مهدی سامع: تهدید اصلی: ولایت خامنه ای یا داعش؟

نظم نوینی که امپریالیسم جهانی وعده آن را می داد و با فروپاشی دیوار برلین و اتحاد شوروی سابق ‏کلید خورد، ‏با اخرین جنگ تجاوزگرانه ‏علیه ‏عراق در سال 2003 و تحولات پس ‏از آن با چالش جدی روبرو شد‏ه است. سودای بوش پدر و پسر در سرزمین به فلاکت کشیده شده عراق به کابوس تبدیل شده و ماحصل همکاری و رقابت بین رژیم ارتجاعی ایران و امپریالیسم آمریکا برای بلعیدن عراق، ویرانی عراق و پرشدن جیب انحصارات تسلیحاتی و البته قدرت گیری و گَردن کشی سپاه پاسداران ولایت خامنه ای به طور عمده و ظهور برخی گروههای تروریستی دیگر است.

مقاومت مردم عراق علیه اشغال دو سویه از طرف آمریکا و رژیم ایران که کانون آن فلوچه بود بارها به خون کشیده شد. نیروی تروریستی قدس به سرکردگی قاسم سلیمانی که با تمام توش و توان خود از دیکتاتوری نوری المالکی حمایت می کند، به نیروی اصلی، بیشتر از جنبه راهبردی، برای حفظ مالکی تبدیل شده است. سپاه پاسداران از طریق نیروی تروریستی قدس کمکهای نظامی، اطلاعاتی، لجستیکی و نیرویی در اختیار ‏رژیم بشار اسد ‏می گذارد که تاکنون شمار زیادی از اعضا و فرماندهان ‏سپاه پاسداران در ‏جنگ علیه مخالفان رژیم سوریه کشته شده اند.

جنگ تجاوزگرانه آمریکا علیه عراق در سال 2003 بهترین هدیه به ولایت خامنه ای بود. خامنه ای از این «فرصت» سود کلان به جیب زد. با این فرصت مرزهای امنیت و عمق استراتژیک برای ولایت خامنه ای که به طور عمده شامل عراق، سوریه و لبنان بود، گسترش پیدا کرد. سرکردگان سپاه در اظهارنظرهای بی دنده و ترمز خود این امر را با صدای بلند به همه جهان اعلام می کنند.

روز شنبه 10 خرداد 1393، پاسدار حسین سلامی جانشین سرکرده کل سپاه در مراسم رونمایی از ‏‏11 جلد نخست مجموعه «سپاه در گذر انقلاب» گفت: «سپاه امروز به نهادی معتبر تبدیل شده که قادر است معادلات سیاسی و امنیتی ‏منطقه و حتی جهان ‏را جابه جا ‏کند.‏....این که ‏امروز ‏سپاه بدون [بخوانید با] حضور مستقیم نظامی در منطقه و جهان سیاستهای ‏قدرتهای بزرگ را متوقف کرده و به ‏شکست می کشاند ‏نشانگرعمق نگاه امام راحل در ‏تاسیس این نهاد مقدس است.....ارتفاعی که سپاه گرفته به میزان قابل ملاحظه ‌ای بعد از دوران امام ‏راحل مدیون هدایتهای ‏رهبر معظم انقلاب است که افقهای بلندی ازهدایتهای ‏عمیق راهبردی و تخصصی را در اختیار می ‏گذارند». (ایلنا، شنبه 10 خرداد)

 مُلا علی سعیدی نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران عصر روز شنبه 10 خرداد در یک همایش در ‏سالن بصیرت سازمان بسیج دانشجویی گفت: «سخنگوی یک حزب می‌گوید چرا هزینه ‏فلسطین را باید ملت ایران بپردازد، مشخص است نگاه او اعتقادی و مبنایی نیست. کسانی ‏که می‌دانند اگر سوریه از این گردونه خارج شود چه بلایی بر سر ما می‌آید می‌فهمند نقش ما ‏در این معادله چه بوده است‏‎.‎‏...در ادبیات امام جنگ نرم وجود نداشت و شبیخون فرهنگی هم ‏نبود اما در دوره آقا تهاجم، تهاجم فرهنگی است و مرز ما در زمان امام شلمچه و مهران بود، ‏اما امروز مرزمان ساحل مدیترانه و آمریکای لاتین است....
‎امروز این ما هستیم که آمریکا را به ‏گوشه رینگ برده‌ایم و نمی‌دانم چرا برخی از خواص توجهی نمی‌کنند‎.‎‏...دست بردن به نرم ‏‏‌افزار انقلاب تهدید است.» (خبرگزاری تسنیم، شنبه 10 خرداد)‏
 
