هادی محسنی: قیامها، ادوار باطل مذاکره و ذلت در دیپلماسی


دیپلماسی در روابط بین‌الملل، شاخص‌هایی دارد که کشورها برحسب شرایط داخلی و بین‌المللی‌شان وارد مذاکره می‌شوند تا مسائل مورد علاقه خودشان را حل و فصل نمایند.

حکومت ایران اما در این ۴۰سال حاکمیتش همواره جدا از قواعد بین‌المللی عمل کرده است. علت این آشفتگی دیپلماسی رژیم ایران اقلا در دو مورد برجسته است:

۱- نداشتن یک استراتزی و خط صحیح تنظیم رابطه با دول جهان

۲- نارضایتی عمومی و اعتراضات و قیامها که می‌شود گفت هرگز تعطیل نشده است.

در۲ماه گذشته ۲ اتفاق بزرگ در راستای انقلاب نوین ایران رخ داده است:

الف- قیام شکوهمند دیماه۹۸

ب- قیام همیاری سیمای آزادی ایران.

در هر دو مورد رژیم شکست سنگین داخلی و بین‌المللی را متحمل شده است که تمامی حکومت ولایت فقیه قادر به فرار از عواقب سرنگونساز آنها نبوده و نخواهند بود. در چنین شرایطی، حکومت ایران با تحمل ذلت و بی‌کفایتی دیپلماتیک دوباره وارد مذاکره می‌شود. این تصمیم نظام جمهوری اسلامی هر چند بخواهد ملت را در بازی اختلافات جناحی سرگرم نموده و بخیال خود ملت را فریب دهد قطعاً شکست سنگینی راشاهد خواهد بود.

۲۷آبان امسال، بعد از آن دوضربه استراتژیک قیام آبان و همیاری ارتش قیام به‌ درخواست سیمای آزادی ایران، باز سخن از مذاکره با شیاد بازی و دروغ‌پراکنیهای روحانی رئیس‌جمهور ولایت فقیه ایران، در رسانه‌های رژیم مطرح شده است.: روز سه‌شنبه ٢۶آذر/١٧دسامبر، حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس سران کشورهای اسلامی وارد کوالالامپور پایتخت مالزی شد.

حسن روحانی که بعد از مالزی، روز جمعه ۲۹آذر به ژاپن رفت، بر روابط ویژه خود با آقای آبه شینزو نخست‌وزیر ژاپن تأکید کرد.

رورنامه حکومتی ستاره صبح چهارشنبه ۲۷آذر نوشته است: "اگر قرار است که آبه شینزو در کاهش منازعه تهران - واشنگتن میانجیگری کند، بهتر آن است که تهران با اتکا بر نقش سازنده توکیو وضعیت فعلی را به سود اقتصاد خود تغییر دهد و راهبرد «فریز» و «انسداد» مذاکره را دستمایه چالش با واشنگتن نسازد، چرا که هر گونه گشایش‌های اقتصادی در رهگذر تنش‌زدایی و مذاکره با واشنگتن خواهد بود".

رژیم جمهوری اسلامی ایران ۴۰سال است که مذاکرات آشکار و پنهانش را ادامه می‌دهد و در اغلب موارد می‌گوید مذاکره بی‌مذاکره "مذاکره سم مهلک است، خیانت است، ناموس فروشی است و... بنیانگذار این نوع مذاکره، خمینی امام خائنان است. او در نوفل لوشاتو مذاکرات وطن‌فروشانه را به بهای سرکوب و فروش آزادی، با استعمار و مماشاتگران خائن ادامه داد. با این مذاکرات او هم آزادی را با سرکوب تمام عیار، به بهای ادامه حکومتش با استعمار بمعامله گذاشت و هم، زمینه کشتار انقلابیون و زمینه آزار و اذیت اقلیتهای مذهبی، قومی و عقیدتی دیگر را در دستور کار باندهای کثیف ولایت فقیهی، قرار داد. از همه اینها خائنانه‌تر و آشکارتر سرکوب و نفی حرمت انسانی و تحقیر تمامی ملت به‌ویژه زنان در ایران بوده و هست که هم‌چنان و در سطحی وسیعتر از سایر جنایاتشان ادامه می‌دهند.

با این پیشینه ضدمردمی سیستم ولایت فقیهی ایران، مذاکره با این رژیم را چه قماشهایی از مماشاتگران ادامه داده و می‌دهند و بر عکس چه باندها و جناحهایی از سیستم فاسد ولایت فقیه مذاکرات را دنبال و یا دامن می‌زنند؟.

