حسن تقوی ـ جنبش مخالفت با تحریم رژیم!

جنبش مخالفت با تحریم رژیم!

حسن تقوی

روز یکشنبه 4 آوریل 2010 (15 فروردین 89) عید پاک است. روزنامة آلمانی«یونگه ولت» در مطلبی یادآوری کرده: «راهپیمایی ‌های صلح امسال هم مانند همه سال به هنگام عید پاک برگزار می شوند» و سپس فراخوان «جنبش مخالفت با تحریم و مداخلة نظامی در ایران "CASMII" را چاپ کرده است.
در این فراخوان آمده است: «تلاشگران صلح در سراسر جهان در تدارک پرخاش بهاری علیه جنگهای آمریکا در عراق و افغانستان هستند. هم اکنون زنجیره ای از رویدادها وضعیت را به سوی تشدید وخامت در مناسبات آمریکا و جمهوری اسلامی ایران می رانند. به این مناسبت "CASMII" جنبش صلح در آمریکا، انگلیس و دیگر کشورها را فرا می خواند تا از این خواست حمایت کنند «جنگ با ایران، تحریم ایران و دخالت در امور داخلی ایران را طرح کنیم»

حال ببینیم این «تلاشگران صلح» که این چنین دل برای جلوگیری از «تحریم ایران» می سوزاند کیست اند؟

صلح خواهی رژیم و معرفی "CASMII"
در سال 2005 ،با آغاز ریاست جمهوری احمدی نژاد و ارسال پرونده هسته ای ملایان به شورای امنیت سازمان ملل، یک حزب اللهی دو آتشه بنام "عباس عدالت"، ناگهان ضد امپریالیست و صلح طلب شد و محفل ضد جنگ "CASMII" را در لندن و آمریکا راه انداخت.
10 روز بعد از اعلام تأسیس  "CASMII" در دهم دسامبر 2005 کنفرانسی به نام «کنفرانس بین المللی صلح» در لندن برگزار شد. این کنفرانس در قطعنامه خود مخالفت با حمله نظامی آمریکا به ایران را گنجاند.
یک ماه پس ار تأسیس "CASMII"، عباس عدالت، رئیس این سازمان، به آمریکا رفت. او با راه انداختن یک تور مسافرتی، تشکیلات شاخه آمریکای "CASMII" را در کادر مبارزه با جنگ را راه اندازی کرد. این سفر با سخنرانی وی در 6 ژانویه 2006 دردانشگاه «MIT» همراه بود.
روزنامه اینترنتی واشینگتن پریزم  در گزارشی از سخنرانی عباس عدالت در«MIT»در همان زمان  اهداف  "CASMII"را روشن کرد.
در این گزارش آمده: «دکتر عدالت که از شهر لندن به آمریکا آمده بود، پیامی مهم برای ایرانیان مقیم آمریکا داشت. او گفت: «شواهد از جدی بودن حمله نظامی به ایران حکایت دارد و ما باید برای مخالفت با جنگ بسیج شویم». او گفت «در تشکل "CASMII"از همه گروههای ایرانی اعم از سلطنت طلب و موافقین و مخالفین اصلاح پذیری نظام حضور دارند». عدالت افزود: «حتی اگر احتمال حمله نظامی به ایران ٣یا ٤ درصد باشد، باز باید برای مخالفت با جنگ متحد شویم».
واشینگتن پریزم ادامه می دهد: «در اعلامیه ای که اعضای هیئت مدیره  "CASMII" مشترکا منتشر کردند،  در مورد مهمترین هدف از لابی ضد جنگ رژیم آمده است:  «در شرائط کنونی، نقش افکار عمومی در عقب راندن سیاست های جنگجویانه آمریکا و انگلستان بسیار مهم است. از این رو، میلیونها ایرانی مقیم خارج می توانند روی افکار عمومی غرب و سیاستمداران این کشورها تأثیر مهمی بگذارند.  صرفنظر از تلقی ما نسبت به جمهوری اسلامی و مسائل حقوق بشر در کشورمان، همه ایرانیان بایستی بدون تأمل و درنگ برخیزند و جنبش ضد جنگ را با همدیگر بر پا سازند.... دفاع از ایران در مقابل یک حمله نظامی اسرائیلی _ آمریکائی _ بریتانیائی به معنای دفاع از جمهوری اسلامی نیست».
به دنبال تشکیل "CASMII"سایت آفتاب (7 دی 1385) اهداف این لابی را، قبل از اعلام آنها توسط عباس عدالت در آمریکا، منتشر کرده بود. آفتاب در مطلبی با عنوان «لابی ایرانی در آمریکا فعال می‌شود؟» نوشت: «زورآزمایی ایران و غرب بر سر پرونده هسته‌ای با تصویب قطعنامه تحریم در شورای امنیت سازمان ملل متحد و اقدام متقابل مجلس در ملزم ساختن دولت به تجدید نظر در همکاری ‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای وارد مرحله خطیری شده است. در چنین شرایطی استفاده از تمامی ابزارهای موجود برای پاسداری از منافع ملی نکته‌ای است که بی‌شک می‌بایست در دستور کار مسئولان دستگاه دیپلماسی قرار بگیرد. در این میان وجود جامعه نسبتا بزرگی از ایرانیان در خاک آمریکا پتانسیل بالقوه‌ای برای تاثیر گذاری و تعدیل سیاستهای تندروانه کاخ سفید تلقی می‌شود که البته تاکنون چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. اگر این پتانسیل بالقوه و دست نخورده را با میزان تاثیر لابی یهودی در سوق دادن سیاستهای واشینگتن به حمایت از اسراییل مقایسه کنیم به شکاف ژرفی که میان آن چه هست و آن چه می‌تواند باشد وجود دارد بیشتر پی‌می‌بریم. نباید از یاد برد که به اعتقاد بیشتر صاحب نظران در جهان امروز استفاده هوشمندانه از «دیپلماسی غیر رسمی‌‌‌‌‌» نقش بسیار پر اهمیتی در پیشبرد و تحقق اهداف دیپلماسی رسمی دارد».
حال خوب است نگاهی کنیم به سوابق بانی «تلاشگر صلح» مورد نظر رژیم.