روز دوشنبه 12 خرداد، محمد هادی بهشتی پور، جانشین رئیس سازمان سیاسی عقیدتی «ناجا» اعتراف کرد که «بقای بشار اسد و موفقیتهای نظامی اخیر او علیه مخالفانش مرهون فرمانده سپاه پاسداران، سردار قاسم سلیمانی و به ویژه رهنمودهای آیت ‌الله علی خامنه‌ای است». (رادیو فرانسه)

خامنه ای با تکیه بر سپاه پاسداران برای دیگران خط و نشان می کشَد. روز سه شنبه 13 خرداد خامنه‌ ای در ملاقات با امیر کویت با زیان تهدید صحبت کرد و ‏گفت:«برخی کشورهای منطقه متوجه خطری که گروههای تکفیری، در آینده برای خود آنها ‏ایجاد خواهد کرد نیستند و هم‌چنان در حال حمایت از این گروهها هستند....اما در آینده نه ‏چندان دور، این گروهها بلای جان همان کشورهای حامی خواهند شد.»‏ (سایت دفتر خامنه ای)

در این تردید نیست که گروههایی مثل داعش، القاعده، سَلَفیها و....جریانهای تروریستی بوده و علیه منافع مردم خاورمیانه عمل می کنند. اما با تاکید و بنا به تجربیات دو دهه اخیر نباید خطر سپاه پاسداران را با هیاهو پیرامون داعش لاپوشانی کرد. نیروی تروریستی قدس نیروی عمده تروریستی در خاورمیانه است. همین نیرو است که در همسویی با جنگ طلبان اسرائیل در راه صلح بین اسرائیل و فلسطین مانع ایجاد کرده است. همین نیروی تروریستی قدس است که با حمایت از دیکتاتوری نوری المالکی و کشتار مردم عراق، مانع شکل گیری یک دولت فراگیر شده است. همین نیروی تروریستی است که با صرف هزینه های کلان از منابع ملی ایرانیان، رژیم بشار اسد را سَرپا نگهداشته است.

از جنبه داخلی سپاه به مثابه بازوی نظامی – امنیتی خامنه ای علاوه بر سرکوب گسترده جنبش آزادیخواهی مردم ایران، در معادلات درون هرَم قدرت به نیابت از خامنه ای مداخله موثر می کند. اعلامیه برخی از سرکردگان سپاه به شمول محمدعلی جعفری، سرکرده سپاه پاسداران علیه محمد خاتمی نمونه بارز چنین نقشی است.

سپاه پاسداران پس از توافق ژنو و اولین عقب نشینی ولی فقیه در همکاری با جریان مصباح یزدی درصدد برآمد تا بار این عقب نشینی را بر دوش دولت روحانی گذاشته و بدین وسیله مانع تضعیف خود در معادله قدرت و ثروت شود. کار مداخله سپاه به جایی کشید که حسن فیروز‌آبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسلح خامنه ای، در اوج تهاجم سپاه به باند روحانی، در‏‎ ‎یک اظهار نظر شگفت آور‎ ‎از رسانه‌های وابسته به سپاه ‏خواست تا ‏«رویکردشان» ‏نسبت به دولت حسن روحانی را تغییر دهند. همچنین علی سعیدی، نماینده خامنه ای در سپاه که خود آتش بیار مَعرکه علیه دولت روحانی بود، از رسانه های وابسته‏‎ ‎سپاه ‏انتقاد کرد و گفت: «برخی اخبار توسط ‏خبرگزاریها و رسانه ‌های وابسته به ‏سپاه بیان می‌شود که دقت لازم را ندارد.....انتظار می‌رود ‏که ‏خبرگزاری فارس و دیگر خبرگزاریها در بیان خبر جامعیت داشته باشند، زیرا ‏گاهی برخی اخبار بدون ‏دقت و ‏ملاحظه روی آنتن می‌رود‎.»
این چالش بخشی از روند عقب نشینی ولی فقیه است که باید با مداخله بیشتر در عراق و سوریه و همزمان سرکوب گسترده داخلی جبران شود. نکته مهم این است که با وجود سپاه پاسداران که نقش بازوی نظامی امنیتی ولی فقیه دارد، خاورمیانه شاهد رشد بیشتر گروههایی تروریستی همچون داعش خواهد بود که البته نیروی تروریستی قدس مستقیم و یا غیرمستقیم با این جریانات در ارتباط بوده و به میزانی که منافع ولایت خامنه ای ایجاب می کند این گروهها نقویت می شوند.

از نگاه منافع ملی مردم ایران و بنا به دلایل گوناگون و منجمله حاکمیت استبداد مذهبی در ایران و جنایتهای این حاکمیت علیه مردم ایران، جریان تروریستی داعش نمی تواند یک تهدید جدی برای مردم و کشور ایران باشد. تهدید اصلی در مقایل تحقق دمکراسی و عدالت در ایران رژیم ولایت فقیه و بازوی نظامی آن سپاه پاسداران است.
 
برگرفته از: نبردخلق شماره 348، یکشنبه اول تیر 1393(22 ژوئن 2014)‏