اجلاس شورای امنیت ملل متحد برای بحث پیرامون کشتار شیمیایی رژیم اسد

اجلاس شورای امنیت ملل متحد برای بحث پیرامون کشتار شیمیایی رژیم اسد، قطعنامة ارائه‌شده از سوی آمریکا، فرانسه و انگلستان در محکومیت به‌کارگیری تسلیحات شیمیایی و حمایت از تحقیقات بین‌المللی درسوریه را مورد بررسی قرار داد.

در این جلسه قطعنامة مذکور به‌رغم حمایت اکثریت وسیع کشورهای عضو شورای امنیت، توسط روسیه وتو شد. چین به قطعنامة مذکور رأی ممتنع داد.

قطعنامة پیشنهادی آمریکا، فرانسه و انگلستان که در اجلاس ملل متحد به رأی گذاشته شد،
این قطعنامه رژیم اسد را وادار می‌کرد تا برای مسئولان تحقیقات بین‌المللی امکان مصاحبه با خلبانان هلی‌کوپترها و اطلاعات لازم را پیرامون طرح‌های پرواز در عملیات‌های هوایی 4 آوریل (روز حملة شیمیایی به خان شیخون) فراهم کند. قطعنامه هم‌چنین از رژیم اسد خواهان آن بود که اجازة دسترسی فوری به پایگاه‌هایی را بدهد که گمان می‌رود حملة مذکور از آنجا صورت گرفته باشد.
در جلسة شورای امنیت نمایندة فرانسه در سخنان خود، گفت: «تصمیم آمریکا برای حمله به پایگاه الشعیرات... پیامی را به رژیم سوریه فرستاد که باید از سال‌ها پیش آن‌را می‌شنید: زمان مصونیت دیگر به پایان رسیده است».
وی بر لزوم تحقق انتقال سیاسی واقعی منطبق با بیانیة ژنو و قطعنامة 2254 شورای امنیت تأکید کرد.

نمایندة فرانسه گفت: «تا وقتی رژیمی که برای حفظ قدرت، مرتکب جنایات جنگی و حتی جنایت علیه بشریت می‌شود حاکم باشد، صلح در خاورمیانه محقق نخواهد شد».
وی تأکید کرد که فرانسه ابتکار عمل خود را برای محدود کردن حق استفاده از وتو در شورای امنیت در قبال موضوعات مربوط به جنایات بزرگ ادامه خواهد داد.

نمایندة انگلستان نیز در سخنانش در این جلسه بر لزوم برکناری اسد تأکید کرد، و گفت: «(اسد با حملة شیمیایی)... روشن ساخت که به آتش‌بس یا به روند آستانه متحد نیست و اعتبار روسیه را تخریب می‌کند... جایی برای اسد در آیندة سوریه وجود ندارد».

نیکی هیلی نمایندة آمریکا که ریاست اجلاس شورای امنیت ملل متحد را برعهده دارد در خاتمه رای گیری، گفت: «این قطعنامه گامی در راستای حسابرسی از عاملان حملة شیمیایی است... ولی روسیه با وتوی خود به حسابرسی و همکاری با تحقیقات ملل متحد پاسخ منفی داد. به اسد و حکومت سوریه (می‌گوییم): بعد از اعمال وحشتناکتان، شما هیچ دوستی در جهان ندارید. ایالات متحده اقدامات شما را از نزدیک زیر نظر دارد. روزهای تکبر و بی‌توجهی شما به بشریت به پایان رسیده است. دیگر به بهانه‌های شما گوش داده نخواهد شد... به دقت به این رأی نگاه کنید و به این هشدار توجه کنید».

خبرگزاری رویتر دربارة جلسة شورای امنیت گزارش داد: مسکو برای هشتمین بار... از حق وتوی خود (در ارتباط با موضوع سوریه)... استفاده کرد... چین که شش قطعنامة مربوط به سوریه را از شروع جنگ وتو کرده است، در جلسة روز چهارشنبه... رأی ممتنع داد.

سی.ان.ان. نیز در این باره گفت، رأی ممتنع چین با استقبال دونالد ترامپ روبرو شد... سفیر چین در سازمان ملل گفت، عدم دسترسی به توافق، تأسف‌بار است.