تلویزیون کانال یک آلمان: علاوه بر اسدالله اسدی، رژیم ایران هم باید بر صندلی اتهام بنشیند

 

تلویزیون کانال یک آلمان ۱۹ژانویه ۲۰۲۱: رپرتاژ مجله تلویزیونی ریپورت مونشن

یک دیپلومات رژیم ایران در بلژیک تحت محاکمه قرار دارد. وی توسط دادستانی به عضویت در یک گروه تروریستی متهم است. بازرسان در سراسر اروپا با کنجکاوی بسیار روند این محاکمه را دنبال می کنند.
شرکت کنندگان در یک گردهمایی بزرگ مخالفان ایرانی در خارج از کشور نمی توانند تصورکنند که ظاهرا از یک حمله بمبگذاری نجات یافته‌اند.
در میان میهمانان افتخاری این برنامه مارتین پاتسلت، عضو مجلس فدرال آلمان میگوید «من در این مراسم درست پشت رئیس جمهور نشسته بودم. اگر او هدف این حمله قرار می گرفت، من هم دیگر به خانه نمی رسیدم».

تلویزیون کانال یک آلمان: علاوه بر اسدالله اسدی، رژیم ایران هم باید بر صندلی اتهام بنشیند


اسدالله اسدی دیپلومات رژیم ایران به سرعت در مرکز توجه تحقیقات بسیار حساس قرار گرفت. رد پای او در سراسر اروپا دنبال می‌شود.
نقطه شروع تحقیق فرودگاه بین المللی وین است. گزارش های داخلی سرویس مخفی بلژیک نشان می دهد که یک کارمند سفارت رژیم ایران در وین یکی از مسافرین هواپیما متعلق به خطوط هوایی اتریش در تاریخ ۲۲ ژوئن ۲۰۱۸ از تهران بود. این دیپلومات رژیم ایران یک بمب در چمدان خود حمل میکرد.
به گفته مقامات اروپایی، وی از سال۲۰۱۷ در حال آماده سازی این حمله در اروپا بوده است.
اسدی رئیس سرویس مخفی ایران در وین بود، جایی که وی اروپای غربی و دیگر کشورها را زیر نظر داشت. اسدی عملیات حمله به کنفرانس مخالفان در پاریس را هدایت کرده بود».
گیدو اشتاینبرگ، متخصص در امور خاورمیانه، میگوید: «رژیم ایران در اینجا دست به اقدامات تروریستی می‌زند. آنها در تلاشند تا منافع سیاست خارجی خود را با بکارگیری دو نهاد که در داخل کشور وجود دارند و دست به عملیات تروریستی در خارج از کشور می زنند، پیش ببرند. این دو نهاد وزارت اطلاعات و مهمتر از همه تیپ های نیروی قدس سپاه پاسداران هستند».
اشتاینبرگ میگوید اسدی یک شبکه کامل جاسوسی را در اروپا هدایت می‌کند، از جمله یک زوج بلژیکی-ایرانی که او می خواهد با آنها برای تحویل مواد منفجره ملاقات کند. مدارک داخلی از پرونده ادارات بلژیکی و یک بیانیه مطبوعاتی از دادستانی فدرال آلمان کارلسروهه حاکی از این اطلاعات است.

تلویزیون کانال یک آلمان: علاوه بر اسدالله اسدی، رژیم ایران هم باید بر صندلی اتهام بنشیند

اسدالله اسدی در دفترچه یادداشت این رمز را ذکر کرده است: «...باز کردن دروازه ...» که بنا به حدس تحقیق گران به معنای فعال کردن چاشنی ماده انفجاری بوده است.

همزمان با آن مخالفین ایرانی جلسه خود را برگزار می کند. مارتین پاتسلت در گزارش اختصاصی به ریپورت مونشن میگوید: وقتی به این فکر می کند که این حمله منجر به مرگ چه تعداد انسان میتوانست بشود، خشمگین می شود.
«من انتظار دارم یک حکم عادلانه و روشن در مورد کسانی که اقدام به قتل دیگران کرده اند صادر شود. و این بدون شک شامل اسدی نیز می شود و اگر او این کار را از طرف یک دولت انجام داده باشد که به باور من اینگونه است، آن دولت نیز بایستی که بر صندلی اتهام بنشیند».
طبق پروتکل بازجویی، اسدالله اسدی تهدید می کند، در صورت محکومیتش گروههای مسلح "تروریستی" عمل می کنند. این را چگونه باید دید؟
"باید کاملا جدی گرفته شود. وی به عنوان یکی از اعضای سرویس اطلاعات جمهوری اسلامی شناخته شده است و این بدان معناست که مقامات رژیم ایران حداکثر ظرف ماهها و سالهای آینده تلاش خواهد کرد تا وی را آزاد کند."