فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۷۵ شهر از ۱۹۱ هزار و ۶۰۰ نفر گذشت


فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۷۵ شهر از ۱۹۱ هزار و ۶۰۰ نفر گذشت

•    طبرسی از کمیته علمی ستاد کرونا: طبق آمار رسمی تا امروز ۵۴ هزار نفر هموطنان را از دست دادیم. اینرا باید ضربدر دو کنیم که بشود ۱۰۰هزار. آن‌هایی که تست نداده اند یا در منزل خدای نکرده فوت کردند
•    رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل: ۱۵بیمار کرونایی در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند. ۱۱۰۴ بیمار بستری هستند و۲۰۰ نفر به دستگاه تنفسی متصل هستند... روند شیوع کرونا در مازندران طی یک ماه اخیر روند صعودی داشته و شمار بستری ها ۳۶ درصد افزایش یافته است
•    ایرنا: «شمار بسترهای روزانه البرز در موج سوم به بالای۹۰۰ نفر و رکورد جانباختگان به ۳۵ نفر رسید. کل جانباختگان موج سوم بیش از سه برابر قربانیان ۲ موج قبلی اعلام شد».
•    معاون استاندار فارس: «با توجه به آغاز فصل زمستان، خطر شیوع کرونای انگلیسی و بازگشایی اصناف، نگران شکل گیری موج جدیدی از کرونا هستیم. هم اکنون ۱۵۹ بیمار در ICU هستند و تا کنون ۲۹۶۶ در اثر این بیماری جان‌باختند»

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۴۷۵ شهر از ۱۹۱ هزار و ۶۰۰ نفر گذشت. شمار قربانیان در آذربایجان غربی به ۷۱۸۸ نفر، در اردبیل به ۲۳۴۷ نفر، در اصفهان به ۱۱۴۵۰ نفر، در تهران به ۴۷۰۵۶ نفر، در خراسان رضوی به ۱۳۰۸۵ نفر، در خوزستان به ۹۷۹۵ نفر، در زنجان به ۲۰۰۰ نفر، در فارس به ۵۸۶۲ نفر، در کرمان به ۴۱۴۴ نفر، در کهگیلویه و بویراحمد به ۱۳۶۹ نفر، در گلستان به ۴۷۳۷ نفر، در گیلان به ۶۸۱۶ نفر، در مازندران به ۷۱۵۲ نفر و در همدان به ۴۵۹۰ نفر رسیده است.

طبرسی عضو کمیته علمی ستاد کرونا با اشاره به آمار حکومتی جان باختگان گفت: «واقعیت این است که تاکنون ۵۴ هزار نفر از هموطنان ما بر اثر کرونا جان باخته‌اند که این آمار باید دو برابر محاسبه شود، چون برخی از فوت شدگان بدون تست بوده‌اند و یا در منزل فوت کرده اند باید گفت که یک هزارم جمعیت ما به خاطرکرونا در این ۱۰ ماه فوت شده‌اند» (تلویزیون حکومتی و خبرگزاری مهر ۵ دی).

در مازندران، رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل گفت: “۱۵ مازندرانی بر اثر کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته جان خود را از دست دادند. در حال حاضر ۱۱۰۴ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری که ۲۰۰ نفر از آن‌ها با حال عمومی بد به دستگاه کمک تنفسی متصل هستند» (جوان ارگان سپاه پاسداران ۵ دی). به نوشته ایرنا «روند شیوع کرونا در مازندران طی یک ماه اخیر با وجود اجرای محدودیت های سختگیرانه صعودی شده و با گذشت بیش از یک ماه از اجرای محدودیت های سراسری، بستری شدگان ۳۶ درصد افزایش یافته است» (ایرنا ۴ دی).

در اصفهان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:، «در حال حاضر در مراکز درمانی استان اصفهان به جز کاشان و آران و بیدگل ۱۵۷ بیمار در ICU نگهداری می‌شوند و در ۲۴ ساعت اخیر ۱۸ بیمار مبتلا به کرونا جان باختند» (ایمنا ۵ دی).

در فارس، معاون استاندار گفت: «موج های جدید کرونا در راه است. با توجه به آغاز فصل زمستان، خطر شیوع ویروس کرونای انگلیسی و بازگشایی اصناف، پاساژها و مراکز خرید و شلوغی بیشتر شهر، نگران شکل گیری موج جدیدی از کرونا در استان هستیم. از ۳۶ شهرستان ۳۳ شهرستان در وضعیت زرد و سه شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند» (ایرنا ۵ دی). معاون روابط عمومی دانشگاه پزشکی شیراز نیز گفت: «هم اکنون ۱۵۹ بیمار در ICU هستند و تا کنون ۲۹۶۶ در اثر این بیماری جان‌باختند» (خبرگزاری صدا و سیما رژیم ۵ دی).

در البرز، «شمار بسترهای روزانه استان در موج سوم کرونا به بالای۹۰۰ نفر رسید از سوی دیگر رکورد جانباختگان روزانه نسبت به ۲ موج قبلی شکسته شد و به ۳۵ نفر رسید و کل جانباختگان موج سوم بیش از سه برابر قربانیان ۲ موج قبلی اعلام شد» (ایرنا ۵ دی).


دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۵ دی ۱۳۹۹ (۲۵ دسامبر ۲۰۲۰)