فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۷۸ شهر از ۲۰۱ هزار و ۶۰۰ نفر بیشتر است


فاجعه کرونا در ایران: آمار جانگداز قربانیان در ۴۷۸ شهر از ۲۰۱ هزار و ۶۰۰ نفر بیشتر است

•    در ستاد کرونا در حضور روحانی اعلام شد مدارس از اول بهمن باز میشود. روحانی گفت هیچ شیوه‌ای جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد
•    نمکی: مخالف بازگشایی مدارس هستیم. نگران بازگشت خیز کرونا هستیم. این بار نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله را نداشته باشند
•    حریرچی: نباید به بهانه رشد اقتصادی محدودیت‌های کرونایی را برداریم. همچنان نگران روند صعودی کرونا هستیم. پیک چهارم اگر در بهمن اتفاق بیافتد با توجه به وضعیت موجود روانی و اقتصادی جامعه، شرایط سختی خواهد بود
•    زالی: در ۲۴ ساعت ۱۹۷۰ بیمار سرپایی داشتیم که ۶.۷ درصد افزایش دارد اگر در ۴۸ ساعت این روند ادامه یابد زنگ خطر جدی است.
•    دانشگاه علوم پزشکی اهواز: میزان بستری بیماران کرونایی اهواز در چند روز گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافت
•    عضو ستاد کرونا: امیدواریم فاز اول واکسن تاپایان سال تمام شود. واکسن ایرانی زودتر از اواخر خرداد به دست مردم نمی‌رسد
    
سازمان مجاهدین خلق ایران بعد از ظهر امروز پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ اعلام کرد آمار جانگداز جانباختگان کرونا در ۴۷۸ شهر از ۲۰۱ هزار و ۶۰۰ نفر بیشتر است. شمار قربانیان در آذربایجان شرقی به ۷۶۹۸ نفر، در البرز به ۵۲۲۰ نفر، در اردبیل به ۲۴۸۷ نفر، در اصفهان به ۱۲۶۵۵ نفر، در ایلام به ۲۰۸۶ نفر، در بوشهر به ۲۰۲۹ نفر، در تهران به ۴۹۱۹۶ نفر، در خوزستان به ۱۰۰۹۰ نفر، در سیستان و بلوچستان به ۴۸۷۱ نفر، در فارس به ۶۱۳۲ نفر، در قزوین به ۲۱۱۷ نفر، در کردستان به ۳۴۴۱ نفر، در کرمان به ۴۴۵۲ نفر، در کهگیلویه و بویراحمد به ۱۴۷۹ نفر، در گلستان به ۵۰۶۰ نفر، در مازندران به ۷۹۰۲ نفر، در مرکزی به ۴۱۵۳ نفر، در همدان به ۴۷۵۸ نفر و در یزد به ۳۶۴۲ نفر رسیده است.

در جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد کرونا با حضور روحانی اعلام شد «بازگشایی مدارس از اول بهمن در شهرهای زرد و آبی به صورت اختیاری آغاز خواهد شد. کادر اداری و اجرایی در تمام مدارس کشور به جز مناطق قرمز از ابتدای بهمن در مدارس حضور خواهند داشت». روحانی در این جلسه در یک دروغ بزرگ گفت: با توجه به زیرساخت‌هایی که توسط دولت ایجاد شد، آموزش غیرحضوری اجازه نداد جریان آموزش قطع شود. وی افزود اما «هیچ شیوه‌ای جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد».

نمکی وزیر بهداشت با بازگشایی مدارس مخالفت کرد و گفت: «نگران بازگشت خیز کووید۱۹هستیم چون موارد سرپایی در حال افزایش است و این یک اعلان و هشدار برای خیز جدید در بهمن و اسفند می تواند باشد. در حال حاضر مخالف بازگشایی مدارس هستیم. نگرانیم که دوباره به تله اردیبهشت و خرداد بیفتیم. اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید در کشور شاید بیشتر باشد و نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند» (ایرنا ۲۵ دی).

حریرچی، معاون وزارت بهداشت: «همچنان نگران روند صعودی کرونا در کشور هستیم.تجربه تلخ اردیبهشت ۹۹ نشان داد که با کوچک‌ترین اشتباه به قله اوج کرونا بر می‌گردیم. شرایط بیمارستانی ما آمادگی برگشت بحران کرونا را ندارد، سه بحران سخت را پشت سر گذاشتیم. پیک چهارم اگر در بهمن اتفاق بیافتد با توجه به وضعیت موجود روانی و اقتصادی در جامعه، شرایط سختی خواهد بود.در شرایط کنونی نباید به بهانه رشد اقتصادی محدودیت‌های کرونایی را برداریم» (ایسنا ۲۵ دی).

قانعی عضو ستاد کرونا گفت: «امیدواریم فاز اول مطالعاتی واکسن تاپایان سال تمام شود و بر اساس پیش بینی‌ها واکسن ایرانی زودتر از اواخر خرداد به دست مردم نمی‌رسد»(جوان ارگان سپاه پاسداران ۲۵ دی).

در تهران، زالی رییس ستاد کرونا از افزایش آمار بیماران کرونایی بستری خبر داد و گفت: «برای اولین بار در روزهای اخیر تعداد بستری جدید کرونایی در تهران از مرز ۳۰۰ گذشت و به ۳۰۹ نفر رسید که ۱۳۱ نفر آنان در ICU بستری شدند وی همچنین از مراجعه ۱۹۷۰ بیمار سرپایی خبر داد که نسبت به روز قبل ۶.۷ درصد افزایش داشته است. اگر در ۴۸ ساعت آتی همین روند افزایشی ادامه یابد می‌تواند زنگ خطر جدی برای تهران باشد. وی گفت: در حال حاضر مجموعا ۱۸۰۰ بیمار کرونایی در تهران بستری هستند که ۷۳۰ نفر از آنان در ICU میباشند». (ایسنا ۲۵ دی)

در یزد، معاون دانشگاه علوم پزشکی گفت: «خطر بازگشت به روزهای سخت کرونایی وجود دارد. کرونا همچنان در کمین است. هم اکنون ۱۵۳ بستری داریم. ۵۵ بیمار در ICU هستند و حال تعدادی از آنها وخیم است». (خبرگزاری حکومتی مهر ۲۵ دی)

در خوزستان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: «میزان بستری بیماران کرونایی اهواز در چند روز گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش یافته است»(خبرگزاری حکومتی مهر ۲۵ دی).


دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۲۵ دی ۱۳۹۹ (۱۴ ژانویه ۲۰۲۱)