اورینت: بشار اسد باید در رأس لیست سیاه باشد

پوزیسیون سوریه می گوید در صدر لیست سیاه در سوریه نام بشار اسد باید باشد. اما جامعه جهانی روی این موضوع تمرکز نمی کند.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل‌متحد روز دوشنبه اول آذر ۹۵ لیستی شامل ۱۳ نظامی رژیم اسد را به‌عنوان عوامل کشتار غیرنظامیان از سال ۲۰۱۱ تاکنون اعلام کرد.
ژنرال اسعد الزعبی رئیس هیأت عالی مذاکره کننده اپوزیسیون سوریه در پاسخ به این سؤال که اپوزیسیون چگونه میتواند از این لیست که آمریکا منتشر کرده، بهره برداری کرده و فشار بیشتری به جامعه جهانی برای صدور قطعنامه محکومیت رژیم اسد، وارد کند، به اورینت تلویزیون اپوزیسیون سوریه گفت:
انتشار این لیست، یک گام مثبت است. طبعا ائتلاف ملی سوریه و هیأت عالی از این امر در شورای امنیت بهره برداری میکند و خیلی فوری هم خواستار احاله این افراد بدون هیچگونه تأخیری به دادگاه جنایی بین المللی خواهد شد. اما حقیقت این است که باید فراتر از این هم رفت. لیست واقعی شامل ۲۰ هزار نفر از مقامهای رژیم اسد است. انتظار این بود وقتی از لیست سیاه حرف میزنند، در صدر آن نام بشار اسد و برادر او ماهر اسد آورده شود زیرا خودشان در رأس تروریسم و قتل عامها قرار دارند و کشتار به دستور مستقیم آنها صورت میگیرد. رژیم اسد در تمامیتش در لیست سیاه قرار دارد. من اسم هیچ خلبانی را ندیدم در حالیکه خلبانهایی هستند که در حق مردم سوریه جنایت و کشتار مرتکب میشوند. چرا اسم حتی یک نفر از کسانیکه علیه مردم گاز کلر بکار بردند، نیامده است؟ ما اسامی زیادی از عاملان جنایت را در دست داریم.
باید این موضوع را به جلو راند. من فکر میکنم که اگر این راه با انتشار این اسامی شروع شده، حتما ادامه خواهد داشت و جنایتکاران دیگر در سوریه را هم در برخواهد گرفت.