هادی مظفری: ریش‌ها و ریشه‌ها

یک:
نقل است که در دوره حکومت تزارها بر روسیه یکی از تزارهای روس که متوجه پیشرفت روزافزون و شکوفایی تمدن در غرب اروپا شده بود هیئتی را مأمور کرد تا سری به اروپای غربی بزنند و علت و رمز و راز موفقیت روزافزون آنها را دریابند تا بلکه او بتواند با الگوبرداری از راه و روش آنها، روسیه و مردم فقر و فلاکت زده را نجات داده و به سوی پیشرفت و تمدن رهنمون سازد.

هیئت مزبور به اروپای غربی سفر کرد و پس از گشت و گذارهای فراوان به روسیه بازگشت و طی گزارشی به جناب تزار اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل ترقی و تمدن در اروپای غربی را ریش‌های از ته تراشیده شده مردان در اروپای غربی اعلام نمود!. بر این اساس تزار بلافاصله دست به کار شد و با فرمانهای شدید و غلیظ توام با تهدید و زندان، اعلام کرد که هیچ مردی حق ندارد با ریش در خیابان و کوچه و بازار تردد کند. هر مردی را هم که در خیابان با اندکی ریش دستگیر می‌کردند بلافاصله همانجا ریشش را چنان می‌زدند که رَب و رُبش را یاد کند.
به قولی (ریش بدبخت‌ها را زدند، اما ریشه بدبختی‌ها بر جای ماند).
امروزه همه می‌دانند که ریشه اصلی بدبختی‌های آن زمان روسیه و مردمش در رژیمی مستبد و به شدت فاسد بود که بر آن سرزمین حکمروایی می‌کرد. حکومتی که با ایجاد سانسور و خفقان شدید و سرکوب وحشیانه، راه شکوفایی استعدادها را سد کرده بود و سردمدارانش برای یافتن راه بهروزی و خوشبختی و پیشرفت، به ریش مردان گیر داده بودند.
دو:
شورش و قیام دی‌ماه نود و شش چنان رعشه و لرزه‌ای به جان حکومت عمامه داران انداخته است که پس لرزه‌هایش مطمئنا تا آوار شدن همه چیز بر سر آنها، ادامه خواهد یافت.
 هدف قرار گرفتن کل نظام و حمله و هجوم به لانه‌های فساد موسوم به حوزه‌های علمیه و دفاتر امامان جهل و جنایت و گوشمالی دادن عوامل سرکوب و از همه اینها گذشته، شکسته شدن جو ترس و وحشت توسط جوانان به جان آمده از ظلم و ستم حکومت آخوندی، سیگنالهایی را به سوی آخوندها و عوامل سرکوبگرشان ارسال نمود که به وضوح دریافتند، بساط شعبده اصلاح‌طلبی ممد چاخان و شامورتی بازی و شارلاتان بازی‌های شیخ حسن شیاد در نقش دولت تدبیر و امید دیگر جمع شده است و مردم برای هیچکدام از آنها پشیزی ارزش قائل نیستند و مترصد فرصتند تا همه را با هم و یکجا به سوی زباله دانی تاریخ روانه کنند.
سه:
در این میان سران قوم پس از بحث و فحصهای عمیق و دقیق! به این نتیجه رسیده‌اند که عامل و ریشه شورش و اعتراضات مردمی در مقوله‌ای به نام «شبکه‌های اجتماعی» و در رأس آنها «تلگرام» خلاصه می‌شود. بر همین اساس بستن و فیلتر کردن تلگرام به عنوان عامل اصلی در دستور کار قرار گرفته است.
به این می گویند نتیجه گیری آخوندی به سبک حکومت تزاری. از اینرو گیر داده‌اند به ریش تلگرام و می‌خواهند بساطش را جمع کنند و کاربرانش را یکجا به ناکجا آبادی سوق دهند که سرنخ آنها در دست خودشان است و در واقع همانند دام‌هایی برای بیش از پیش گرفتن و زدن و بستن و شکستن و خفه کردن، عمل می‌نمایند.
باید از اینها پرسید که آیا تلگرام عامل فقر و گرانی و بیکاری جوانان است یا مشتی دزد و غارتگر که تحت حمایت ولی فقیه به هیچ صغیر و کبیری رحم نمی‌کنند؟ باید از شخص ولی مطلق سوال کرد که اژدهای هفت سر فساد که از سر ناچاری و پس از قیام دی‌ماه مجبور اعتراف به وجود آن شد، با تلگرام سر و سری دارد یا با خود جناب مقام معظم؟
آیا اختلاس و غارت بیت‌المال و منابع ملی و طبیعی ایران را تلگرام برنامه‌ریزی می‌کند یا مغزهای غارتگر و در ارتباط با بیت رهبر؟
حقوق کارگران ستمدیده را هم حتما تلگرام پرداخت نکرده است و حقآبه کشاورزان زحمت‌کش را هم البته تلگرام بالا کشیده است. طغیان افسارگسیخته دلار و سایر ارزها در مقابل پول داخلی نیز از دسیسه‌های تلگرام است. پس شدیدا مقتضی است که ریشش را بچسبید و از بیخ و بن برآورید که عوامل تمامی ندانم کاریها و فسادها و خیانتها و جنایتها، در همین تلگرام اجنبی جمع و خلاصه شده است.
اینها هنوز نفهمیده‌اند که خشم و طغیان و شورش مردم، ناشی از چهار دهه عملکرد کسانی است که نه از چپاول و غارت چیزی کم گذاشته‌اند و نه از سرکوب و سانسور و زندان و اعدام، بیمی به دل راه داده‌اند.
 باید بدانند که بی‌شک و بدون هیچ تردیدی با تلگرام و بدون تلگرام، به دست همین مردم زجر و رنج کشیده، سرنگون خواهند شد چون با این تدابیری که بعد از قیامها اندیشیده‌اند و علیرغم خرده فرمایشهاشان در خصوص شنیدن صدای انقلاب مردم، در عمل باز هم به ریسمان فریبکاری و دغلبازی چنگ زده‌اند و بنابراین راه و چاره‌ای جز سرنگونی و براندازی تام و تمامشان در مقابل ملت به پا خاسته ایران قرار نگرفته است. چون نه توان حل مشکلات را دارند و نه حداقل عزم و اراده‌ای در این خصوص در معرض دید و تشخیص ملت ایران قرار داده‌اند.
همانگونه که عامل اصلی فقر و عقب‌ماندگی روسیه تزاری، خود عالیجنابان تزار بودند، ریشه اصلی مصیبت‌هایی که بر مردم ایران می‌رود نیز، از وجود همین حکومت سرکوبگر و فاسد نشات و سرچشمه گرفته است. فیلتر کردن تلگرام و در کل محدود کردن اینترنت، دردی از حکومت رو به فنا و اسیر در مرداب نکبت دوا نخواهد کرد. از اینرو باید خطاب به سردمداران حکومت ستم، سرکوب و سانسور و خفقان یادآور شد که:
«آینه چون نقش تو بنمود راست.... خودشکن آئینه شکستن خطاست».