عباس عدالت کیست؟
عباس عدالت متخصص کامپیوتر و همکار عباس ملکی(معاون سابق وزارت خارجه رژیم و از لابی های فعلی رژیم در دانشگاه هاروارد) در دانشگاه شریف تهران بود. او در رابطه با وزارت اطلاعات به انگلستان رفت و درآنجا مقیم شد. وی رابطه نزدیکی با کانون توحید لندن که از کانونهای دست ساز رژیم در انگلستان است دارد.
عباس عدالت در سال 1999 ، یک بنیاد ظاهرا خیریه بنام " دانش و هنر" با هدف فراهم کردن کامپیوتر و اینترنت برای مدارس ایران و کودکان جهان، به راه انداخت. این بنیاد مثلاً خیریه، سکوی پرش و کارت ویزیت وی برای برقراری رابطه با محافل مختلف در غرب بود.
عباس عدالت  در سال 2000 به دعوت «شورای ایرانیان آمریکایی تبار» دست ساز هوشنگ امیر احمدی در کنفرانس یک روزه ای در واشینگتن شرکت کرد. در این کنفرانس، مجموعه ای از مهمترین کمپانیهای آمریکایی و به طور خاص شرکتهای بزرگ نفتی حضور داشتند. عدالت، همچون خود احمدی، در کنار سناتور آرلن اسپکتر، و فرانک کیترج، رئیس شورای تجارت ملی آمریکا، سخنرانی کرد.

رابطه عباس عدالت با دیگر لابی های رژیم
»تلاش»های «صلحجویانه» عدالت منحصر به"CASMII" نیست. او با «تلاش» بسیار زیادی فعالیتهای خود را در نقاط دیگر جهان گسترش داده است. مثلا در ششم نوامبر 2006 به اتفاق رودابه شفیعی"، "الهه رستمی"، "زیبا میرحسینی"، "هاله افشار" و "پیروز مجتهد زاده"، "ماهان عابدین" و "مجید تفرشی"  یک شبکه لابی چند منظوره رژیم در انگلستان را ، در تشکلی بنام Campaign Iran سازماندهی کردند.

جلسه ضد جنگ به نام کنفرانس جنبش صلح
روز شنبه 10 نوامبر 2007 علی راستبین(عنصر شناخته رژیم در فرانسه) «کنفرانس جنبش صلح» را  در سالنی واقع در شماره 4 میدان سنت ژرمن ده پره (پاریس) برگزار کرد. یکی از سخنرانان این کنفرانس عباس عدالت بود. او در این سخنرانی  از امریکا به عنوان «مغول» یاد کرد و احمدی نژاد را پدر خانواده خواند  و گفت اختلافات با پدر نباید موجب شود که ما کل خانه را از دست بدهیم. او مدعی شد جنبش برای صلح را در کانادا و لندن و امریکا راه اندازی کرده و خیلی هم موفق بوده است. درخواست عدالت این بود که او را یاری دهند تا این جنبش را در پاریس هم  راه بیندازد.

اهداف جنبش ضد جنگ و تحریم
عباس عدالت در مصاحبه ای که در 23 فوریه 2006 در مجله اینترنی Znet متعلق به نیروهای چپ آمریکا چاپ شد، خطوط اصلی لابی ضد جنگ رژیم را بطور دقیق ترسیم کرد. وی سه هدف اصلی را برشمرد.
ـ با استفاده از تمام امکانات، بایستی به اتهامات ناروائی که به ایران در زمینه اتمی زده میشود پاسخ گفت.
ـ جنبش ضد جنگ عراق را به سمت مخالفت با جنگ آمریکا با ایران سوق داد
ـ در کنگره و سنای آمریکا باید رژیم را لابی کرد. (پیشبرد لابی در کنگره به طور کامل به شورای تریتا پارسی واگذار شد)