فاجعه زمین لرزه بزرگ درکشورفقیر هائیتی

خبر زلزله هائیتی هنوز در رأس خبرهای جهان است. به گزارش خبرگزاریها تقریبا تمام پایتخت و ازجمله ساختارهای حکومتی، اقتصادی و مدنی را نابود شده اند. پایتخت هائیتی کاملا تخریب شده است.

هرچند رئیس جمهور جان سالم بدر برده اما چندین نفر از اعضای دولت ناپدید شده اند و احتمالا در زمره قربانیان زلزله هستند. هیچکدام از بیمارستانهای پایتخت دیگر کار نمی کنند.هتل مونتانا که لوکس ترین هتل در پایتخت هائیتی (پورت او پرنس) بوده است کاملا تخریب شده و از 400 مسافری که در این هتل اقامت داشته اند کمتر از 100 نفر زنده مانده اند.
برج مراقبت فرودگاه کار نمی کند و هواپیماها خودشان بدون تماس با برج کنترل بر روی پیست ها فرود می نشینند. آمریکا یک کمک استثنایی 100 میلیون دلاری را برای امدادرسانی به زلزله زدگان در هائیتی اختصاص داده است. 4 هزار نظامی آمریکایی به محل اعزام شده اند تا امنیت کشور را تامین بکنند. نظامیان آمریکایی که در سال 1994 این کشور را اشغال کرده بودند محل را به خوبی می شناسند. در مقر سازمان ملل در «پورت او پرنس» 200 کارمند کار می کرده اند و همه آنها در زیر آوار مانده اند. در میان آنها فقط تا کنون یک سرباز کلاه آبی از زیر آوار بیرون آورده شده است. زندان شهر تخریب شده است و تعداد زیادی از زندانیان خطرناک از زندان فرار کرده اند.