۱۲ اعدام جنایتکارانه در زندانهای ایران در هفته چهارم آذرماه و شمار زیادی در انتظار اعدام


فراخوان به اقدام فوری برای نجات زندانیان زیر اعدام و بازدید از زندانهای ایران

فاشیسم دینی حاکم بر ایران در هفته چهارم آذرماه ۹۹ در یک اقدام جنایتکارانه دست کم ۱۲زندانی در زندانهای زاهدان، قم، بروجرد، سقز، گوهردشت کرج، سپیدار اهواز و اسفراین را اعدام کرد. یکی از اعدام شدگان یک زن زندانی بود که در زندان سپیدار اهواز حلق‌آویز شد.

روز ۲۹آذرماه بهنام و شعیب ریگی در زندان زاهدان، روز ۲۷آذر شهاب جاوید در زندان مرکزی قم، رسول فردوس، در زندان بروجرد و محمد مرادی در زندان مرکزی سقز، روز ۲۶آذر ۳زندانی در زندان رجایی شهر کرج و روز ۲۲آذر دو زندانی در اسفراین اعدام شدند.

اینها تنها بخشی از احکام اعدام است، بسیاری از زندانیان مخفیانه اعدام می‌شوند و خبرهای آن منتشر نمی‌شود. علاوه بر این شمار زیادی از زندانیان در انتظار اجرای حکم اعدام هستند.

روز چهارشنبه ۲۶ آذرماه، دیکتاتوری ولایت فقیه برای شصت و هفتمین بار، به‌خاطر نقض وحشیانه و سیستماتیک حقوق‌بشر در ایران از جمله اعدامهای فراقانونی و ناپدیدشدنهای اجباری، در مجمع عمومی ملل متحد محکوم شده است.

مقاومت ایران، دبیرکل ملل متحد، کمیسر عالی و شورای حقوق‌بشر و گزارشگران ذیربط ملل متحد و عموم سازمانهای بین‌المللی مدافع حقوق‌بشر را به اقدام فوری برای توقف شکنجه و اعدام در ایران و ارجاع پرونده نقض وحشیانه و سیستماتیک حقوق‌بشر در ایران به شورای امنیت ملل متحد فرا می‌خواند و بار دیگر بر تشکیل یک هیات تحقیق بین‌المللی برای بازدید از زندانهای ایران و دیدار با زندانیان تأکید می‌کند.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران

۲دی۱۳۹۹ (۲۲دسامبر۲۰۲۰)