مهرداد هرسینی:‌ زمان حسابرسی

چرخش اوضاع در داخل و چرخش «باد بین‌الملل» علیه دیکتاتوری خامنه‌ای اکنون دلشوره و بیم و هراس عجیب و غریبی در حاکمیت آخوندی به راه انداخته است، به‌ویژه آنکه در نبود مهره‌ای مانند رفسنجانی که متخصص چفت و جور کردن «زمین و زمان» به یکدیگر بود، حال بقول عوام «علی تنها مانده و حوضش».

سخن از نظام ولایت است که چرخ‌های درشکه آن عنقریب و یکی پس از دیگری در حال شکستن هستند و آن کاخ پوشالی با دیوارهای بلندی که خامنه‌ای به دروغ برای رژیم تعریف و نبین کرده بود، در حال فروپاشی است.

بینه این فروپاشی را ما هم اکنون در سه مؤلفه مهم دیده و تجربه می‌کنیم. مؤلفه‌هایی مانند مردم و مقاومت ایران در داخل کشور، اتحاد کشورهای اسلامی و عربی علیه مطامع کشورگشایانه، بنیادگرایانه تروریستی رژیم در کشورهای همسایه تا شاخ آفریقا و سوم شکست سیاست مماشات و روی آوردن بین‌الملل به تقابل با سیاست های مخرب رژیم در زمینه پروژه‌های موشکی، تروریسم و حتی حقوق بشر بر مبنای سیاستی بنام چرخش دوران.

در این راستا است که اکنون شاهد به حرکت درآمدن چرخه سنگینی از تحریم‌ها به‌ویژه از سوی دولت جدید در ایالات‌متحده می‌باشیم. در راستای به شکست کشاندن و یا جلوگیری از تحریم‌های جدید ما طی هفته گذشته شاهد دو تلاش مذبوحانه از سوی رژیم بودیم.

نه حادثه ۱۷ خرداد در تهران و به روایتی آن چنگ انداختن به‌غایت مشکوک به صورت «پدرخوانده تروریسم» و ابوداعش حاکم در تهران افاقه کرد و نه تلاش‌های شکست خورده جواد ظریف و دستگاه دیپلماسی ورشکسته ولایت برای به صحنه آوردن اتحادیه اروپا – به‌عنوان شریک اصلی تجارت با دیکتاتوری خامنه‌ای –!

جواد ظریف که در این رابطه به‌واقع «زنجیر پاره» پاره کرده بود، هراسان به اسلو سفر کرد و در دیدار با خانم موگرینی، رئیس سیاست خارجی این اتحادیه، آشکارا خواستار توقف رأی‌گیری بر سر این لایحه گردید. به موازات این تلاش‌ها نیز ما شاهد دوباره به صحنه آمدن «ابواب جمع سیاست مماشات» در ینگه دنیا بودیم. رفقای سی و چند ساله ظریف که در آب نمک خوابیده‌اند، دوباره سر بلند کرده و چوب زیر بغل خامنه‌ای شدند. این واکنش‌های هراس آلود و شتابزده که به یقین در ادامه همان «مهندسی ۱۷ خرداد» رژیم می‌باشند، بهترین دلیل بر ابعاد ترس و وحشت و همچنین قالب تهی کردن «مقام معظم» از تصویب و به تبع آن به راه افتادن موج جدید تحریم‌ها می‌باشند.

سخن از تحریم‌هایی است که روز گذشته با رأی ۹۸ سناتور از مجموع یکصد، به تصویب رسید و بدین‌سان راه را برای قانونی کردن «مادر تحریم‌ها» باز نموده است. به یقین این حجم عظیم از تحریم‌ها که به گفته بیساری از کارشناسان «سپاه پاسداران» را هدف اصلی خود قرار داده است، در تاریخ جهان نوین بعد از جنگ جهانی دوم بی سابقه است. در این رابطه خبرگزاری آسوشیتدپرس (۲۵ خرداد ۱۳۹۶) گزارش داد: «لایحه سنا، علیه کسانی که در برنامه موشک بالستیک (رژیم) ایران نقش دارند و کسانی که با آنها تجارت می‌کنند، تحریم‌هایی را اعمال می‌کند. این لایحه همچنین تحریم‌های تروریسم را بر سپاه پاسداران اعمال کرده و خواهان اجرای تحریم تسلیحاتی می‌شود».