در تعریف مذاکره از جمله می‌گویند: دو یا چند طرف درگیر، بر اساس انتخاب خود و نه به اجبار با یکدیگر گفتگو می‌کنند تا منافع ملی خودشان را بر حسب شرایط، با قراردادها و پیمانهایی دنبال نمایند.

اما مذاکره در نهایت با یک سیستم یکپارچه و با حفظ منافع میهن‌پرستانه قابل دوام و قابل ارزیابی است.

اما این حکومت در این ۴۰ سال فقط موفق شده است با جدالهای باندی مردم را فریب و گمراه سازند. جدال باندی حکومت ایران ریشه در حفظ و حراست از "کیان"! ولایت فقیه دارد و هر کدام با برداشت حوزوی خودشان می‌گویند که من و ما بهتر از شما حکومتمان را نگه می‌داریم و نه در جهت منافع مردم.

البته استعمار و لابی‌های فاسد و ضدایرانی حاکمیت، پشت این جدالهای حکومتی قائم شده و نیات پلید استعماری خود را به اجرا می‌گذارند. آنها هدفی جز افزودن بر عمر ضدمردمی این حکومت و نمک پاشیدن بر پیکر خونین جامعه ایران ندارند. با این‌ همه نیرنگ و رو شدن نیات آشکار و پنهان کلیت رژیم،دولت ولایت فقیه، همانظور که گفته شد باز توسل به مذاکره به بهای نادیده انگاشته شدن قیام آبان و به‌دنبالش همیاری ارتش قیام را ایندفعه با آویختن بدامن ژاپن برای میانجیگری با "شیطان بزرگ" آمریکا را دارد.

دوشنبه ۲دی وطن امروز نوشته است:«هر چند حامیان دولت در روزهای پیش از سفر روحانی، مانور گسترده‌یی بر ابعاد اقتصادی این سفر و به‌ویژه موضوع آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در ژاپن ترتیب داده بودند اما آبه شینزو طبق اخبار منتشر شده توسط دولت، هیچ اشاره‌یی به موضوع از سرگیری خرید نفت ایران نداشته و صرفاً بر گسترش همکاریهای ۲ کشور در حوزه‌هایی چون پزشکی و گردشگری تأکید داشته است.

پیش‌تر در ۲۳خرداد ۱۳۹۸(۱۳ژوئن ۲۰۱۹) شینزو آبه با علی خامنه‌‌ای در تهران دیدار کرد اما رهبر جمهوری اسلامی به او گفت ایران هیچ اعتمادی به آمریکا ندارد و تجربه تلخ مذاکرات قبلی با آمریکا در چارچوب برجام را به هیچ‌وجه تکرار نخواهد کرد زیرا هیچ ملت آزاده و عاقلی مذاکره تحت فشار را نمی‌پذیرد.

اما خامنه‌ای در زمانی که به‌قول خودشان عمق استراتژیک نظام ولایت در لبنان و به‌ویژه در عراق آتش گرفته است در سخنانی با عوامل دربار ولایت آخرین میخ را بر تابوت مذاکرات وطن‌فروشانه‌اش زد و با یک خودزنی استراتژیک از جمله گفت "خواسته‌های جدیدی رو مطرح می‌کنند و چون طرف ایرانی قطعاً نخواهد پذیرفت معلوم است دیگه شما در منطقه فعال نباشید شما به مقاومت کمک نکنید شما نمی‌دانم در فلان کشور فلان کشور حضور نداشته باشید تحمیلات اینجوری شما موشک نداشته باشید شما یواش یواش می‌رسند به جاهای دیگه شما مسأله رو حجاب تکیه نکنید تو مسأله قوانین دینی از این حرفها مطرح خواهند کرد حد یقف ندارد که خواسته‌های آنها اراده حاکم بر جمهوری اسلامی اجازه نخواهد داد دوباره آمریکا با این ترفندهای به کشور برگردد....»(خامنه‌ای ۱۲آبان ۱۳۹۸)

در جواب به این ذلت و تناقض بیش از حد در دیپلماسی دستگاه ولایت، سخنگوی مجاهدین مناسبترین جواب را ۲۲مهر ۹۸ارائه کرد که:
"...عجله نکنید. خلق قهرمان به موقع ولی بدون مذاکره حسابتان را خواهد رسید."

بدین ترتیب جواب مردم هم در قیام شکوهمند آبان امسال و در امتداد آن، ظهور بی‌نظیر ارتش قیام خلق ایران در همیاری سیمای آزادی، جواب فعلی مردم ایران بدون مذاکره با رژیم و یاری کنندگان داخلی و بین‌المللیش بود تا جواب نهایی را هم به‌زودی با کانونهای شورشی و ارتش قیام، شاهد باشند.