یزدان حاج حمزه ـ بازی چین با خطرفعالیتهای هسته ای رژیم ایران !

 بازی چین با خطرفعالیتهای هسته ای رژیم ایران!

یزدان حاج حمزه


چین قدرت بزرگ اقتصادی جهان، پس از ماهها مخالفت با چهارمین دورتحریم رژیم ایران ، به سمت مذاکره با سایراعضاء گروه 1+5  کشانده شده تا پیشنویس مشترکی برای این دورازتحریم های همه جانبه، تهیه کنند . این درحالی است که مقامات این کشور، به موازات مذاکره با قدرتهای عضو گروه مذکور ، با جلیلی دبیرشورای عالی امنیت این رژیم نیز به تبادل نظرواحتمالا هماهنگی پرداخته اند واشتراک نظردارند که «تحریم رژیم ایران بی فایده است »   ( رویتر2 آوریل 2010 )!.

برخورد اینچنینی چین با خطرهسته ای رژیم ایران، حاکی ازآنست که این قئرت جهانی هنوزنمی خواهد به صورتی جدی با این خطررویاروی شود . هرچند یکریزاعلام می کند که دستیابی ایران به بمب اتمی وتکثیراین سلاح کشتارجمعی درمنطقه حساس خاورمیانه را خط قرمزی تلقی می کند که نباید ازآن عبورکرد اما هنوزحاضرنیست به اندازه سایراعضاء گروه 1+5 برای این منظورمایه بگذارد . ازسوی دیگرگفتارورفتارکارگزاران رژیم ایران نیزگویای آنست که چین را همچنان گریزگاهی برای بی اثرکردن تحریم ها می دانند  .مقامات رژیم ایران ، یکی ازدلایل بی اعتنایی خود نسبت به پیشروی سیاست تحریم تجاری خاص اروپا و آمریکا را جبران آن ازطریق چین اعلام می کنند . لاریجانی رییس کنونی مجلس رژیم ، دراین مورد ضمن مصاحبه با روزنامه فاینانشال تایمزمی گوید« هر فقدانی در تجارت با کشورهای غربی با محصولات ارزانتر چینی جایگزین می‌شود» (خبرگزاری فارس 9 مهر86 ) . درعمل نیزشاهد آن هستیم که رژیم ایران در رویاریی با جامعه جهانی برسرمسأله هسته ای خود، به تاکتیک توسعه مبادلات تجاری با شرق برای مقابله با تحریم غرب روی آورده است . پشتگرمی اصلی رزیم دراتخاذ این تاکتیک گسترش تجارت با چین وسرمایه گذاری نفتی شرکتهای چینی است .تحول چشمگیری که طی ماههای اخیردرتوسعه روابط تجاری چین با ایران بارزشده گویای آنست که حساب رژیم ایران روی چین   علاوه برمحمل مادی محمل  سیاسی هم دارد .  چین به رغم آنکه پای سه قطعنامه تحریم رژیم ایران درشورای امنیت امضاء گذاشته ، نه تنها رابطه تجاری اش با ایران را محدود نکرده بلکه فرصت کاهش رابطه تجاری اروپا با ایران را غنیمت شمرده و آن را  به شدت گسترش داده است . شواهد زیربراین واقعیت دلالت دارند :

