فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۷۸ شهر از ۱۹۵ هزار نفر گذشت


فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۷۸ شهر از ۱۹۵ هزار نفر گذشت

•     در حالیکه شمار قربانیان به ۲۰۰ هزار نزدیک میشود تعلل، دروغپردازی و تناقض گویی در مورد واکسن ادامه دارد
•    واعظی: برای خرید واکسن از چین و هند و روسیه اقدام کرده ایم. نباید همه تخم مرغ ها را در سبد ۳-۴ شرکتی که واکسن تولید کرده بگذاریم. واکسن های موجود گران است و ممکن است در آینده با تولید بیشتر، واکسن ارزان تر شود
•    جهانپور: تولید واکسن به تأیید سازمان بهداشت جهانی نیاز ندارد. اگر تولید برای صادرات داشته باشیم برای مجوز‌ اقدام میکنیم
•    رئیس سازمان نظام پزشکی: برای این‌که به روال عادی زندگی برگردیم راهی نداریم جز این‌که برای تأمین واکسن هزینه کنیم
•    معاون پژوهشی مرکز تحقیقات واکسن علوم پزشکی:اگر همه مطالعات بالینی طی بشود و مولفه‌هایی که ما میخواهیم اوکی بشه اگر درست پیش بره انشاالله ما اواخر خرداد یا اوایل تیر۱۴۰۰ می‌توانیم از واکسن بهره‌برداری بکنیم
•    رئیسی: باید آمادگی کامل داشته باشیم به ویژه در زمستان و اگر رعایت نکنیم اواخر بهمن و اوایل اسفند شاهد پیک بعدی هستیم
•    معاون دانشگاه پزشکی گیلان: از ۱۶ شهرستان گیلان، ١٠ شهرستان در وضعیت نارنجی و بقیه در وضعیت قرمز کرونا هستند

سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۴۷۸ شهر از ۱۹۵ هزار نفر گذشت. شمار قربانیان در آذربایجان غربی به ۷۲۶۳ نفر، در اردبیل به ۲۳۹۲ نفر، در اصفهان به ۱۱۹۴۵ نفر، در تهران به ۴۷۸۸۱ نفر، در خراسان رضوی به ۱۳۲۶۵ نفر، در خوزستان به ۹۸۸۵ نفر، در فارس به ۵۹۶۵ نفر، در قزوین به ۲۰۲۲ نفر، در کرمان به ۴۲۶۷ نفر، در کرمانشاه به ۴۰۸۴ نفر، در کهگیلویه و بویراحمد به ۱۴۰۴ نفر، در گیلان به ۶۹۱۶ نفر، در لرستان به ۷۸۶۸ نفر، در مازندران به ۷۴۱۲ نفر و در مرکزی به ۴۰۴۸ نفر رسیده است.

در حالیکه شمار قربانیان به ۲۰۰ هزار نفر نزدیک میشود تعلل، دروغپردازی و تناقض گویی در مورد واکسن همچنان ادامه دارد. واعظی، رئیس دفتر روحانی از قرارداد بیش از ۲۰ میلیون دوز واکسن خارجی کرونا خبر داد و گفت: «برای خرید واکسن از جاهای مختلف از جمله سازمان جهانی بهداشت برای کوواکس، چین، هند و روسیه اقدام کرده ایم. ما نباید همه تخم مرغ ها را سبد ۳-۴شرکتی که امروز واکسن تولید کرده اند بگذاریم. قیمت واکسنهای موجود مقداری گران است و ممکن است در آینده با تولید بیشتر، از قیمت واکسن کاسته و واکسن ارزان تر شود» (ایسنا ۱۰ دی).

جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: تولید نهایی واکسن به تأیید سازمان بهداشت جهانی نیازی ندارد. هروقت قرار شد تولید برای صادرات داشته باشیم می‌توانیم برای اخذ مجوز‌ بین‌المللی اقدام کنیم! (آرمان ۱۱ دی).

جهانپور در مورد تولید واکسن مشترک گفت: «تا این لحظه یک کشور همکار داریم مرحله دوم تولید این واکسن مشترک با یکی از موسسات پرسابقه کشور کوبا در زمینه تولید واکسن در حال انجام است. مرحله سوم این واکسن در بهمن و اسفند روی ۵۰ هزار داوطلب آزمایش میشود».

حسین یزدی، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات واکسن علوم پزشکی گفت: «اگر همه مطالعات بالینی و مراتبی که باید طی بشود و آن مولفه‌هایی که ما میخواهیم توی چک لیست‌مان تیک بخورد و اوکی بشه اگر درست پیش بره انشاالله در سال۱۴۰۰ اواخر خرداد یا اوایل تیر می‌توانیم از واکسن بهره‌برداری کنیم» (تلویزیون رژیم ۱۰ دی).

ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: «بعد از گذشت ۳۱۳ روز از شیوع کرونا در کشور، دیگر فرصت آزمون و خطا نداریم. برای این‌که به روال عادی زندگی برگردیم و اقتصادمان هم صدمه نبیند راهی نداریم جز این‌که برای تأمین واکسن هزینه کنیم» (آرمان ۱۱ دی).
 
رئیسی سخنگوی ستاد کرونا گفت: «نگران ورود ویروس انگلیسی به کشور هستیم، ویروس پشت دروازه‌های کشور است، ویروس‌های تنفسی با وجود همه مراقبت‌ها وارد کشور‌ها می‌شوند و باید آمادگی کامل داشته باشیم به ویژه در زمستان. اگر رعایت نکنیم اواخر بهمن و اوایل اسفند می‌توانیم شاهد پیک بعدی باشیم» (جوان ارگان سپاه پاسداران ۱۱دی).

در اصفهان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان به جز کاشان و آران و بیدگل گفت: «۱۲۲ بیمار در ICU نگهداری می‌شوند و طی ۲۴ ساعت اخیر ۱۹ بیمار جان خود را از دست داده‌اند» (خبرگزاری حکومتی مهر ۱۱ دی).

در گیلان، معاون دانشگاه علوم پزشکی گفت: «استان در مرحله هشدار جدی و شکننده قرار دارد. از ۱۶ شهرستان گیلان، ١٠ شهرستان در وضعیت نارنجی و بقیه در وضعیت قرمز بیماری کووید ١٩ قرار دارند»(ایرنا ۱۱ دی)

در مازندران، طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل شمار بیماران بستری شده کرونایی از ۱۲۰۰ نفر فراتر رفته و حال ۲۰۹ نفر وخیم است(خبرگزاری حکومتی مهر ۱۰دی).

در کهگیلویه و بویراحمد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: «شمار قربانیان کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافت. و امید به تغییر وضعیت از نارنجی به زرد کم رنگ شده است» (ایسنا ۱۰ دی).

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۱۱ دی ۱۳۹۹ (۳۱ دسامبر ۲۰۲۰)