معاون رئیس جمهور آمریکا برای گفتگو حول حذف کاندیداهای انتخابات، وارد عراق شد

به گفته یک منبع در شورای ریاست جمهوری, جوبایدن در این دیدار, موضوع حذف کاندیداهای ریاست جمهوری را با شورای ریاست جمهوری مورد بحث قرار خواهد داد. 

خبرگزاری عراق (2 بهمن 88) خبر داد که جوبایدن, معاون رئیس جمهور آمریکا, برای یک دیدار فوق العاده وارد بغداد شد. جوبایدین پیش از این پیشنهاد کرده بود که موضوع بعث زدایی تا بعد از انتخابات 7 مارس به عقب بیفتد.
منابع عراقی گفته اند که هدف از مسافرت جو بایدین, بحث در باره بررسی تصمیمات ستاد حسابرسی و عدالت و مشخصاً حذف 511 کاندیدا از شرکت در انتخابات پارلمانی آینده می باشد. روز گذشته, طالبانی رئیس جمهور عراق تصریح کرد که شرکت بعثی ها در انتخابات در تناقض با قانون نیست.
خبرگزاری فرانسه  دوم بهمن در گزارشی در این باره نوشت: هدف بایدن از این دیدار خنثی کردن بحران سیاسی ایجاد  شده ناشی از ممنوعیت صدها نفر کاندیدای انتخاباتی از شرکت در انتخابات عراق است...... کاخ سفید گفت بایدن که جلودار باراک اوباما در این کشور پاره پاره شده توسط جنگ است “با رهبران عراقی ملاقات خواهد کرد و توسط رهبران نظامی و غیرنظامی آمریکا (در عراق ) بریف شده  و با نیروهای امریکائی نیز ملاقات خواهد نمود”. در بیانیه کاخ سفید گفته شده است  بایدن همچنین با رئیس جمهور عراق جلال طالبانی , نخست وزیر عراق  نوری المالکی , رئیس پارلمان ایاد السامرائی و دیگر رهبران سیاسی عراق ملاقات خواهد کرد. در بیانیه اضافه  شده است که ” او همچنین با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق اد ملکرت ملاقات خواهد کرد , در این ملاقات  تلاشهای بین المللی در حمایت از عراق با تمرکز در مساله انتخابات برنامه ریزی شده برای مارس 2010 مورد گفتگو قرار خواهد گرفت ”..... هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق سفر جو بایدن را  ماموریتی ” برای نجات پروسه انتخاباتی ” قبل از انتخابات عمومی 7 مارس  توصیف کرد. زیباری به خبرگزاری فرانسه گفت ” اگر در انتشار لیست نهائی کاندیداها تاخیری باشد این مساله در پروسه عقب نشینی امریکا نیز تاثیر خواهد گذاشت”. هوشیار زیباری در مورد کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق  گفت ” ما نیاز است که لیست نهائی کاندیداها برای انتخابات را از کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق  در دست داشته باشیم اگر این کار صورت نگیرد این مساله در زمانبندی انتخابات تاثیرخواهد گذاشت”. اختلافات انتخاباتی اصطحکاکاتی را در روزهای اخیر برانگیخته است. هدف بایدن میانجیگری برای سازشی در این رابطه بطور مشخص از طریق طالبانی که یک کرد هست  میباشد.»