1 – طی سالهای تحریم، میزان دادوستد تجاری چین با ایران 6/2 برابرشده است
 
رویتر به نقل از « ماهنامه صادرات واردات چین » مورخ دسامبر2009، گزارش می دهد که طی سالهای 2005 تا 2008  ارزش تجارت رسمی چین  با ایران به سرعت رشد کرده و 6/2 برابر شده است .طی این سالها رقم تجارت چین وایران از1/10 میلیارد دلار ( سال 2005 )به 2/26 میلیارد دلار( سال 2008 ) بالغ شده ودرسال 2009 براثربحران اقتصادی جهان 6/23 درصد کاهش یافته وبه 2/21 میلیارد دلاررسیده است .  بنا براین گزارش ،میزان صادرات چین به ایران درسال 2009 به رغم 3 درصد افت ناشی ازبحران اقتصادی جهان، به 9/7 میلیارد دلاررسیده که کالاهای مصرفی سهم عمده ای درآن داشته است .   بنا به گزارش اطاق بازرگانی ایران  « درحال حاضر2500 واحد صنعتی و تولیدی ایران با چین درارتباطند » (خبرگزاری کشاورزی ایران 24 مرداد86  )
2- چین نقش واسط دررساندن کالاهای ممنوعه آمریکا واروپا به ایران را نیزبازی می کند
.
دلالهای شرکت های چینی آشکارا در روزنامه های ایران اگهی می دهند که علاوه برکمک به واردات کالا ازچین می توانند ازطریق شرکتهای چینی کالاهای آمریکایی واروپایی را نیز که مشمول تحریم هستند به ایران وارد کنند .( نمونه ای ازاین آگهی ها در زیرنویس این مطلب آورده شده است )                        
 
 3- شرکتهای نفتی چینی جای شرکتهایی را می گیرند، که واداربه تحریم رژیم ایران می شوند

طی سالهایی که آمریکا تحریم سرمایه گذاری نفتی درایران را به اجرا درآورده است ، شرکتهای دولتی چین مشارکت خود در سرمایه گذاری برای بهره برداری از ذخایرگازونفت ایران را نیزگسترش داده اند . شرکت چینی « سی .ان .پی .سی » درهمین سال جاری میلادی با ایران قراردادی را برای توسعه فازیازدهم میدان گازی پارس جنوبی ایران به امضاء رسانده وجانشین شرکت فرانسوی توتال برای اجرای این پروژه شده است .  دربخش نفت همین شرکت چینی مشغول اجرای پروژه بهره برداری ازمیدان نفتی آزادگان با سرمایه گذاری 2 میلیارد دلار برای استخراج روزانه 120 هزاربشگه نفت ازاین میدان است .دراین مورد نیزچین جانشین شرکت ژاپنی شده که ازاجرای قرارداد خود منصرف شده است .( شرکت نفتی « سینوپک » چین نیزدر دسامبرسال 2007 میلادی قرارداد 2 میلیارد دلاری را برای استخراج نفت ازمیدان نفتی یاد آوران امضاء کرده است ) . درضمن، درحالی که شرکتهای بزرگ اروپایی وهندی فروشنده بنزین به ایران زیرفشارآمریکا ازادامه معامله بنزین با ایران منصرف شده اند ، چین ازطریق واسطه ها  صادرات بنزین به ایران را ادامه می دهد ( رویتر 2 آوریل 2010 )
4- چین هنوز بخش عمده ای ازنفت مورد نیاز خود را ازایران تأمین می کند
چین  بعداز آمریکا دومین مصرف کننده بزرگ نفت درجهان است و درحالی که سه قطعنامه تحریم رژیم ایران را امضا کرده همچنان بخش مهمی ازنفت مورد نیازخود را ازایران تأمین می کند . در برخی ازمقاطع ماهانه نظیرماه ژوئن 2007 ایران بزرگترین تآمین کننده نفت چین بوده است .  طی سال 2009 چین 4/11 درصد ازنفت خام مورد نیازخود را ازایران وارد کرده و طی این سال، ایران سومین تأمین کننده بزرگ نفتی این قدرت جهانی بوده است . به گزارش رویتر( 2 آوریل 2010 ) به علل غیرسیاسی وتحت تأثیر بازار بین المللی نفت ، واردات نفتی چین ازایران ، طی دوماه اول سال 2010 درمقایسه با مدت مشابه سال قبل 2/37 درصد کم شده ، با این وجود ،چین همچنان بخش مهم نفت خود را ازایران تأمین می کند و به رغم اصرار .ووساطت آمریکا هنوز منبع دیگری را جایگزین خرید نفت خود ازایران نکرده است .    

