یزدان حاج حمزه: سیاست دولت روحانی برای گریز از عوارض بازگشت تحریم ها؟

احتمال خروج آمریکا ازبرجام وبازگشت تحریم های یکجانبه ای که این کشور پیش ازعقد توافقنامه برجام علیه رژیم ایران به اجرا درآورده بود، روی میز مذاکره آمریکا و متحدین اروپایی اوست.

درحالی که سه کشور بزرگ اروپا برای پیدا کردن راه حلی برای باقی ماندن آمریکا در توافقنامه برجام با این کشورسروکله می زنند(رویتر۱۸ فوریه ۲۰۱۸)، قرار است رییس جمهور آمریکا روز ۱۲ مه سال ۲۰۱۸ میلادی (اردیبهشت ماه ۹۷) تصمیم نهایی خود را دراین مورد اعلام کند. شواهدامر نشان می دهند که اگراروپایی ها به آمریکا تعهدی بدهند که برای اصلاحات مورد نظررییس جمهوراین کشوردربرجام، به نوعی با اوهمراهی خواهند کرد ادامه مشارکت آمریکا دراجرای برجام به انجام این تعهد مشروط خواهد شد. به هر حال توافقنامه برجام که تعیین کننده روابط رژیم ایران با غرب است اگر منتفی نشود در معرض تحولی قرار گرفته که فعلا رژیم نمی تواند با آن سر سازگاری داشته باشد. اینستکه می بینیم که رژیم و قوه مجریه رژیم به تقلا افتاده اند که برای گریز از عوارض تحریم هایی که در چشم انداز قرار گرفته به تکاپو و تقلا به پردازد.

تقلا برای ادامه صادرات نفت خام
با توجه به آنکه درآمد ناشی از صادرات نفت خام همچنان تکیه گاه مادی بقای رژیم ایران است، قوه مجریه این رژیم تقلا می کند مفرّی برای گریزاز تحریم های نفتی پیدا کند. دولت روحانی درنگرانی ازسازش احتمالی اروپا وآمریکا، درسودای تغییربازارفروش نفت ایران است و در این راستا از«غرب» به «شرق» روی آورده وچشم به خریداران آسیایی نفت دوخته است. به گزارش رویتر مجموع صادرات نفت ایران به چهار کشور چین، هند، ژاپن و کره جنوبی در سال گذشته میلادی به حدود یک میلیون و ۶۷۱ میلیون بشکه در روز رسید. طی سال گذشته فقط کره جنوبی واردات نفت خود از ایران را افزایش داده است.

نمودار خرید نفت ایران توسط کشورهای آسیایی درسال ۲۰۱۶ و۲۰۱۷(منبع رویتر)


 اما درصورتی که آمریکا از برجام خارج شود ویا اروپایی ها در کار مقابله با شرارت های اتمی و منطقه ای رژیم ایران به نوعی با آمریکا هماهنگ شوند، بعید است مشتری های آسیایی نفت ایران بتوانند درحد سال گذشته ازایران نفت بخرند. از این روی دولت روحانی برای گریز ازیک چنین روزی متوسل به سیاست هایی شده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:

۱ - امتیاز دهی بی سابقه برای حفظ هند، یکی از دومشتری اصلی نفت ایران.
خبرگزاری رویتر روز ۲۹ بهمن ۹۶ همزمان با مسافرت آخوند روحانی به هند، به نقل از منابع خود گزارش داد که رژیم ایران با دادن تخفیف صد در صدی، هزینه انتقال نفت به هند را برای سال مالی آینده میلادی حذف می کند وبدون دریافت کرایه حمل، نفت ایران را تحویل پالایشگاههای هند می دهد. ( سال مالی آینده ازآوریل ۲۰۱۸ شروع می شود). بیژن زنگنه، وزیر نفت رژیم ایران هم پس از دیدار با دارمندرا پرادان، همتای هندی خود، در دهلی نو در این سفر می گوید: "شرکت‌های دولتی نفتی در هند خرید خود از ایران را افزایش خواهند داد." وزیر نفت ایران اضافه کرد که: "پالایشگاه‌های هندی، دولتی و خصوصی، در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ میلادی روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از ایران خریداری می‌کنند."
دارمندرا پرادان، وزیر نفت هند هم اعلام کرد: "در مقایسه با سایر تولیدکنندگان عمده نفت، ایران به ما مشوق‌های خوبی داده است». او اضافه کرد «در صورت خریداری نفت از ایران سود خواهیم برد. ما واردات نفت خود از ایران را در مقایسه با سال مالی جاری (۲۰۱۷-۲۰۱۸) افزایش می‌دهیم»".
 
