افزایش دمای کره زمین رکورد شکست

افزایش دمای کره زمین در سال گذشته رکورد شکست. براساس گزارش‌ها، دمای هوا در سال گذشته میلادی رکورددار گرم‌ترین سال کره زمین از زمان ثبت دمای هوا در سال ۱۸۸۰ تا کنون بوده است.

دمای هوا در سال گذشته (۲۰۱۶) در مقایسه با سال قبل از آن یعنی سال ۲۰۱۵ که به عنوان گرمترین دمای هوا در کره زمین از سال ۱۸۸۰ تاکنون بود، حتی بالاتر بوده است.
سازمان فضایی آمریکا (ناسا) و سازمان هواشناسی انگلستان می‌گویند دمای کره زمین در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶)، هفت صدم درصد سانتیگراد از سال قبل از آن بیشتر بوده است.
سازمان هواشناسی انگلستان می‌گوید این افزایش دما قابل انتظار بوده است و ناسا تاکید می‌کند که سال گذشته میلادی سومین سال گرم پیاپی بوده است.
به گفته دانشمندان، پدیده "ال نینو" در افزایش گرما، نقش داشته است اما به گفته همین محققان تصاعد گاز دی اکسید کربن از سوی انسانها، عامل اصلی این افزایش دما بوده است.
افزایش دما باعث تعجب محققان نشده است. در واقع اوایل سال گذشته میلادی چنان گرم بود که محققان در اواسط این سال پیش‌بینی کرده بودند که افزایش دما تا آخر سال رکورد خود را خواهد شکست. همزمان به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از اداره ملی اقیانوسها و اتمسفر دمای هوا در سال گذشته در بخشهایی از هند، کویت و ایران افزایش زیادی داشته است.
به گفته محققان به نظر نمی‌رسد که دمای هوا در سال جاری میلادی رکوددار شود؛ ولی به گفته آنها دمای کره زمین در سال جاری میلادی در بین پنج سال گرم جهان، قرار خواهد گرفت.