نیویورک تایمز خطاب به مالکی: « این طرز عمل غیر شفاف و مشکوک می باشد. این بازی خیلی خطرناکی است.

روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله روز 24بهمن88 خود به برخوردهای نوری المالکی با مشکلات عراق پرداخته و نوشته است « این هفته, نخست وزیر نوری المالکی برای حل کردن اختلافات با شورای  استان تکریت همان کار را کرد که هر حاکم مستبد دیگر انجام می دهد: او ارتش را فرستاد. مشکل این جاست که قرار نیست آقای مالکی حاکم مطلق باشد. و ایالات متحده به ارتش عراق آموزش نداده است که برای سرکوبگری سیاسی مورد استفاده قرار گیرد.»

نیویورک تمایمز افزود مالکی مصمم است تا هرکاری را انجام دهد تا در انتخابات ماه آینده عراق دوباره انتخاب شود. « اگر که او و دولت شیعی اش به این شیوه ادامه دهند, رای گیری از دید گروههای اپوزیسیون قانونی نخواهد بود و احتمال دارد که آنها به خشونتهای گذشته باز گردند. چنین کاری برای عراق و ایالات متحده یک قرار است از عراق خارج شود فاجعه خواهد بود».
در ادامه مقاله نیویورک تایمز آمده است: « در استان دیالی, نیروهای دولتی یک کاندید مهم از یکی از ائتلافاتی که با آقای مالکی رقابت می کند را دستگیر کردند. این دستگیری یک روز بعد از این که همین کاندیدا در یک مناظره شرکت کرده و در آن به همین نیروهای امنیتی انتقاد کرد صورت گرفت.
و آقای مالکی هنوز  از تلاشهای دولت خود برای جلو گیری از حق شرکت صدها کاندیدا که عمده آنها سنی هستند, دفاع می کند. بدلیل ادعای که این کاندیدها با حزب بعث  صدام حسین رابطه داشته اند.»
نیویورک تایمز در پایان افزوده است: « ما هیچ وقت حق بازبینی کاندیدها را توسط دولت انکار نکرده ایم. اما این طرز عمل غیر شفاف و مشکوک می باشد. این بازی خیلی خطرناکی است. آقای مالکی مسئولیت دارد تا منافع کشورش را بالاتر از جاه طلبی های سیاسی خود قرار دهد. اگر که او این را نمی فهمد, پس نیاز است که واشنگتن به او این مسئله را یادآوری کند».