۲ - تلاش برای رفع خود داری بانک ها از انتقال پول نفت ایران
عباس آرگون عضو اتاق بازرگانی، سفر روحانی رئیس‌جمهو رژیم به هند را مرتبط با مشکل نقل و انتقال پول نفت از هند دانست.
او در روزنامه جام‌جم نوشت: نوسانات تجارت دو کشور ناشی از مشکلاتی است که غربی‌ها خصوصا آمریکا ایجاد کرده‌اند، که مهمترین آن را می‌توان تحریم‌های بانکی و مشکلات نقل و انتقال پول دانست.(روزنامه کیهان رژیم ۳۰ بهمن ۹۶). جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور  رژیم براثروجود همین مشکلات چندی قبل طی بخشنامه‌ای اعلام کرد که ثبت سفارش از کشورهای هند، چین، کره جنوبی و ترکیه بدون انتقال ارز ممنوع است!. وزیرنفت رژیم به مشکل واریز پول نفت ایران از خریداران هندی به حساب بانک مرکزی این طوراشاره می کند: "ما از هند ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون یورو طلب داشتیم که ۹۰۰ میلیون را پرداخت کردند، یک هزار میلیون دیگر را در ماه آوریل یا مارس و ۵۰۰ میلیون را هم در آینده می‌پردازند»
 ۳ - سازش با روسیه برای تحویل وفروش پایاپای بخشی ازنفت ایران.
خبرهایی که در این باره منتشرشده حاکی ازآنستکه طبق توافق روسیه و رژیم ایران عجالتا قرار است روزانه ۱۰۰ هزا ربشگه نفت ایران تحویل روسیه شود و درازای آن کالا از این کشور وارد ایران شود. دو طرف توافق کرده اند که برحسب تغییر شرایط، میزان تحویل نفت ایران به روسیه تا ۵۰۰ هزار بشگه در روز افزایش یابد (یاد آورمی شود که روسیه خود صادرکننده عمده نفت است و انتقال نفت ایران به روسیه احتمالا برای فروش مجدد آن به برخی از مشتری های نفت روسیه صورت می گیرد)

تذکری به خریداران نفت ایران
حکومت نفتی آخوندی برای ادامه صادرات نفت ایران درشرایطی به سیاستهای فوق الذکرروی آورده که در عرصه سیاسی داخلی با خطر سرنگونی رویا روی است. در این شرایط بایستی به خریداران خارجی نفت ایران هشدار داد که در دام امتیازاتی که رژیم متزلزل ایران می دهد نیفتند و با رژیمی که در معرض نا بودی قرارگرفته همکاسه نشوند. مردم ایران درجریان قیام دی ماه ۹۶ نشان دادند که ازاین حکومت عبورکرده و به دنبال رهایی ازشروجود فاسد نظام اصلاح ناپذیر ولایت فقیه هستند. بخش عمده پول نفت صادراتی ایران صرف سرکوب این مردم و بی ثبات سازی منطقه نفت خیزخلیج فارس می شود. علاوه بر این پاسداران این رژیم یاغی ممکن است در مقطع پایانی عمر رژیم آخوندی به سمت بستن تنگه هرمز به روی کشتی های نفتکش بروند و تهدیدی را عملی کنند که بارها آن را تکرار کرده اند. ازاین روی درمیان مدت به نفع مصرف کنند گان نفت این منطقه نیست که به خرید نفت از رژیمی به پردازند که با پول آن به بی ثبات سازی منطقه می پردازد و بستن معبر کشتی های نفت کش را در سر می پروراند.