوم شود
این یک سوءقصد مرتبط با تروریسم حکومتی است

و کیل ریک فان‌رویسل:
این یک روز عالی برای شاکیان خصوصی، سیستم قضایی بلژیک
 و دادستانی بود
بسیار اطمینان‌خاطر داریم که دادگاه نتیجه خوبی خواهد داشت


آژانس خبری روپتلی روسیه ۲۸نوامبر۲۰۲۰:
بلژیک: به‌گفته وکیل دیپلمات (رژیم) ایران اسدی، او با طرح «مصونیت»، حاضر نشد در دادگاه مربوط به‌توطئه بمب‌گذاری شرکت کند.
وکیل شاکیان ریک فان‌رویسل می گوید: امروز صبح به‌مدت ۳ساعت، استدلال‌ها را در ارتباط با این روند قضایی بیان کردیم. دادگاه به‌دقت به‌نکات ما گوش کرد، بسیار آرام و جدی و قاطع بود. بعد از ظهر دادستانی فرصت دارد که از استدلال‌های خودش دفاع کند. طبعاً ما توانستیم ارتباط بین (رژیم) ایران و این سوءقصد را در دفاعیاتمان و در استدلال‌های مکتوبمان نشان بدهیم.
وکیل دیگر شاکیان ژرژ هانری بوتیه می گوید: امروز صبح بعد از ۲سال تحقیقات به‌روشنی مشخص می‌شود که از میان ۴متهم یک طرف دارد دروغ می‌گوید. یک دیپلمات-جاسوس، یک باصطلاح «شاعر» خائن که مشخصاً اطلاعاتش را در تهران دریافت می‌کرد و یک زوج که بمب را منتقل می‌کرد و اطلاعات و فرامین را باز هم از تهران دریافت می‌کرد و پول هنگفتی می‌گرفت. طرف پنجم کیست؟ حکومت ایران است. روشن است که (رژیم) ایران در پشت تمام این قضیه است و این یک سوءقصد مرتبط با تروریسم حکومتی است. آن‌چه موضوع را جدی می‌کند این است که اسدی امروز صبح (به‌دادگاه) نیامد چون مدعیست که از حفاظت برخوردارست و شاید بتواند موضوع یک شانتاژ یا مبادله قرار گیرد. اینها از نظر ما منتفی است. از نظر ما آن‌چه باید مورد قضاوت قرار گیرد، شیوه‌یی است که این ۴نفر عمل کردند؛ آنها مشخصاً تحت تأثیر حکومت ایران می‌خواستند هزاران تن از مخالفان ایرانی را اعدام کنند و واژه دیگری برای آن وجود ندارد.
 کارگذاری ۵۰۰گرم مواد منفجره در میان این جمعیت، نه فقط منجر به‌کشتار مستقیم توسط مواد انفجاری می‌شد، بلکه هراسی را ایجاد می‌کرد که نمی‌دانیم چند نفر براثر آن کشته می‌شدند. لذا بحث بر سر سوءقصدی در ابعاد مهم است که پشت آن، رژیم ایران پنهان شده است. همین است که باید محکوم شود. نمی‌توان با یک حکومت تروریستی به‌توافق رسید.
وکیل ریک فان‌رویسل اضافه می کند: یک روز عالی برای شاکیان خصوصی بود. یک روز عالی برای سیستم قضایی بلژیک و نیز یک روز عالی برای دادستان که تمام جزییات استدلال‌های دفاعی را توضیح داد و ما نیز همین کار را کردیم. بسیار اطمینان‌خاطر داریم که دادگاه نتیجه خوبی خواهد داشت.


تلویزیون سی.ان.ان.:
به‌نظر می‌رسد ترور فخری‌زاده
مایه شرمساری برای سرویس‌هایی امنیتی رژیم ایران باشد
او یک متخصص حفاظت‌شده و مهم برای این رژیم بود

تلویزیون فرانس۲۴:
ترور فخری‌زاده به‌طور بالقوه
گزینه بایدن را برای احیای توافق اتمی از بین برده است

سی.ان.ان. ۱۰آذر۹۹: «به‌نظر می‌رسد ترور فخری‌زاده مایه شرم‌ساری برای سرویس‌هایی امنیتی (رژیم) ایران باشد. او یک متخصص حفاظت‌شده و مهم (برای این رژیم) بود».