همچنین برای نخستین بار دیکتاتوری ولی‌فقیه آماج تحریم‌های هدفدار در رابطه با نقض حقوق بشر و صدور تروریسم قرار گرفته است، امری که به یقین به مبارزات مردم، جوانان پرشور و اشرف نشانان قهرمان در داخل کشور ضریب زده و به آنان برای رسیدن به دمکراسی و حقوق بشر قوت قلب می‌دهد. نگاه ما به این تحریم‌ها در وهله نخست از این منظر است که متأسفانه تا به امروز در سایه سیاست مخرب مماشات در هاله‌ای از ابهام و ساخت و پاخت قرار گرفته بود. براین سیاق وزارت خارجه ایالات‌متحده موظف می‌گردد تا «لیست مسئولان نقض فاحش حقوق بشر» را به کنگره ارائه دهد. همچنین این لایحه تأکید می‌کند که «سپاه پاسداران مسئول تروریسم است».

به یقین زمانیکه از سپاه پاسداران به‌عنوان متولی اصلی تروریسم رد منطقه و جهان نام می‌بریم، باید به دم و دنبالچه‌های آن در کشورهای همسایه مانند عراق با زیر مجموعه‌ای بنام عصائب الحق، کتائب الحق، حشد الشعبی ها که اکنون این کشور را به جولانگاه سرکوب، ترور و آوارگی اهل سنت کشیده اند نیز توجه نمود. همچنین باید به حوثی ها در یمن و یا حزب الشیطان در لبنان که بگفته حسن نصرالله حتی لباس زیر افراد آن از سوی خامنه‌ای تأمین می‌شود، وی یا نیروی تروریستی قدس با گردان‌های فاطمیون و عماریون در سوریه نیز توجه ویژه نمود. براین منطق است که این لایحه در کوتاه مدت با هدف نخستین «مهار» دیکتاتوری ولایت در منطق تهیه شده است.

در این رابطه رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات‌متحده در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان ضمن اشاره به ابعاد و اهداف تحریم‌های جدید علیه رژیم آخوندی گفت: «ولی ما قطعاً می‌دانیم که (رژیم) ایران هم‌چنان به حضور بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه ادامه می‌دهد، شبه‌نظامیان را تأمین مالی می‌کند و آنها را به سوریه، عراق و یمن می‌فرستد. آنها از حزب‌الله حمایت می‌کنند. ما برای مقابله با هژمونی‌خواهی (رژیم) ایران، دست به اقدام می‌زنیم: تحریم‌های جدیدی (در این رابطه)... اعمال شد. ما به‌طور مستمر، هم به‌لحاظ دیپلماتیک و هم به‌لحاظ پیامدهای بین‌المللی، لزوم نام‌گذاری سپاه پاسداران (رژیم) ایران را در تمامیت آن به‌عنوان یک سازمان تروریستی مورد بررسی قرار می‌دهیم. همان‌طور که می‌دانید ما (نیروی) قدس آن را (قبلاً) لیست‌گذاری کرده‌ایم». (سایت مجاهدین خلق ۲۵ خرداد ۱۳۹۶)

به‌هرحال پیش‌بینی می‌شود که با تصویب این لایحه از سوی رئیس‌جمهور آمریکا و از فردای به راه افتادن تحریم‌ها، شرکای تجاری رژیم نیز یکی پس از دیگری «عطای» ولایت را به «لقای» آن ببخشند و به صف حامیان آن بپیوندند. براین منطق تیک تیک زمان دیگر به نفع سیاست های مخرب ولایت نخواهد بود، مضافاً بر اینکه عنصراصلی در داخل کشور یعنی جنبش دادخواهی به یمن مقاومت سی ساله مجاهدین و به یمن تمامی خون‌های بنا حق ریخته شده در این حاکمیت سرکوبگر، در حال ورق زدن و چرخاندن اوضاع به نفع حاکمیت مردمی است.

علائم این چرخش را ما به‌خوبی در واکنش‌های هراس آلود شخص خامنه‌ای و رسانه‌های حکومتی علیه مجاهدین و موضع‌گیری‌های به‌غایت ترس‌آلود حاکمیت از رشد و نمو شرایط عینی و ذهنی در ایران می‌بینیم. علائمی مانند «آتش به اختیار» و یا «جای شهید و جلاد را عوض نکنید» بیان درد و بن‌بست ولایت با تمامی باندها و دستجات رژیم در این مرحله از مبارزه می‌باشند.