درباره درگذشت فیدل کاسترو رهبر انقلاب کوبا

شورای دولتی کوبا اعلام کرد مردم این کشور در روز سه شنبه با تجمع در میدان انقلاب شهر هاوانا، پایتخت برای آخرین بار با فیدل کاسترو، رهبر سابق این کشور وداع می کنند.

قرار است خاکستر پیکر کاسترو روز ۴ دسامبر طی مراسمی در گورستان جانباختگان جنگ استقلال کوبا در دومین شهر این کشور به خاک سپرده شود. قرار است خاکستر او از مسیری که فیدل کاسترو و رزمندگان همراهش در جریان انقلاب کوبا‌ طی کردند، و به کاروان آزادی مشهور است، عبور کند
فیدل کاسترو تا سال ۲۰۰۸ در قدرت بود و پس از کناره‌گیری او، برادرش رائول کاستررئیس جمهور کوباشد.
در پی درگذشت فیدل کاسترو، بسیاری از سران کشورها، از جمله فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، نارندرا مودی، نخست وزیر هند ولادیمیرپوتین، رئیس جمهور روسیه و هم چنین میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق، پیامهای تسلیت و گرامیداشت فرستادند و از او به عنوان یکی از برجسته ترین شخصیتهای قرن یاد کردند.
انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹پیروز شد و فیدل کاسترو و انقلابیون همراهش که یک مبارزه چریکی را در کوه سازماندهی کرده بودند،روز دوم ژانویه وارد هاوانا شدند و کاسترو رهبری دولتی را به دست گرفت که ارنستو چه گوارا نیز در آن عضویت داشت، و یک نظام سوسیالیستی را در کوبا برقرار کرد که هدف آن استقرار عدالت اجتماعی و دموکراسی و برنامه ریزی اقتصادی برای تامین حقوق زحمتشکان و محرومان اعلام شد.
به دنبال انقلاب کوبا روابط این کشور با دولت آمریکا که در همسایگی آن قرار داشت تیره شدو با نزدیک شدن دولت کوبا به اتحاد شوروی سابق به رهبری خروشچف،کوبا برای سالیان متمادی از صحنه‌های پرکشاکش جنگ سرد بین دو ابرقدرت بود. از جمله درسال ۱۹۶۲ هنگامی که هواپیماهای آمریکایی موشک‌های شوروی را در راه انتقال به کوبا ردیابی کردند، با هشدار جان اف کندی رئیس جمهور وقت آمریکا جهان در آستانه وقوع یک جنگ اتمی قرار گرفته بود اما با تصمیم خروشچف،رهبر وقت شوروی، به خارج کردن موشک‌ها از کوبا، این بحران فروکش کرد.