تلویزیون فرانس۲۴: آژانس و شرکای اروپایی در نجات‌دادن توافق اتمی سال۲۰۱۵ با (رژیم) ایران با مشکل مواجه بوده‌اند... دونالد ترامپ در سال۲۰۱۸ آمریکا را از این توافق خارج کرد و به‌جای آن مسیر تحریم‌های تنبیهی جدید و کارزار فشار حداکثری را در پیش گرفت. (رژیم) ایران در پاسخ به‌این کارزار، رفته‌رفته تعهدات اتمی‌اش را کنار گذاشته است. رئیس‌جمهور منتخب آمریکا جو بایدن تمایل خود را به‌بازگشت به‌آن توافق ابراز کرده، اما... ترور فخری‌زاده مخالفت (رژیم) ایران را تجدید کرده و به‌طور بالقوه گزینه بایدن را برای احیای این توافق از بین برده است.

تلویزیون ای.بی.سی. نیوز آمریکا: حمله به‌فخری‌زاده در حالی رخ داد که (رژیم) ایران برنامه غنی‌سازی خود را بعد از خروج ایالات متحده از توافق اتمی... توسط پرزیدنت ترامپ تشدید کرده است. این امر منجر به‌افزایش تنش‌ها قبل از روی کار آمدن دولت جدید شده است.
دریادار ویلیام مک‌راون فرمانده پیشین ستاد فرماندهی عملیات ویژه آمریکا: «با حمله به‌دانشمند اتمی آنها و افزایش تنش، فکر می‌کنم (رژیم) ایران مجبور می‌شود تلاش کند زودتر از قبل به‌بمب دست یابد. این، تلاش‌های دیپلماتیک جو بایدن را به‌عنوان رئیس‌جمهور دشوارتر خواهد ساخت».
منبع: یوتیوب ای.بی.سی. نیوز آمریکا: ۹۹۰۹۰۹

تلویزیون سی.بی.اس. نیوز آمریکا: ولی فقیه (رژیم) ایران به‌خاطر ترور دانشمند ارشد اتمی وعده انتقام داد. این ترور تهدید آن‌را در بر دارد که تنش‌ها میان ایالات متحده و (رژیم) ایران را دوباره فعال کند.
خبرنگار سی.بی.اس. از بغداد: روحانی رئیس‌جمهور (رژیم) ایران...، اسراییل را مقصر کشتن فخری‌زاده دانست... این نگرانی وجود دارد که (رژیم) ایران علیه اسراییل یا حتی آمریکا... انتقام‌جویی کند... ناو هواپیمابر آمریکا به‌خاورمیانه بازگردانده شده است. هر چند پنتاگون می‌گوید، این اقدام به‌خاطر کاهش نیروهاست...
این واقعه کم‌تر از یک سال بعد از آن صورت می‌گیرد که پرزیدنت ترامپ فرمان کشتن قاسم سلیمانی... را در بغداد صادر کرد.

تلویزیون دویچه‌وله آلمان: رسانه‌های حکومتی، (فخری‌زاده) را یک دانشمند برجسته اتمی معرفی می‌کنند. او هم‌چنین عضو سپاه پاسداران... بود... این یکی از معدود تصاویر او در کنار دیگر مقام‌های ارشد (رژیم ایران) است که با ولی فقیه دیدار کرده بودند. این نشان‌دهنده نقش بالای او در (حکومت) ایران است.

کانال۴ انگلستان: ماه گذشته گروه اپوزیسیون ایران در آمریکا گفت که فخری‌زاده مسئول یک سایت اتمی جدید در شرق پایتخت و برنامه موسوم به‌سپند است...
دونالد ترامپ خبر ترور (فخری‌زاده) را ری‌توییت کرد... در ماه ژانویه آمریکایی‌ها قاسم سلیمانی فرمانده عملیات برون‌مرزی سپاه پاسداران را در عراق حذف کردند؛ هر چند (رژیم) ایران تهدید به‌انتقام کرد...، ولی آن انتقام هیچ‌گاه به‌طور واقع، عملی نشد.
اکنون برای جو بایدن، مأموریت بازگرداندن (رژیم) ایران به‌میز مذاکره برای یک توافق اصلاح‌شده اتمی، دشوارتر خواهد بود.