 

ه – چین به نوعی شریک دیپلوماتیک رژیم ایران است
چین با رژیم ایران داد وستد گزینشی سیاسی دارد . این قدرت جهانی ، به رغم آنکه سایرقدرتهای جهان  طی سال گذشته علیه  سرکوب جنبش ضد دیکتاتوری نوین مردم ایران موضع گرفتند، نه تنها با آنها هم صدا نشد بلکه سرکوبگران این رژیم را به ابزارسرکوب مدرن ، نظیرماشین آبپاش های ضد تظاهرات نیز مجهزکرد . ازسوی دیگر ایران تحت سلطه پاسد اران را به عنوا ن عضو ناظر« سازمان همکاری شانگهای » پذیرفته وتا به حال دوباراحمدی نژاد را به برای شرکت وسخنرانی درکنفرانس های سالانه این سازمان دعوت کرده و به خدمت پیشبرد هدف اصلی سازمان مذکور،که همانا مقابله با نفوذ آمریکا درآسیا و خاورمیانه است، بگیرد .چین با آوردن رژیم ایران در«سازمان همکاری شانگهای » وبه طورکلی  با حفظ ررابطه  سیاسی دوستانه با رژیم ایران سعی می کند درتنظیم رابطه سیاسی با آمریکا ازاین حربه نیزبرای مقابله با حربه فشارتایوان و تبت استفاده کند .

.
چشم اندازتحول موضع چین
  درحالی که سایرقدرتهای اقتصادی جهان وارد مرحله تعیین کننده ای  دربرخورد با خطرهسته ای رژیم ایران شده اند، چین  به عنوان یک قدرت اقتصادی بزرگ ومطرح جهانی ، نمی تواند مدت زیادی  با این خطربازی کند . بنا به ارزیابی « مرکزبررسی های استراتژیک لندن »دستیابی رژیم ولایت فقیهی ایران به توانایی تولید بمب اتمی ،می تواندجهان را درمقابل تکثیرغیرقابل کنترل سلاح اتمی درمنطقه خاورمیانه قراردهد وبه جنگ اتمی دیگری بکشاند . بنا براین اتمی شدن رژیم ایران منافع منطقه ای و جهانی چین را نیزبه خطرمی اندازد . ازاین روی چین نمی تواند به قیمت اتمی شدن رژیم ایران، به بهره برداری ازفرصتهای اقتصادی که در ایران به دست آورده است ادامه دهد . همانطوری که قدرتهای اروپایی نظیرآلمان اعلام کرده اند ( به بیان خانم مرکل صدراعظم آلمان ) « زیانی که اتمی شدن رژیم ایران به منافع آتی آنها درمنطقه می زند ازسود همکاری اقتصادی کنونی آنها با ایران بسا بیشتراست» .این واقعیت درمورد چین نیزمطرح است . عجالتا چین، درعالم رقابت  با آمریکا واتحادیه اروپا ، می خواهد برای حل وفصل درگیری های سیاسی واقتصادی متعددی که به خصوص با آمریکا دارد، ازرژیم ایران ومسأله هسته ای این رژیم استفاده ابزاری کند . درطرف مقابل آمریکا واسراییل نیز با بلند کردن چماق حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران می خواهند چین را درمورد مساله هسته ای رژیم ایران برسردوراهی جنگ یا تحریم  قراردهند .ازآنجاییکه درگیری جنگی نیزمی تواند بافته های چین درهمکاری با رژیم ایران را پنبه کند ، چین  نا گزیراست به تحریم تدریجی رژیم ایران رضایت دهد . درعین حال هرچه رژیم ایران به سمت کسب توانایی تولید بمب اتمی جلو ترمی رود،امکان ادامه بازی چین با خطرهسته ای این رژیم کمترمی شود .     


زیر نویس :
عین آگهی درج شده در روزنامه موسوم به « نیاز روز»
واردات کالا از سرتاسر جهان از کانال چین
آیا برای واردات کالای مورد نیازخود ازاروپا ، آمریکا و ژاپن با مشکلی روبرو هستید . آیا برای واردات خود ازچین نیاز به یک همراه دارید .ما همراه شما دراین عرصه خواهیم بود . ما برآنیم نیازشما درحوزه های الکترونیک ، مخابرات ، لیزر، اپتیک ومکانیک را ازطریق این کانال فراهم نماییم ... High technology

مشخصات آگهی
Behrouz Kheyrandish  نام -:
09126166148   تلفن -:
nurafarin@yahoo.com   ایمیل :
پنجشنبه 11مرداد 1386   ارسال آگهی ::
تهران


14 فروردین 1389