حکم تاریخی دیوان عالی آلمان برای مبارزه با جنایات نازی‌ها

د

یوان عالی فدرال آلمان حکم حبس علیه "حسابدار آشویتس" را به جرم همکاری در کشتار دست‌کم ۳۰۰ هزار نفر در دوران رژیم نازی تأیید کرد.

در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۵ اسکار گرونیگ, مشهور به "حسابدار آشویتس", در دادگاهی در لونه‌بورگ به جرم همکاری در قتل دست‌کم ۳۰۰ هزار نفر به چهار سال حبس محکوم شد. او به مدت دوسال از سپتامبر ۱۹۴۲ تا اکتبر ۱۹۴۴ در "گردان حفاظتی" ارتش نازی معروف به "اس اس", خدمت می‌کرد.
او در جریان محاکمه اعتراف کرده بود که در اردوگاه مرگ آشویتس به دارایی‌های یهودیانی که در آنجا محبوس بوده‌اند, رسیدگی می‌کرد و بر انتقال آنان به این اردوگاه نظارت دادشه است.
گرونیگ که اکنون ۹۵ سال دارد, در مصاحبه‌هایش تأکید کرده بود تنها "چرخ کوچکی در ماشین مرگ" بوده است.
او پس از اعلام حکم دادگاه لونه‌بورگ خواستار تجدیدنظر در حکمش شده بود؛ حکمی که اکنون با تأیید دیوان عالی فدرال آلمان باید به اجرا گذاشته شود.
از دید قاضیان آلمان گرونیگ اگر چه به طور مستقیم در جنایات نازی‌ها در اردوگاه مرگ آشویتس شرکت نداشته, اما با اعمال خود در گردش "چرخ کشتار" رژیم ناسیونال سوسیالیسم سهیم بوده و همکاری داشته است.
نکته مهم آن است که تصمیم تاریخی دیوان عالی آلمان راه را اکنون برای دادگاهی کردن کسانی که در دوران رژیم نازی چنین فعالیت‌هایی داشته‌اند, باز می‌کند.
در طی دهه‌های گذشته شمار زیادی از کسانی که در فاجعه هولوکاست با نازی‌ها همکاری داشتند, از خطر محاکمه و دادگاهی شدن جسته بودند, چرا که خود به‌طور مستقیم و با دست خود در قتل انسان‌ها سهیم نبودند.