هادی روشن روان: نمایش انتخابات ملایان

گزینه های خامنه ای در رابطه با رفسنجانی

مقدمه:
شورای نگهبان در 21 می 2013 از 686 کاندیدای ریاست جمهوری 678 نفر را رد صلاحیت کرد و فقط 8 نفر از نزدیکترین افراد به خامنه ای را تائید نمود. در بین رد صلاحیت شدگان مهمترین نفرات اسفندیار رحیم مشائی و علی اکبر هاشمی رفسنجانی بودند. رد صلاحیت 98.8 درصد کاندیداها یک کار غیر معمول در ”دمکراسی هدایت شده“ ولایت فقیه نیست (متوسط تائید صلاحیت شدگان در 9 انتخابات گذشته ریاست جمهوری حدود 1.5 درصد بوده است). رد شدن صلاحیت اسفندیار رحیم مشائی هم قابل پیش بینی بود. آنچه غیر منتظره بود، رد صلاحیت علی اکبر هاشمی رفسنجانی بود. هاشمی رفسنجانی نفر بعد از خمینی (در دوران حیات خمینی)، 9 سال رئیس مجلس، فرمانده کل قوا در دوره جنگ، 8 سال رئیس جمهور، 24 سال رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو همیشگی مجلس خبرگان و مدتی هم رئیس خبرگان بود. وی کسی است که عامل اصلی جانشین کردن خامنه ای بجای خمینی بود.
در مجمع تشخیص مصلحت نظام که رفسنجانی ریاست آنرا دارد، روسای سه قوه و اعضای شورای نگهبان عضو آن هستند. دوره جدید ریاست رفسنجانی از مارس 2013 شروع شد و توسط خامنه ای مجددا به سمت منصوب شد. خیلی عجیب بنظر میرسد که شورای نگهبان کسی را که صلاحیت ریاست مجمع که خودشان عضو آن هستند را داشته باشد و خامنه ای هم دوماه قبل این صلاحیت را برسمیت شناخته و مجدداً او را منصوب کرده ولی صلاحیت ریاست جمهوری ندارد. رئیس جمهوری  که یکی از اعضای این مجمع است.!

بررسی صلاحیت رفسنجانی در شورای نگهبان
شورای نگهبان قانونا یک مهلت 5 روزه برای برای بررسی صلاحیت کاندیدا ها دارد که 5 روز دیگر هم قابل تمدید است. این بررسی از 12 می شروع شد و در پایان روز 21 می، نتیجه را اعلام کردند.
در این مدت مهمترین مسئله بررسی صلاحیت علی اکبر هاشمی رفسنجانی بود. در 4 روز اول بررسی صلاحیت ها، صلاحیت رفسنجانی با رای اکثریت (گفته میشود 7 به 5) تائید شد. ولی بدلیل اصرار مخالفین این تائید قرار شد مجددا بررسی شود، یا بعبارت دیگر نظر نهائی خامنه ای را در این مورد بگیرند و در بررسی دوم، به رد صلاحیت او رسیدند! بهانه را هم سن بالای او مطرح کردند و گفتند (برخلاف ریاست مجمع تشخیص مصلحت) رئیس جمهور کار اکتیو اجرائی دارد و این سن مناسب آن نیست.i
از طرف خامنه ای آخوند صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه رژیم به همراه آخوند حسن روحانی با رفسنجانی ملاقات کردند و به او گفتند که نمیخواهند که شما کاندیدا باشید، لذا بهتر است خودتان انصراف بدهید، اما رفسنجانی نپذیرفت و گفت مردم از من خواسته اند که برای حل بحران و مشکلات کاندیدا شوم، من به مردم خیانت نمیکنم و انصراف نمیدهم. لذا ناچارا رد صلاحیت اعلام شد.

خامنه ای چرا رفسنجانی را رد صلاحیت کرد؟
خامنه ای که در بحرانهای سرنگونی دست و پا میزند و در این شرایط در کانون این بحرانها انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، با یک معادله چند مجهولی مواجه است:
1.    درد سر اصلی خامنه ای در این انتخابات کاندیداتوری رفسنجانی و تلاش احمدی نژاد برای کاندیداتوری مشائی است.
2.    خط خامنه ای: خامنه ای تنها راه برای ادامه بقای نظامش را در ”خط انقباض“ می بیند و هرگونه انبساطی را منجر به سرنگونی اش میداند.
3.    مرز سرخ قیام: خامنه ای بشدت از قیامی مجدد وحشت دارد و تحلیلش این است که اگر قیام شروع شود کاملا با سال 2009 متفاوت خواهد بود و راه به سرنگونی اش میبرد ولذا خط سرخش در حل معادله انتخابات را جلوگیری از قیام میداند.
تمام تلاش خامنه ای این بود که رفسنجانی کاندیدا نشود و با سنگین ترین تهاجمات علیه رفسنجانی قبل از کاندیداتوری تلاش کرد رفسنجانی در وحشت از افشاگریها علیه خودش، کاندیدا نشود. با این حال رفسنجانی در روز 11 می 2003 در آخرین ساعات کاندیدا شد. بدنبال کاندیداتوری رفسنجانی شقوق مختلف توسط خامنه ای و مراکز فکری اش مورد بررسی قرار گرفت. در مجموع این بررسی ها 3 شق یا سه تابلو زیر مطرح شد:
این شقوق (تابلوهای) مختلف در مورد رفسنجانی را بررسی کردند و به رد صلاحیت رسیدند.

تابلو1

تابلو2

تابلو3

هاشمی رد صلاحیت شود.

بهای آنرا خامنه ای می پردازد و این زوج متضاد جدائی ناپذیر را با دست خودش جراحی میکند. شقه درونی را به عمق میبرد، انتخابات حتی توسط خود نیروهای نظام تحریم میشود و نمایش حماسه انتخابات منتفی میگردد.

هاشمی رئیس جمهور شود.

صلاحیت هاشمی را تائید کند و بپذیرد که هاشمی رئیس جمهور شود

عدول از خط انقباض = جام زهر

خامنه ای کنار گذاشتن خط انقباض را از دست دادن ولایت خودش می بیند و ارزیابی اش این است که نظامش زودتر سرنگون میشود.

هاشمی انتخاب نشود

 صلاحیت هاشمی تائید شود. اما نقر خامنه ای از صندوق دربیاید. (مانند 2005)

این تجربه در سال 88 شکست خورد و با اعلام تقلب توسط باند موسوی – کروبی به قیام منجر شد. احتمال تکرار آن زیاد است زیرا باند رفسنجانی حتما تقلب را مطرح میکنند که منجر قیام میشود، و این رد مرز سرخ خامنه ای است.

براساس این ارزیابی خامنه ای به این تصمیم رسید که ”مرگ یکبار و شیون یکبار“. با حفظ خط انقباض و مرز سرخ عدم قیام، تنها راه انتخاب تابلو 1 یعنی حذف رفسنجانی است.

---------------------------------------------------------------------------------------------
  i این در حالی است که در قانون سنی برای کاندیداتوری ریاست جمهوری تعیین نشده و در قانون جدید انتخابات ریاست جمهوری که چندماه قبل تصویب شد، مجلس پیشنهاد داشت که سن رئیس جمهور حداکثر 75 سال باشد، همین شورای نگهبان آنرا مغایر قانون اساسی تشخیص داد و مجلس آنرا از قانون جدید حذف کرد. (آنموقع شورای نگهبان تصور نمیکرد که رفسنجانی کاندید میشود)

26می1392