فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۷۰ شهر از ۱۸۹ هزار و ۸۰۰ نفر گذشت


فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۷۰ شهر از ۱۸۹ هزار و ۸۰۰ نفر گذشت

•    رئیس شورای عالی نظام پزشکی: دولتمردان باید در اسرع وقت نسبت به خرید واکسن استاندارد اقدام کنند و صادقانه و شفاف اولویت دریافت واکسن توسط شهروندان را از نظر نیاز و آسیب پذیری آنان اعلام نمایند
•    فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری: دود تعلل در خرید این واکسن فقط به چشم مردم می‌رود. چرا مسئولان همانند دیگر کشورها تعدادی واکسن را برای کادر درمان تهیه نمی‌کنند؟
•    رئیس بخش عفونی بیمارستانهای لرستان: همکاران من ۱۰ماه است با لباس گان، به دور از خانواده در حال خدمت‌ هستند. این یک مطالبه ملی و حق مسلم ما است که دولت واکسن تهیه کند. ۱۰۰میلیون دوز واکسن چقدر می‌شود که مدام بهانه‌تراشی می‌کنند
•    رئیسی: تا الآن ۶۰ هزار نفر از کارکنان نیروی انتظامی به بیماری مبتلا شدند و ۹۶ نفر هم فوتی داشتند
•    زالی: کماکان وضعیت کلان شهرهای مانند تهران شکننده است. در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰۰ بیمار بستری کردیم که ۱۰۱ نفرآنها درICU بستری شدند
•    مدیر شبکه بهداشت اهر: بیماریابی توسط واحدهای سیار نشان‌گر آلودگی بالا در اهر است، حداقل ۴۰ درصد نمونه‌ها مثبت است

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۴۷۰ شهر از ۱۸۹ هزار و ۸۰۰ نفر گذشت. شمار قربانیان در آذربایجان شرقی به ۷۳۷۷ نفر، در البرز به ۵۰۰۵ نفر، در اصفهان به ۱۱۲۳۵ نفر، در تهران به ۴۶۶۳۶ نفر، در سیستان و بلوچستان به ۴۶۵۱ نفر، در فارس به ۵۷۹۷ نفر، در قم به ۷۴۴۵ نفر، در کرمان به ۴۰۷۴ نفر، در کهگیلویه و بویراحمد ۱۳۵۴ نفر، در لرستان به ۷۶۶۸ نفر، در مرکزی به ۳۹۵۸ نفر و در یزد به ۳۳۶۲ نفر رسیده است.
رئیسی سخنگوی ستاد کرونا گفت: «تا الآن ۶۰ هزار نفر از کارکنان ناجا به بیماری مبتلا شدند و ۹۶ نفر هم فوتی داشتند» (تلویزیون رژیم ۱ دی).
معین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی گفت: «دولتمردان ایران باید در اسرع وقت نسبت به خرید واکسن استاندارد اقدام کنند و صادقانه و شفاف اولویت دریافت واکسن توسط شهروندان را از نظر نیاز و آسیب پذیری آنان اعلام نمایند» (خبرگزاری حکومتی مهر ۲ دی).
هاشمیان، فوق‌تخصص ICU بیمارستان مسیح دانشوری گفت: «اگر مسوولان امروز شروع به تهیه واکسن خارجی کرونا بکنند یک ماه دیگر به دست مردم می‌رسد. وقتی عراق توان خرید و نگهداری این واکسن را دارد چرا مسئولان همانند دیگر کشورها تعدادی واکسن را برای کادر درمان تهیه نمی‌کنند؟ دود تعلل در خرید این واکسن فقط به چشم مردم می‌رود» (جهان صنعت ۲ دی).
خداکرمی، عضو شورای شهر تهران گفت: «مجمع تشخیص مصلحت نظام با بررسی مجدد پیوستن به گروه اقدام مالی مقدمات ارتباط کشورها با نظام بانکی بین‌المللی را فراهم کند تا خریداری واکسن کرونا تسریع شود.در شرایطی قرار داریم که نمی‌دانیم بحران بعدی چیست و باید اقداماتی مناسب انجام داد» (خبرگزاری سپاه پاسداران ۲ دی).
در تهران، زالی رییس ستاد کرونا گفت: «بارها اعلام کرده ایم که به دلیل ماهیت پیچیده این بیماری و قدرت بالای سرایت پذیری و همچنین خدشه دار شدن فاصله گذاری‌های فیزیکی،‌ کماکان وضعیت کلان شهرهای مانند تهران شکننده و ناپایدار تلقی می‌شود. در ۲۴ ساعت گذشته در تهران ۳۰۰ بیمار جدید بستری کردیم که ۱۰۱ نفر در ICU بستری شدند. شاخص‌های ما در تهران تفاوت چشمگیری با هفته گذشته نداشته است» (ایسنا ۲ دی).
در آذربایجان شرقی، «مدیر شبکه بهداشت اهر از وضعیت شکننده این شهرستان از نظر شیوع کرونا خبر داد و گفت: آلودگی مردم به کرونا به شدت بالا است. بیماریابی توسط واحدهای سیار نشان‌گر آلودگی بالا در اهر است، به‌طوری‌که حداقل ۴۰ درصد نمونه‌های اخذ شده مثبت اعلام می‌شود» (خبرگزاری حکومتی مهر ۲ دی).
در آذربایجان غربی رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: «در سال جاری فاصله کارانه پرستاران به ۳ ماه تقلیل یافته و اضافه کاری از خرداد ماه سال جاری پرداخت نشده» (خبرگزاری حکومتی مهر ۲ دی).
در لرستان، محمدرضا ناظر رئیس بخش عفونی بیمارستانهای لرستان گفت: «همکاران من نزدیک به ۱۰ماه است با لباس گان و به دور از خانواده خود در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند. حق مسلم کادر درمان و مردم است که دولت برای ما واکسن کرونا تهیه کند. بعید می‌دانم وضعیت اقتصادی ما از عراق جنگ‌زده بدتر باشد. خرید ۱۰۰میلیون دوز واکسن مگر چقدر می‌شود که آقایان مدام بهانه‌تراشی می‌کنند. چنین پول‌هایی برای کشور ما با منابع عظیم مبلغی نیست به همین خاطر هم‌چنان برای تهیه واکسن خارجی پافشاری می‌کنیم زیرا یک مطالبه ملی و حق مسلم مردم است» (جهان صنعت ۲ دی).
یک روزنامه حکومتی نوشت: «حتی یک روز تأخیر در واکسیناسیون می‌تواند تبعات سنگینی برای جامعه ما به ‌دنبال داشته باشد. چرا ما نمی‌توانیم همانند بسیاری دیگر از کشورها، واکسن‌های ساخته‌شده را در کشورمان داشته باشیم؟ وقتی صحبت از جان مردم آن هم در این حجم بالا هست چرا سیاست‌مداران ما نمی‌خواهند اندکی تغییر در سیاست‌های اشتباهشان بدهند تا شاید جان آدمیان این مرز و بوم را حفظ کنند» (شرق ۲ دی).

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۲ دی ۱۳۹۹(۲۲دسامبر۲۰۲۰)