همبستگی جهانی برای کمک به زلزله زدگان هائیتی

 

زلزله دردناک هائیتی یک همبستگی گسترده جهانی برای کمک به زلزله زدگان را به وجود آورده است. کشور آفریقایی کنگو یک میلیون یورو کمک به زلزله زدگان پرداخت کرده است. مردم در نوار غزه به طور سمبلیک پولها و اجناسی را برای کمک به زلزله زندگان در هائیتی جمع آوری کرده اند.
دولتهای اروپایی 429 میلیون یورو کمک پرداخته اند که از این مبلغ 12 میلیون یورو توسط دولت فرانسه پرداخت شده است. این رقم نسبت به ارقامی که در دسامبر 2004 برای کمک به قربانیان سونامی داده بودند یک و نیم برابر بیشتر است.
به گزارش مطبوعات فرانسه تنها در فرانسه بیش از 20 میلیون یورو کمک جمع آوری شده است. چکهایی که مردم ارسال می کنند بین 30 تا 100 یورو است. بنیاد فرانسه 9میلیون و 300 هزار یوورو، صلیب سرخ 4 میلیون و 700 هزار یورو، انجمن مبارزه با گرسنگی 1 میلیون و 300 هزار یورو، و سازمان پزشکان بدون مرز 1 میلیون و 100 هزار یورو کمک دریافت کرده اند.
در هائیتی امدادگران در روزهای اخیر 101 نفر را از زیر آوار بیرون آورده و از مرگ نجات داده اند. هزاران نفر از قربانیان زلزله به علت عدم وجود امکانات پزشکی دچار قانقاریا شده اند و برای جلوگیری از پیشرفت قانقاریا باید بعضی از اعضای بدن آنها قطع بشود. گرمای هوا در هائیتی باعث تجزیه سریع اجساد قربانیان شده است و این مسئله ریسک شیوع بیماریهای گوناگون را افزایش می دهد. اولین سری از ده هزار تفنگدار دریایی که به هائیتی رسیده اند در وهله اول کنترل فرودگاه، کاخ ریاست جمهوری و سفارت آمریکا را در دست گرفته و امنیت را در این اماکن برقرار کرده اند.